že je ještě třeba přitvrdit. Jeho příběhy u nás vyšly ve čtyřech tlustých omnibusech (poslední právě držíte v ruce). Daredevilův svět během nich potemněl natolik, že i hrdinové slavných filmových thrillerů jako Sedm nebo Mlčení jehňátek by se v něm báli na ulice - a to rozhodně ne jen po setmění.
Ten chlap je zločinec
Co přesně poslední Bendisův Daredevil nabízí? Především vyvrcholení celé ságy. Protože ty čtyři knihy opravdu jsou ságou. Hlavní příběh, podporovaný řadou vedlejších, zdánlivě samostatných, vyprávěl o vzestupu a pádu jednoho hrdiny. O jeho boji se systémem, s lidskou malostí i vlastními démony. Daredevil v Bendisově podání riskoval vše včetně vlastní pověsti. Dokonce se stal nekorunovaným králem své čtvrti místo zlověstného padoucha Kingpina.
Jenže také si nadělal nepřátele mocnější než i ten největší zločinec - vládu Spojených států. A ta se spojí s kýmkoliv, aby toho maskovaného zmetka, který ukazuje, že boj se zločinem může fungovat, dostala za mříže. Třeba i s již zmíněným Kingpinem.
Všichni dobří rodáci
V omnibusu se na scénu dostanou všechny důležité postavy: Daredevil/Matt Murdock, ninja zabijačka Elektra, sexy Black Widow, Mattův kamarád Foggy, novinář Ulrich… A všichni v podstatě jen bezmocně sledují, jak se na Matta řítí lavina, kterou spustil Kingpin.
Moloch státní mašinérie je nezastavitelný a ohýbá všechno a všechny, jak se mu hodí. Čest, spravedlnost a zákon - vše je pošpiněno, protože účel světí prostředky. A tak, přestože ti „hodní“ (mezi něž tentokrát patří i Elektra, která dostane několik velmi efektních bojových scén) neudělají ani jednu chybu, od začátku je jasné, že nemohou vyhrát.
Dlouhá cesta na Rykerův ostrov
Bendis ve svém komiksu nikdy nenabízel jen líbivé bitky. Poctivě sledoval spíš to, jaké dopady má rozhodnutí maskovaného superhrdiny chránit obyčejné lidi i za cenu vlastního sebezničení. A také zkoumá to, do jaké míry jsme vlastně ochotni maskované hrdiny tolerovat. Nebo hrdiny obecně. Bendisova odpověď je přitom dost pochmurná: hrdina bude tolerován jen tehdy, dokud nehrozí, že by mohl zvítězit. Pak se stává nepohodlným. Daredevil je proto pro Bendise ideálním postavou. Je totiž přísně lokální. V podstatě nikdy neopustí svou čtvrť, necestuje jako Captain America po celém světě.
To Bendisovi umožnilo udělat hrdiny řady příběhů úplně normální lidi, z nichž každý je totálně v háji nebo se vzpamatovává z nějaké osobní tragédie. Daredevil je jen spouštěčem jejich příběhů. Však i tento omnibus začíná na setkání lidí, kterým tím či oním způsobem změnil Daredevil život. Vypráví si své příběhy s rozpětím od tarantinovské gangsterky po temný horor. Daredevil zde téměř nevystupuje, ale přesto je cítit v každém obraze a každém slově. A tomu se říká scenáristický majstrštyk.
A když se pak rozjede finální hon a dojde k volbě, zda má hrdina utéct nebo předstoupit před soud, který nemůže vyhrát, je to o to působivější. Střet se státní mašinérií vám možná připomene Captaina Americu od Eda Brubakera. Daredevil bojoval a prohrál. Ale ta porážka je silnější než vítězství, jak potvrzují miliony nadšených komiksových fanoušků po celém světě.
80%
+ Konec jedné éry superhrdiny z Hell‘s Kitchen
- Konec jedné éry superhrdiny z Hell‘s Kitchen
Daredevil: Muž beze strachu 4
Brian Michael Bendis, Alex Maleev, 384 str., 990 Kč, BB/Art 2013