156 zatáček: Francouzská šelma v Americe

156 zatáček: Francouzská šelma v Americe
Sdílej
 
Legendární závod + legendární závodník + legendární sportovních značka vozů = fenomenální rekord.

 

 

 

 

Kdysi „automobilové kopce“ zastiňovaly popularitou i velké okruhové závody. Dnes z této slávy moc nezbylo. Výjimkou je skvělý americký závod do vrchu Pikes Peak International Hill Climb v americkém Coloradu. Závod končí v řídkém vzduchu nadmořské výšky 4301 metrů, a kdo jej chce absolvovat, čelí opravdu veliké výzvě. Musí totiž projet 19 km a 351 m dlouhou trať, která se dá jen těžko zapamatovat, má průměrné převýšení 7 procent a překonává výškový rozdíl 1439 metrů. Přitom závodníci prokličkují 156 zatáčkami a celou trať lemují z jedné strany kameny a z druhé hluboké rokle. Na startu ve výšce 2862 metrů chodíte v krátkém tričku, v cíli vás vítá sníh.

Trať se zrychluje

A právě pro toto prostředí a letošní ročník závodu se zrodil dravec, závodní speciál slyšící na jméno Peugeot 208 T16 Pikes Peak. Francouzská automobilka se lvem ve znaku, se totiž rozhodla ukázat světu, že i když před nedávnem opustila vytrvalostní závody, v motorsportu stále patří ke špičce. A vybrala si k tomu závod, který se sice jezdí už od roku 1916, ale teprve předloni se dočkal jak asfaltu po celé délce tratě, tak rekordu pod deset minut. Poprvé se to s časem 9:51,278 podařilo japonskému jezdci Nobuhiro Tajimovi s jeho speciálem Suzuki SX, v němž burácel přeplňovaný šestiválec s objemem 3,1 litru a výkonu 900 koní!

 

Podívejte se na video z nejslavnějšího závodu do vrchu:

 

Nejslavnější závod do vrchu

Nejslavnější závod do vrchu

Tisíciny sekundy

Loňský souboj o rekord a o prvenství byl na Pikes Peaku záležitostí pouhých 17 tisícin sekundy. Vyhrál Novozélanďan Rhys Millen, který zajel s prototypem Hyundai Genesis Coupé čas 9:46,164. Bylo jasné, že do takové bitvy speciálů se jen tak s něčím vstoupit nedá. A u Peugeotu, který si již dvakrát na Pikes Peaku v minulosti triumf připsal (v letech 1988 a 1989), si to uvědomovali. Příprava začala už vloni v září, kdy technici Peugeotu začali stavět speciál s pohonem všech kol. Při jeho konstrukci použili řadu komponentů ze sportovního prototypu 908, který triumfoval i ve věhlasném vytrvalostním závodu v Le Mans. Konstrukce Christophera Pallera dostala kevlarový kabát a v březnu už byla připravena vyrazit na testy.

Legenda za volantem

Po prvních testech vozu už bylo jasné, že za volant se posadí opravdové závodnické eso – Sébastien Loeb, devítinásobný mistr světa v rallye. Vůz byl osazen šestiválcem s dvěma turbodmychadly Garrett, který v letech 2000 a 2003 poháněl prototyp Cougar C 60 v Le Mans. Ten při hmotnosti vozu 875 kg zajišťoval výkon 875 koní! Tenhle extrémní výkon je ovšem na Pikes Peaku nutný, protože každou stovkou nadmořské výšky, z výkonu motoru ubývá minimálně jedno procento!

Jasný vítěz

Když Sébastien Loeb přiletěl do USA, o vozu obdivně prohlásil: „V něčem tak výkonném jsem ještě nikdy neseděl.“ A bylo proč mu věřit. Vůz, jenž budí respekt už svými agresivními tvary, dosahuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 1,8 sekundy a rychlosti 240 km/h dosáhne již za pouhých 7 sekund! Loeb ostatně se svým peugeotem budil ohromnou pozornost už v tréninku. V momentě, kdy vyrazil do závodu, nebylo prakticky ani na chvilku o vítězi pochyb. Ovšem na skutečnost, že dokáže tamní rekord pokořit o neuvěřitelných jeden a půl minuty, nebyl v Pikes Peak, kde se obvykle bojuje o každou sekundu, opravdu nikdo připraven. Loebův nový rekordní čas byl 8:13,878. Francouzský automobilový lev Peugeot se vrátil do sportu s hlasitým

 

Držte si klobouky, jedeme do kopce! •  Peugeot

 

Závod do vrchu?

Závod do vrchu je zátěžový rychlostní závod motorových vozidel, který se jezdí do velkého kopce s mnoha zatáčkami. Tato soutěžní disciplína je velmi stará, patří už k počátkům automobilového sportu. Závody bývají extrémně náročné pro vozidla i závodníky. Obvykle se jede hned několik kategorií od motocyklů přes automobilové veterány, sériová auta, až po nejmodernější závodní speciály.

 

 

Nejrychlejší elektrický závoďák na světě

Nejrychlejší elektrický závoďák na světě

Konečně pořádně vytuněný kočár

Konečně pořádně vytuněný kočár

Žlutá kolona trabantů přejela Jižní Ameriku

Žlutá kolona trabantů přejela Jižní Ameriku

Klíčová slova:
auto
 

Články odjinud