Holka na palubě! Dobrodružství na vlnách

Holka na palubě! Dobrodružství na vlnách
Sdílej
 
Že prý ženská námořnice nosí lodím smůlu, říká se. Lenka je ale na vlnách jako doma. Je hotová mořská vlkyně a neštěstí nepřinásí!

 

 

Obyvatelům střední Evropy není mořeplavba vlastní. Na rozdíl od přímořských států nemůžeme plachtit na jachtě jinde než na přehradách a pořádné houpání lodi zažijeme možná tak při sjíždění peřejí na Sázavě. I to je ale zábava. Některé lidi však mnohem víc než řeky a jezera láká oceán a tráví na něm co nejvíce času. Patří k nim Lenka Čermáková, která si život bez větru v plachtách už představit nedokáže.

Heřman by měl radost

Lenčina oblíbená loď se jmenuje La Grace. Na délku měří 24 metrů, na šířku 6. Jde o repliku brigy prvního a posledního českého piráta Augustina Heřmana. V 17. století s ní brázdil vody Karibiku a přepadával španělské obchodní lodě. Její současná „sestřička“ už k tak divokému účelu neslouží. Namísto drancování se účastní závodů, třeba Závodů vysokých lodí (The Tall Ships Races, jede se z irského Belfastu přes norský Ålesund do Aalborgu v Dánsku), během kterých má na palubě 34 námořnických kadetů s průměrným věkem do 26 let. La Grace se pro takové mořské dostihy hodí, protože jde o školní loď – tedy takovou, na které se zaučují zájemci o mořeplavbu.

 

Legrace na palubě La Grace •  archiv

Závody

Nepředstavujte si, že závody na historické plachetnici jsou odpočinkové. Jede se nonstop, někdy i několik dní. Posádka je rozdělena na menší družstva. Na lodi neustále kontrolují stav lanoví, kurz, vaří nebo drhnou palubu. Každou půl hodinu bije zvon odměřující lodní čas, jednou za čtyři hodiny se služby střídají. Loď sice má motor, jeho používání je však při závodech zakázáno. Kadeti se tedy spoléhají pouze na vítr, který dokáže La Grace rozjet rychlostí 20 km/h, a na zkušenosti kapitána.

Vítr v plachtách

La Grace má příčné oplachtění, kterým se liší od ostatních lodí (podobně to měly lodě ve filmové trilogii Piráti z Karibiku), s plochou plachet 364 m2 patří k menším plachetnicím. Třeba takové stometrové plachetnice mívají i jeden kilometr čtvereční plachet! Když se do toho opře vítr... „Tak je zapotřebí umět správně přenastavit, spustit a stáhnout plachty nebo přetáčet ráhna podle pokynů bocmana,“ dodává Lenka. Práci s plachtami a lanovím si velice oblíbila a sama dokáže vytáhnout přední košovou stěhovku, kterou jinak stahují dva muži.

 

Legrace na palubě La Grace •  archiv

Vzhůru na stěžeň

K plachtám a lanům patří stěžně, na které kadeti vystupují kvůli gasketování – tedy přivazování plachet k ráhnu. Na La Grace lezou až 22 metrů vysoko. Zdá se to nebezpečné, ale jsou jištění přes horolezecké úvazky. Drobné zakývání na vlnách i tak může vyvolat závratě. Mimochodem znáte hlídkový koš na hlavním stěžni? Tak do něj žádný správný námořník neleze skrz podlahu, ale musí ho přelézt zvenčí.

Velryby na dosah

Plavit se na plachetnici může být i adrenalinové, třeba když přijdou čtyřmetrové vlny nebo nateče do kajuty a v noci se udělá chladno. Vyvažují to však společné zážitky, ke kterým patří i pozorování přírody. Protože La Grace nepoužívá motor, je dostatečně tichá, aby se jí velryby a další mořská zvířata nebála a dalo se k nim přijet blízko. Poměrně hodně rybích mlsounů se objevuje i ve chvíli, kdy se do volného moře vypouští fekální tank...

Na souši

Plavby na La Grace jsou pro Lenku úžasným zážitkem. Je na moři a pozná kromě vody i cizí země, když se posádka vyloďuje v přístavech v pirátských úborech a obyvatelé ji vítají. Zároveň se na loď mohou podívat a při té příležitosti odlovit jednu ze tří kešek, které jsou na palubě schované. Lenka a posádka jsou na La Grace jaksepatří hrdi a netrpělivě čekají, kam je vítr příště odfoukne.

 

Legrace na palubě La Grace •  archiv

 

Více o plavbě na lodi:

 

La Grace na Závodech vysokých lodí

La Grace na Závodech vysokých lodí

Vrak královny Anny: Co zbylo po plenění piráta Černovouse

Vrak královny Anny: Co zbylo po plenění piráta Černovouse

 

Články odjinud