Když byl Satoši Tadžiri ještě malý kluk, trávil volné chvíle v přírodě na předměstí Tokia, kde se narodil, pozorováním a chytáním brouků. Fascinovala ho pestrost jejich tvarů, barev a dovedností. A to až tak, že mu kamarádi začali říkat Doktor Brouk. Od dětství trpěl Aspergerovým syndromem, nemocí, při které máte problémy s chápáním pohnutek druhých lidí. Těžko se vám s druhými komunikuje postupně se uzavíráte do vlastního světa. To se stalo i Satošimu. Když měl jít na střední školu, postavili tam, kde sbíral brouky, obří nákupní středisko. Objevil tam svět videoher, který ho okouzlil stejně jako kdysi hmyzí říše.
Herní vizionář
Tušíte už, o kom je řeč? Satoši postupně pronikal mezi hráče a vývojáře. Svůj první titul o únosu přítelkyně vydal, když mu bylo dvaadvacet a brzy se etabloval jako originální herní designér. Ale opravdovou inspiraci získal až s příchodem první slavné přenosné konzole GameBoy. Vzpomněl si na lov brouků a představil si hru, kde budete sbírat příšerky, bojovat s nimi a s kamarády si je pomocí propojených konzolí budete moci vyměňovat a poměřovat jejich sílu.
Okamžitá sláva
Svoje nápady dával Satoši dohromady šest let, až nakonec v roce 1996 vyšel historicky první Pokémon – verze Red a Green se stojednapadesáti příšerkami. Hra se brzy rozšířila mezi japonskými hráči a jen do první soutěže se přihlásilo téměř osmdesát tisíc účastníků. První konzolovou generaci rychle doplnila vylepšená verze Blue a objevil se i základní balíček karetní hry Pokémon. Pak to šlo ráz naráz. Už rok po vydání první hry se rozběhla první řada seriálu (mimochodem, hrdina Ash se v originále jmenuje Satoši podle svého stvořitele), začal se tisknout komiks a otevřel se specializovaný pokémonní obchod.
Vzhůru do světa!
V Japonsku byl Pokémon tak úspěšný, že mu jeho hranice začaly být těsné. Ve světě nejlépe zafungoval seriál. Pro mnoho diváků, včetně těch českých, to byla první možnost vidět kvalitní japonský kreslený film anime. Ale šířily se i hry, jejichž nové verze se objevovaly skoro každý rok. Brzy bylo jasné, že i svět Pokémonu je třeba rozšířit. A tak se objevila druhá a brzy i třetí generace. Každá vždy přinesla alespoň stovku nových příšerek, vylepšená herní pravidla a odhalila další oblasti na planetě pokémonů. Týdny před jejím odtajněním se fanoušci nadšeně dohadovali, co přesně nové pokolení přinese.
Fantazie naživo
V roce 2004, tedy krátce po vydání třetí generace, se na Floridě uspořádal i první celosvětový turnaj v karetním Pokémonu. Byla to jedinečná možnost naplnit si sen hrdinů příběhu a se svým vlastnoručně sestaveným balíčkem pokémonů se stát nejlepším trenérem na světě. Nápad se stoprocentně ujal a mistrovství se od té doby koná každý rok pod bedlivým online dohledem všech hráčů na světě. Před čtyřmi lety dokonce ke kartám přibyla soutěž v pokémonu na Nintendu. Turnaj ve Vancouveru, o kterém jsme psali v ábíčku, už probíhal jak mezi karbaníky, tak konzolisty.
Co nás čeká v budoucnu?
Za pár dní bude představena už šestá generace. Jisté už je, že bude plně ve 3D, a že se bude odehrávat v zemi inspirované Evropou. Co ještě Satoši Tadžiri zamýšlí, není jisté. Stále se drží v ústraní a místo velkých veřejných prohlášení se naplno věnuje svému snu. Tak uvidíme, kam nás tentokrát jeho fantazie zanese.