Díváte se na internetu na videa? Pak určitě často chodíte na YouTube. Ať už vás zajímá příroda, vtipné scénky anebo videohry, na YouTube najdete přesně to, co vás pobaví a informuje. Pro mladou generaci je YouTube televizí jednadvacátého století, ale také příležitostí stát se internetovou hvězdou.
Miliony fanoušků
Podívejte se třeba na uživatele PewDiePie, který pravidelně nahrává komentované záběry z videoher. Za krátkou dobu získal dvacet sedm milionů fanoušků, což je téměř trojnásobek počtu obyvatel České republiky! Takových jako PewDiePie je celá řada. Nepotřebují špičkové televizní studio. Vystačí si s počítačem s internetovým připojením, kamerou, několika zdarma šířenými programy a hlavně se spoustou nápadů. Právě o ně jde nejvíce, protože spolehlivě přilákají diváky.
U nás horší
Zatímco zahraniční youtubové celebrity mají miliony fanoušků, čeští youtubeři zdaleka nemají takový úspěch. Ne snad, že by byli špatní, ale nahrávají videa v češtině, které rozumí v podstatě jen naše země. Tudíž mají ti nejúspěšnější maximálně několik set tisíc fanoušků, ale i tak oslovují velkou skupinu mladých lidí a kvůli příjmům z reklam zařazenými před videi si mohou i vydělávat.
Televize se bojí
Od spuštění YouTube uplynulo teprve devět let a od té doby jeho popularita raketově stoupá. Každý den přijde na stránky přes miliardu lidí a během jedné minuty nahrají ti aktivnější z nich přes sto hodin videa. Když se na čísla podíváme detailněji, zjistíme, že každý měsíc se všichni diváci YouTube podívají na více než šest miliard hodin různých filmečků. Takovou sledovanost nemá žádná televize.
Právě televize by se podle slov odborníků měla YouTube bát. Zatímco v telce běží pořady tak, jak je vybrali dramaturgové podle předem nastaveného vysílacího plánu, na YouTube můžete kdykoliv zhlédnout prakticky cokoliv a s pomocí chytrého systému nápovědy se okamžitě podívat na další podobná videa. Na YouTube nejste omezení ničím, snad jen cenou za internetové připojení, a „program“ si skládáte podle svých zájmů.
Vychází vstříc
Vaší vlastní chuti vychází celý systém naproti. Registrace je automaticky propojená s účtem Google, takže vlastně už máte automaticky založeného YouTube uživatele, pokud používáte Gmail. Pak si jednoduše naklikáte, jaká videa se vám líbí, jaké kanály chcete sledovat a zda vám mají chodit upozornění na nová videa e-mailem. Videa můžete organizovat do skupin a mít tak pořádek třeba v těch, která se vám opravdu líbí a chcete je ukázat kamarádům nebo rodičům.
Systém je dokonce tak vychytaný, že ani nepotřebujete při vytváření videa kameru. Jednoduše můžete nahrávat na YouTube přímo z webkamery na laptopu nebo na chytrém telefonu či tabletu a po natočení dokonce dostanete možnost video stříhat, vylepšovat barvy nebo stabilizovat (to se hodí, když natáčíte třeba z mobilu, který držíte v ruce).
Není sám
YouTube je jednoznačně vlajkovou lodí videa na internetu, ale podobných služeb už vznikla celá řada. Třeba Twitch je připraven především pro hráče videoher, kteří živě vysílají své herní partie. Můžete se tak třeba podívat na probíhající mač v DOTA stejně, jako byste se dívali na fotbalový zápas v televizi. Služba Vimeo je zase určena mladým filmařům a najdete tu spoustu zajímavých krátkých filmů a český Stream v sobě spojuje možnosti vlastních videí a profesionálně natočených pořadů.