V zahraničí je Superman jednou z největších ikon komiksu. Však se dostal i do filmu – jednak do skvělého vlastního dobrodružství Richarda Donnera, ale také do Kill Billa Quentina Tarantina. Jenže u nás se mu moc nedaří. Ono totiž napsat dobrý příběh o takhle ultrakladné postavě, která je navíc opravdu skoro nezranitelná, to dá v dnešní době docela fušku.
Momentálně letí spíš hrdinové, co žerou po večerech křečky malým holčičkám nebo jsou aspoň tělesně deformovaní. A navíc má ta postava nějakých sedmdesát let historii, takže se v českém prostředí málokdo chytá. Komiks Utajený počátek Geoffa Johnse (u nás mu vyšel hodně dobrý Green Lantern) to může změnit.
Z Kansasu do Metropolis
Vrací se totiž na začátek, Znovu převypráví příběh o tom, jak kdesi v Kansasu přistála mimozemská loď s malým dítětem, z něhož se posléze stal Muž z oceli. Johns vypráví, kterak mladý Clark Kent objevoval své schopnosti. A docela mu to jde, byť to bere docela hopem.
Komiks pak plynule naváže setkáním s partou superhdinů z budoucnosti... No, upřímně? Tohle je nejslabší část komiksu – přetékající barvičkami, patosem a postavami, které neobdivujete, ale máte chuť jim dát pár facek, protože i sousedovic čivava má víc rozumu. Jenže Johns se nezdržuje a rovnou servíruje hlavní chod: První dny Clarka Kenta v Metropolis.
S důrazem na to „Clarka Kenta“. Veškerá akce Supermana je totiž sice perfektně nakreslená a jeho protivníci určitě nejsou žádná ořezávátka (však za nimi stojí geniální Lex Luthor!), ale… Ale právě civilní linie dává tomuhle komiksu grády. Johns chápe Supermanovu osamělost a pocit vyloučenosti – a dokáže to podat právě u nesmělého, na první pohled neohrabaného a slabošského Clarka Kenta.
Kentovo objevování fungování novin, seznámení s Lois Laneovou či Jimmym Olsonem, to jsou roztomilé věci. Tarantino, který slovy „Billa“ upozornil, že Superman se od ostatních superhdinů liší tím, že z jeho dvou identit je právě ta civilní maskou, by měl radost.
Létací pláštěnka od maminky…
Míře pozornosti, kterou scénář věnuje Clarkovi, odpovídá i jeho podoba. V obleku Supermana je to opravdu těžký borec, i když se teprve učí, co a jak. Za tlustými Kentovými brýlemi je to pak outsider, který vypadá jako mírně retardovaná tetička v těle hrbícího se kulturisty. I když je třeba si na to zvyknout, funguje to na jedničku. A rozhodně potěší způsob, jakým Johns ospravedlní ty děsivé brýle a supermanský oblek, kterému se občas zasmějí i ti nejpravověrnější fanoušci (ano, mluvíme o těch spodkách). Je to prostě od maminky a ona se fakt snažila.
Pokud bych komiksu něco vytkl, tak je to rychlé opuštění mladičkého Clarka. Jeho nástup v Metropolis je sice skvělý, ale civilní příběh kluka bez kořenů uprostřed nicoty Kansasu, to mohla být pecka… pokud by se tam tedy objevila nějaká hezká monstra. Ale co. I tak je Superman: Utajený počátek velice zábavný komiks. A také perfektně nakreslený – ale to je v americkém mainstreamu tak nějak samozřejmostí. U nás ovšem oceníme především to, že díky němu může Supermanovi přijít na chuť i někdo, kdo o něm slyšel jen vyprávět. A takových je v Čechách pořád víc než dost.
70%
+ Ideální úvod do legendární postavy
- Občas je scénář až moc hrrr
Superman: Utajený počátek
Geoff Johns, Gary Frank, 224 str., 590 Kč, BB/art 2013