Road Safety Day, den bezpečnosti na silnicích, se za účasti Michaela Schumachera konal v rámci Conference Week Mezinárodní automobilové federace FIA 28. června v Praze na Václavském náměstí. Návštěvu geniálního pilota F1 jsme si v ábíčku nemohli nechat ujít!
Nejezdit nahý
Akci hostil český člen FIA – Ústřední automotoklub (ÚAMK). Německý závodník Michael Schumacher je jednou z tváří bezpečnostní kampaně. Zdá se vám, že silniční bezpečnost a závody F1 toho moc společného nemají? Jasně že jde o reklamu. Na tiskové konferenci Schumi ale zmínil i to, že řada technických a bezpečnostních prvků používaných na silnici má původ právě v automobilových závodech. Za úplný základ přežití na silnici považuje obyčejné bezpečnostní pásy. „Bez pásů bych se cítil jako nahý a já nerad jezdím nahý,“ řekl vtipně. Schumacher vyzdvihl také desatero Zlatých pravidel bezpečnosti, s jejichž pomocí FIA usiluje o snížení počtu obětí nehod. A těch je pořád hodně. Prezident FIA Jean Todt (mimochodem bývalý navigátor v rallye a šéf týmu Ferrari v F1) „Je nepřijatelné, že každoročně přijde na silnicích celého světa o život 1,3 milionu lidí. V České republice se situace zlepšila, ale může být ještě lepší.“ Poznámka redakce: Toto číslo je skoro stejné jako počet obyvatel celé Prahy!
Odchod se Zlatým volantem
Na závodních okruzích Schumacher pár nehod zažil. A na silnici? Na prosby novinářů, zda by mohl zmínit nějakou svou dopravní nehodu, odpověděl, že si nevybavuje ani jednu. Přiznal ale, že někdy musí za volantem krotit emoce, když potká některé neukázněné řidiče: „Nechápu motoristy, kteří závodí v běžném provozu. Nemám potřebu se nad někoho povyšovat.“ V závěru tiskovky Michael Schumacher převzal z rukou prezidenta ÚAMK Oldřicha Vaníčka Zlatý volant. Tuto trofej dostávají od roku 1976 nejlepší českoslovenští a později čeští závodní jezdci. Schumacher se stal vůbec prvním zahraničním automobilovým závodníkem, který Zlatý volant dostal.
Simulátory nehod
Kromě vystoupení Michaela Schumachera byl na Václavském náměstí i další program. Kdokoli z přihlížejících mohl zasednout do stejného simulátoru nárazu, jaký si tu vyzkoušel i Schumacher. Simulátor je českého původu a umí napodobit nehodu přibližně v třicetikilometrové rychlosti. Hodně lidí si myslí, že při tak pomalé jízdě se nic nemůže stát. Potom, co vylezou ze simulátoru, vypadají zaraženě a neskrývají překvapení z intenzity nárazu. Speciálně pro ženy, které by chtěly držet za jízdy batole v náručí, byl připravený plyšový medvídek. Jeho tělíčko je místo vatou vycpané broky, aby vážil přibližně tolik co dítě. Účelem je ukázat, že při nehodě opravdu není možné dítě udržet. Dětské autosedačky skutečně mají smysl!
Návod k vyproštění
Líbil se nám i simulátor převrácení. V něm zjistíte, jak obtížné je odepnout bezpečnostní pás a vystoupit z vozu, který se při nehodě otočil na střechu. Zámek pásu je konstruován tak, aby nešel povolit, když v něm visí tělo. Je tedy třeba se nejprve nadzvednout a pak teprve pás odepnout. V poloze „na střeše,“ kdy má člověk nohy nad hlavou, se to nedělá zrovna dobře… Road Safety Day je za námi, ale pro bezpečnost na silnicích můžeme stále něco dělat. Dobrým základem je dodržování desatera Zlatých pravidel FIA. Schumacher k nim má sympatický postoj: „Pravidla, která propagujeme, mají svůj důvod. I kdyby nakonec zachránila jen jediný život, pořád budou mít smysl!“