Kdysi „automobilové kopce“ zastiňovaly popularitou i velké okruhové závody. Dnes z této slávy moc nezbylo. Výjimkou je skvělý americký závod do vrchu Pikes Peak International Hill Climb v americkém Coloradu. Závod končí v řídkém vzduchu nadmořské výšky 4301 metrů, a kdo jej chce absolvovat, čelí opravdu veliké výzvě. Musí totiž projet 19 km a 351 m dlouhou trať, která se dá jen těžko zapamatovat, má průměrné převýšení 7 procent a překonává výškový rozdíl 1439 metrů. Přitom závodníci prokličkují 156 zatáčkami a celou trať lemují z jedné strany kameny a z druhé hluboké rokle. Na startu ve výšce 2862 metrů chodíte v krátkém tričku, v cíli vás vítá sníh.
Trať se zrychluje
A právě pro toto prostředí a letošní ročník závodu se zrodil dravec, závodní speciál slyšící na jméno Peugeot 208 T16 Pikes Peak. Francouzská automobilka se lvem ve znaku, se totiž rozhodla ukázat světu, že i když před nedávnem opustila vytrvalostní závody, v motorsportu stále patří ke špičce. A vybrala si k tomu závod, který se sice jezdí už od roku 1916, ale teprve předloni se dočkal jak asfaltu po celé délce tratě, tak rekordu pod deset minut. Poprvé se to s časem 9:51,278 podařilo japonskému jezdci Nobuhiro Tajimovi s jeho speciálem Suzuki SX, v němž burácel přeplňovaný šestiválec s objemem 3,1 litru a výkonu 900 koní!
Podívejte se na video z nejslavnějšího závodu do vrchu:
Tisíciny sekundy
Loňský souboj o rekord a o prvenství byl na Pikes Peaku záležitostí pouhých 17 tisícin sekundy. Vyhrál Novozélanďan Rhys Millen, který zajel s prototypem Hyundai Genesis Coupé čas 9:46,164. Bylo jasné, že do takové bitvy speciálů se jen tak s něčím vstoupit nedá. A u Peugeotu, který si již dvakrát na Pikes Peaku v minulosti triumf připsal (v letech 1988 a 1989), si to uvědomovali. Příprava začala už vloni v září, kdy technici Peugeotu začali stavět speciál s pohonem všech kol. Při jeho konstrukci použili řadu komponentů ze sportovního prototypu 908, který triumfoval i ve věhlasném vytrvalostním závodu v Le Mans. Konstrukce Christophera Pallera dostala kevlarový kabát a v březnu už byla připravena vyrazit na testy.
Legenda za volantem
Po prvních testech vozu už bylo jasné, že za volant se posadí opravdové závodnické eso – Sébastien Loeb, devítinásobný mistr světa v rallye. Vůz byl osazen šestiválcem s dvěma turbodmychadly Garrett, který v letech 2000 a 2003 poháněl prototyp Cougar C 60 v Le Mans. Ten při hmotnosti vozu 875 kg zajišťoval výkon 875 koní! Tenhle extrémní výkon je ovšem na Pikes Peaku nutný, protože každou stovkou nadmořské výšky, z výkonu motoru ubývá minimálně jedno procento!
Jasný vítěz
Když Sébastien Loeb přiletěl do USA, o vozu obdivně prohlásil: „V něčem tak výkonném jsem ještě nikdy neseděl.“ A bylo proč mu věřit. Vůz, jenž budí respekt už svými agresivními tvary, dosahuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 1,8 sekundy a rychlosti 240 km/h dosáhne již za pouhých 7 sekund! Loeb ostatně se svým peugeotem budil ohromnou pozornost už v tréninku. V momentě, kdy vyrazil do závodu, nebylo prakticky ani na chvilku o vítězi pochyb. Ovšem na skutečnost, že dokáže tamní rekord pokořit o neuvěřitelných jeden a půl minuty, nebyl v Pikes Peak, kde se obvykle bojuje o každou sekundu, opravdu nikdo připraven. Loebův nový rekordní čas byl 8:13,878. Francouzský automobilový lev Peugeot se vrátil do sportu s hlasitým
Závod do vrchu?
Závod do vrchu je zátěžový rychlostní závod motorových vozidel, který se jezdí do velkého kopce s mnoha zatáčkami. Tato soutěžní disciplína je velmi stará, patří už k počátkům automobilového sportu. Závody bývají extrémně náročné pro vozidla i závodníky. Obvykle se jede hned několik kategorií od motocyklů přes automobilové veterány, sériová auta, až po nejmodernější závodní speciály.