Jak se hraje
U pinballu nejde o zběsilé prohánění kuličky po herní ploše. Nějaké body tím sice naženete, ale chcete-li vyhrát, musíte vědět, co vlastně děláte. Tady je pár rad, jak na to:
ŘIĎTE SE SVĚTLY
Světýlka, šipky a dráhy se na pinballovém stole rozsvěcují jako přistávací dráha na letišti – ukazují vám, kam se máte kuličkou strefovat a kudy ji máte prohnat.
NASLOUCHEJTE
Pinballový automat na vás v jednom kuse mluví. Radí vám, co dělat, zadává úkoly a varuje před tím, co na vás chystá.
ZKROŤTE SI KULIČKU
Ačkoliv je pinball fofr, vyplatí se u něj rozvaha. Nepanikařte. Sledujte kuličku a trefujte ji pacičkou, k níž se řítí; nesnažte se překonat rychlostní rekord v mačkání tlačítek. Dejte si načas; je to nervák, ale trefa do černého není pro třasořitky.
PROZKOUMÁVEJTE
Co všechno stůl umí, zjistíte tak, že na něm budete hrát. Stejně tak prozkoumáte sílu komponentů, budete vědět, co a jak odpálí kuličku jakým směrem.
STŮJTE SI ZA SVÝM
Totiž za svým stolem. Když ovládnete pravidla a úskalí stolu, může hra trvat i několik hodin. Takže se hodně nastojíte. Pokud tedy pinball nehrajete u počítače.
Jak se v tom vyznat
Co všechno na pinballovém stole najdete?
ODPALOVAČ
Pružinová mechanika, jíž se kulička vstřeluje do hry. Má různé podoby; u pinballu s tematikou Indiany Jonese vypadá jako Indyho pistole.
PACIČKY
Těmi se to ovládá. Dvě jsou ve spodní části plochy, u některých stolů ale najdete i další – například na mašině The Black Hole jsou součástí zrcadlově obráceného pinballu uvnitř stolu, do něhož vám kulička propadne při průletu černou dírou.
ODRAZNÍKY
Vypadají jako kloboučky hub. Jakmile se jich kulička dotkne, odpálí ji pryč. Často se nacházejí blízko u sebe, takže si mezi sebou kuličku pinkají.
KOPÁKY A PRAKY
Na kuličku reagují podobně, jako odrazníky; bývají ale umístěny tak, že je můžete využít strategicky. Dva kopáky bývají nad pacičkami.
TERČÍKY
Prostě se trefte. Některé nahánějí body podle síly zásahu, jiné míček odpálí jako odrazník nebo kopák, další musíte trefovat v sadách.
PROPADLA
V některých se míček ztratí jen proto, aby se objevil jinde. Jiná obsahují vlastní odpalovače, které vám míček zase vrátí.
RAMPY
Okružní jízda po herní ploše! Rampy mívají podobu drátěných tubusů a občas vaši kuličku dostanou do dalšího herního prostoru.
BRANKY A SPÍNAČE
Branky nasměřují kuličku tam, kam chtějí. Občas je spustí právě spínač.
HRAČKY A MAGNETY
Hrajete-li dobře, přijde odměna. Ve startrekovém stole ožije romulanská loď, pinball Twilight Zone zase nabízí přesun do minihry, kam dostanete kuličku elektromagnetem.
Digitalizace = nový život
Zlatý věk pinballových automatů pominul a klasické stoly dnes najdete jen v pár hernách a herních muzejích. Klasické pinbally si ale můžete zahrát na mobilu, na počítači, i na konzoli díky projektu The Pinball Arcade, pod jehož hlavičkou se převádějí do digitální podoby. Dělá se to takhle:
SEHNAT!
Každý pinballový stůl patří firmě, která ho vyrobila. Chce-li ho někdo převést do digitální podoby, musí na něj sehnat licenci. Jenže mnohé stoly mají tematiku slavných filmů, takže se musejí sehnat práva i na ně. Často je nutné se domluvit také s herci, jejichž tváře jsou na mašině namalované, a získat práva na použití jejich podoby.
ROZEBRAT!
Když je automat k dispozici, musí se nafotografovat a převést do digitální podoby. Na vnější podobu mašiny stačí ještě 2D fotografie, ale pak je nutno celý stroj rozebrat na součástky, z nichž v počítači vzniknou 3D modely. A nezapomeňme na funkční digitalizaci elektronických a elektromechanických součástí – relé a motorků ze starších automatů a tranzistorů a integrovaných obvodů z těch novějších.
VYMODELOVAT!
U podoby transformace nekončí. Jaké jsou fyzikální vlastnosti propadel, praků a ramp? K jakému odrazníku se kulička dokutálí, když ji trefíte určitým bodem na pacičce v závislosti na tom, jak rychle se k ní přikutálela a v jakém momentu jste pacičku zmáčkli? Bez fyzikálního modelu by virtuální pinball nepůsobil opravdově.
Jak to vypadá v praxi
Pro příklad toho, co všechno se dá v pinballu dělat, uveďme mise ze stolu Star Trek: The Next Generation z roku 1993. Jsou to:
TRHLINA V ČASE
Časovač je nastaven na 20 vteřin, zásah cíle jich přidá dalších 5. Deset milionů bodů za dobrou trefu doprovázenou hláškami typu „Vrátili jsme se v čase“.
ČERVÍ DÍRA
Hurá s kuličkou na rampu; mezi hláškami je i Rikerovo „Držte se, bude to drsné“.
PRŮZKUM GALAXIE
První cíl spočívá v „nastavení kurzu do kvadrantu Alfa“, ale tím to nekončí. Můžete pokračovat do kvadrantů Beta, Delta, Gama i do Neutrální zóny.
BOJOVÁ SIMULACE
Odpalování kuličky laserovými děly – oblíbená vesmírná kratochvíle.
VÝZVA OD Q
Trefování cílů, které vám značkuje prohnaný pan Q. „Bonjour, mon capitaine!“
ZÁCHRANA
Máte třicet vteřin na evakuaci padesáti lidí. Někteří jsou na rampě, jiní v poli odrazníků – záleží na tom, jak rychle dokážete poslat kuličku tam, kam potřebujete.
POLE ASTEROIDŮ
Tím se musíte prostřílet. Padesát milionů bodů za sedm zásahů.
>
NEJZAZŠÍ HRANICE
Poslední mise se zpřístupní, jen pokud jste splnili ty předchozí. A je to masakr: palubní děla vypálí šest kuliček, a pokud se vám během předchozích misí podařilo nabrat důležité artefakty, tady přijdou k dobru; hodnocení mise pak šplhá k několika miliardám bodů.