Jaké vlastnosti by měl mít herní designér?
Potřeba je představivost, fantazie, smysl pro humor, všeobecný přehled a analytické myšlení. Kromě toho jsou důležité i další vlastnosti, které se ve spojení s herním designem tak často nezmiňují. Cílevědomost, vcítění se do potřeb hráčů, schopnost nelpět na vlastní pravdě a naslouchat druhým. Je také dobré umět s grafickým programem, abyste si mohli vyrobit prototyp hry. Je škoda, že na českých školách tento obor chybí. Nejlepší školou je proto začít vytvářet hry. Každá hra pak před designéra pokládá nové výzvy – například Scratch Wars mě donutily myslet v číslech.
Podle čeho se rozhodujete, do jakého světa hru zasadíte?
Dávám přednost tomu, co je mi blízké. Mám radši fantasy než sci-fi. Taky mám rád humor, kreativitu a fantazii. Proto jsme u Scratch Wars zvolili svět, který je vtipný, odlehčený a kde je v podstatě všechno možné. Výhoda otevřeného světa spočívá mimo jiné v tom, že sami hráči se mohou stát jeho spolutvůrci. U Scratch Wars počítáme s tím, že ovlivní nové země, zbraně a rasy, které představíme. Dokonce budou moci navrhovat vlastní zbraně, hrdiny i jejich jména, které se pak skutečně objeví na kartách.
Jak dlouho připravujete pravidla hry, aby byla vyvážená?
Hodně záleží na typu hry. U Scratch Wars je tolik prvků a kombinací, že nám musí pomoci programátor – některé části hry ladíme na počítači, což trvá velmi dlouho. Měli jsme například osmnáct verzí karet. Každou verzi jsme částečně vyvážili, pak ji otestovali a zjistili, že bychom to měli udělat jinak, například jednodušeji nebo zábavněji. A mohli jsme začít s laděním znovu.
Jak poznáte, že je hra hotová?
Každá hra chce svůj čas. Je dobré dát si na nějaký čas pauzu a pak se k ní vrátit. U Scratch Wars jsem si to myslel hned několikrát… Pak jsem hru ještě překopal. Ale teď jsem fakt spokojený. Už velmi dlouho mě nenapadlo, co bych mohl ještě zlepšit, a to je nejlepší známka dokončenosti. Pokud ani po přestávce nemáte potřebu na hře nic měnit, máte skutečně hotovo!
Jak se liší vymýšlení sběratelské hry a klasické deskovky?
Zásadní rozdíl je ten, že v klasické hře mají všichni hráči stejný obsah krabice. U sběratelské hry dochází k asymetrii a velkým úkolem je vytvořit z této asymetrie přednost. To znamená, že přestože má každý hráč jiné karty, měly by být vyvážené. Nemělo by platit, že ten kdo utratí více peněz, bude automaticky lepší než ten, kdo zaplatil méně.
V čem jsou Scratch Wars jiné než ostatní sběratelské hry?
Bude to znít neskromně, ale ve všem! U Scratch Wars je každá karta naprosto jedinečná. Jsme jediná hra, kde od každého druhu hrdiny existuje pouze jedna nejvzácnější karta na světě. Pro základní herní mód vám v podstatě stačí jen jeden hrdina a jedna zbraň, takže nemusíte kdovíjak utrácet. Obrovským zlepšením je podle mě také aplikace, do níž si naskenujete karty pomocí QR kódů. Budete moci hrát digitálně, zlepšovat hrdiny a získávat nová kouzla. Rád bych, aby Scratch Wars zaujaly i v zahraničí a aby si všude ve světě řekli: Česká republika – tam hrají skvělý hokej a vymýšlí super hry.
Co jsou to Scratch Wars?
Nový počin Jiřího Mikoláše nabízí originální alternativu k zaběhlým mechanismům sběratelských her. Každá karta je jedinečná, a abyste odhalili její parametry, musíte ji seškrábat jako výherní los – odtud název Scratch Wars. Zakládá si na krátkých, svižných partiích. Slibuje tak více akce než je běžné u sběratelských her, které většinou staví na principu pokročilého taktizování a hledání nejefektivnějších kombinací efektů karet. Dosáhnout mistrovství však bude i tak náročný úkol.