Vynález kola brzy oslaví 200 let. Ačkoli by se zdálo, že za takovou dobu se musí každá věc zákonitě vypilovat k dokonalosti, kola stále přichází s novinkami, která je udržují ve středu zájmu cyklistů i nadšenců. Vychází to zhruba tak, že jednou za 50 let přijde nějaký nový vynález, který z okoukaného dvoukolého šlapadla udělá opět stroj, po kterém každý touží. Naposledy to byl vynález horáku. A další renesance probíhá právě teď s příchodem smart technologií.
Instantní elektrokolo
Jednoznačně největší současný trend je elektrifikace kola. To neznamená, že by vám z bicyklu šlehaly blesky, ale možnost si při jízdě dopomoci zabudovaným motorem. Vidět takové elektrokolo na ulici je sice pořád vzácnost, ale není sporu, že jich budeme potkávat čím dál víc. Ještě aktuálnější trend je ale dočasná proměna obyčejného bicyklu na elektrokolo. Například originální motor Rubbee stačí připnout pod sedlovku na místo, kde je obvykle nosič. Obsahuje kolečko, které si sedne na vaše zadní kolo a silou tření vás při spuštění popožene vpřed. Zajímavé řešení nabízí i projekt Copenhagen Wheel. Jde o zadní kolo s elektromotorem v náboji, které prostě nasadíte na svůj stroj namísto obyčejného.
Je to vůbec kolo?
V podstatě každou součástku lze pomocí moderní technologie a dobrého nápadu vylepšit. Ti nejodvážnější experimentátoři se nebojí postavit něco, co byste za kolo na první pohled označili jen těžko. Třeba nejrychlejší bicykl na světě Arion 1 z dílen Univerzity v Liverpoolu. Kvůli aerodynamickému tvaru vypadá jako rozsedlá vitaminová kapsle. Ale když ho uvidíte v akci, úšklebek vás přejde. Se zkušeným jezdcem dosáhne na rovince těžko uvěřitelné rychlosti 144 km/h. Úplně opačným směrem se vydali designéři z firmy BASF s modelem Concept 1865. Vytvořili velocipéd, což byli předchůdci bicyklů v 19. století s obřím předním a maličkým zadním kolem. Nicméně tento velocipéd je skoro celý z plastů, se snímatelným sedlem a dálkovým zamykáním. To je to pravé futuretro!
Ideální do města
Koncepty pro milovníky rychlosti nebo starých dobrých časů jsou nádherné. Opravdová cyklorevoluce ovšem probíhá ve městech. V ulicích zacpaných auty je obratné kolo ideální dopravní prostředek. Paříž, Brusel nebo Stockholm nabízí bicykly k půjčení jako součást hromadné dopravy. Na spoustě míst ve městě jsou zamykací stojany, ze kterých si kolo půjčíte a pak ho vrátíte do jakéhokoli jiného stojanu ve čtvrti, do níž míříte. Můžete tak drandit každý den do školy, aniž byste se museli starat o údržbu kola nebo se strachovat, že vám ho někdo ukradne.
Prcek do ruky
Ti, kteří mají radši svůj vlastní stroj, často sahají po skládačkách. Současné modely už mají převody a kvalitní brzdy jako velká kola. Zároveň je ale můžete dvěma zkušenými pohyby během pár vteřin proměnit v přenosný kovový kvádr, se kterým není problém naskočit do autobusu nebo si ho vzít na trénink do šatny. Skládačku nedávno dovedl k dokonalosti jeden mladý italský inženýr s prototypem Sada Bike, který složíte do velikosti zavřeného deštníku. Cyklorevoluce je zkrátka v plném proudu, kola jsou stále chytřejší, tvůrci vynalézavější a čím dál lépe vybavená pro každý terén včetně betonové džungle velkoměsta. A jestli se chcete dozvědět, jaké jsou ty nejmodernější gadgety na kolo, stačí otočit o stranu dál!