Letos uplynulo 25 let od okamžiku, kdy v americkém státě Kalifornie vzniklo herní studio Silicon & Synapse. Zpočátku se zabývalo hlavně portováním her. To znamená, že programátoři Allen Adham, Michael Morhaime a Frank Pearce předělávali hry cizích vývojářů na jiné platformy (třeba z Nintenda na Windows).
Během dvou let vydali i pár vlastních her a dvakrát se přejmenovali: Nejprve na Chaos Studios a později na Blizzard Entertainment. V roce 1994 pak vydali hru, která předznamenala věci budoucí – Warcraft: Orcs & Humans.
Warcraft: Orcs & Humans
Orkové proti lidem
Už tehdy jste ve hře sledovali vojenské tažení zelených orků z říše Draenor a vznešené lidské rytíře, kteří se jim postavili do cesty. Bojovali spolu o území, nerostné zdroje a světovou nadvládu. Nebyla to však žádná akční hra, jak byste si možná mysleli. Šlo o strategii, ve které jste těžili suroviny, stavěli z nich základny a cvičili vojáky. S těmi jste následně takticky útočili na nepřítele.
Pravidla byla podobná jako u šachů: Každý typ vojáka měl vlastnosti, které mu dávaly převahu nad určitým druhem nepřítele, ale zároveň byly slabší oproti jinému typu. Na rozdíl od šachů, což je klasický příklad tahové strategie s figurami různých vlastností, probíhala válka pod tlakem ubíhajícího času, protože nepřítel také na nic nečekal. Komerční úspěch se dostavil prakticky okamžitě. A v Blizzardu si mohli pogratulovat, že nepoužili prostředí světa Warhammeru, jak původně plánovali. Namísto toho založili svět Azeroth a jeho první příběhy a hrdiny.
Warcraft II: Tides of Darkness
Příliv temnoty
Byly to právě příběhy, které provokovaly fantazii Chrise Metzena. Království Azeroth ho fascinovalo natolik, že sepsal krátkou povídku – tedy fan fikci – navazující na konec hry. Šéfovi Blizzardu se text líbil a Metzen se stal návrhářem Warcraft II: Tides of Darkness (1995). Jelikož měl rád fantasy příběhy Dungeons & Dragons a dalších populárních her na hrdiny, trefil ve svém vyprávění přesně do vkusu návrhářů i fanoušků.
Děj popisuje Druhou válku, kdy lidé z Azerothu utekli do Lordaeronu a obnovili tam své síly, aby porazili armádu orků. Finální bitva se odehrává u portálu, kterým do lidského království proudí orci z Draenoru. Přes obrovský úspěch hry u hráčů i recenzentů se na třetí díl Warcraftu čekalo dlouhých sedm let.
Warcraft III: Reign of Chaos
Nadvláda chaosu
Teprve se třetím dílem Warcraft III: Reign of Chaos (2002) se série pevně zakotvila v povědomí hráčů. Odvyprávěla se zde nejvíc epická kapitola celého Warcraftu. Právě v této hře se paladin Arthas proměnil z kladného hrdiny na nemrtvého rytíře, ork Thrall odvedl své lidi z Lordaeronu do zapomenuté země Kalimdor a objevily se postavy elfů Tyrande a Malfuriona, kouzelnice Jainy a hlavně tajemný Prorok, který se odkazoval k událostem z první hry.
Mytologie Warcraftu začala být pořádně komplikovaná a lákavá pro všechny, kdo mají rádi bohaté fantasy světy. Třetí díl zůstával strategií, autoři přidali třetí rozměr a s uvedením hrdinů posílili příběhovost kampaní. Úspěch byl nebetyčný – celkové prodeje hry (včetně datadisku The Frozen Throne) překonaly hranici osmi milionů kopií! Málokdo tušil, že Blizzard plánuje něco ještě epičtějšího.
Online RPG World of Warcraft
Svět Warcraftu
Na rok přesně deset let po uvedení první hry Warcraft vychází roku 2004 interaktivní hvězda, která nepohasla do dnešních dnů. Online RPG World of Warcraft přilákalo neskutečné počty hráčů – v dobách největší slávy před šesti lety ji hrálo 12 milionů hráčů! Všichni se potkávali v krajinách, které vycházejí z předešlých strategických her. Kromě postav ze strategií jste ale mohli objevovat i nové příběhy, legendy a hrdiny, kteří dokreslují warcraftovský svět.
Ve World of Warcraft se začalo mluvit o rytíři Anduinu Lotharovi a náčelníkovi orků Durotanovi, kteří jsou hlavními postavami ve filmu Warcraft. Ve hře je ale nepotkáte, protože se odehrává až po jejich smrti. Další postavy a mytologie přišla do WoW v podobě pěti přídavků, které vždy znovu výrazně oživily zájem o hru. Letos se můžeme těšit na další – v srpnu vychází datadisk s názvem Legion. Příběh, který začal v roce 1994, se tak ani po dvaceti letech nechystá na odpočinek.
Warcraft: První střet ukázky z filmu • Zdroj: CinemArt
Warcraft: První střet
Hrami to začalo, ale neskončilo
Pokud vás fascinují příběhy smyšlených světů, ale nebaví vás hry, nemusíte zoufat. Warcraft prorostl do všech odvětví zábavy. Kromě filmu Warcraft: První střet, o kterém píšeme v rubrice Kultura, si můžete přečíst třeba knihy. Doporučujeme trilogii Válka prastarých (Studna věčnosti, Duše démona, Rozdělení) anebo Příliv temnoty, která vychází z událostí druhé hry.
A něco se najde i pro fanoušky komiksů. Třeba čtyřdílná sága Ashbringer nebo prostě a jednoduše pojmenovaný sešit World of Warcraft. Warcraft si můžete zahrát i na stole! Stačí se podívat po deskové hře World of Warcraft pro 2–6 hráčů. V neposlední řadě je tu i sběratelská karetní hra World of Warcraft: TCG s podobnými pravidly jako Magic: The Gathering. Pokud vás informace o Warcraftu zaujaly a chtěli byste se do jeho světa jakoukoli formou podívat, předem se ujistěte jen v jediném – máte dost volného času? Pokud ano, už ho mít nebudete.
Kompletní historie Warcraft
1994 Warcraft: Orcs & Humans
1995 Warcraft II: Tides of Darkness
1996 Warcraft II: Beyond the Dark Portal
2002 Warcraft III: Reign of Chaos
2003 Warcraft III: The Frozen Throne
2004 World of Warcraft
2007 The Burning Crusade
2008 Wrath of the Lich King
2010 Cataclysm
2012 Mists of Pandaria
2014 Warlords of Draenor
2016 Legion
Blizzard oceňuje věrné
Desáté nározeniny World of Warcarft
Když v roce 2014 slavila hra World of Warcraft desáté narozeniny, někteří z hráčů obdrželi poděkování za věrnost spolu s bronzovou soškou orka – stejnou, která v životní velikosti zdobí nádvoří firmy v kalifornském městě Irvine. Čím si ji zasloužili? Stačilo málo: Koupit hru WoW do dvou měsíců od vydání a hrát ji po celou dobu deseti let bez pauzy. Při nejlevnější variantě předplatného tak má soška pro každého z obdarovaných hodnotu minimálně 35 tisíc korun.