Počítačové hry jsou s námi již téměř padesát let. Někdo by mohl namítnout, že to není pravda, že lidé na počítačích hrají mnohem déle. A měl by pravdu. První herní experimenty vznikaly v laboratořích a na univerzitních počítačích od roku 1958. Jenže skutečný boom videoherního průmyslu se datuje až na přelom 70. a 80. let minulého století. Arkádové automaty ve specializovaných hernách začaly doplňovat domácí herní konzole, se kterými přišly série jako Mario nebo Zelda a osobní počítače, na kterých se objevily první díly klasických RPG sérií jako Ultima, Might & Magic nebo Wizardry. Hraní se tím přesunulo do lidských obydlí, kde také do dneška zůstává.
Hry pro všechny
Když se na to podíváme zpětně, můžeme obecně konstatovat, že v osmdesátých letech se herní autoři učili programovat a definovat, co je to vlastně zábavná hra. V devadesátých letech už to věděli a řada firem produkovala první 3D hry. Průmysl neustále rostl, stejně jako počet hráčů. A v 21. století? To už hry zná a hraje každý, ať už na PC, PlayStation, Nintendu Switch, Xboxu nebo na mobilním telefonu.
Zapomenuté kusy
Všechny ty dekády herního vývoje jsou plné nejrůznějšího hardwaru a samozřejmě softwaru. Vzhledem k tomu, že technologie se valila kupředu raketovým tempem, šlapaly si herní stroje po patách a hry byly čím dá tím hezčí. Logicky jich proto hodně skončilo v propadlišti dějin a dnes o nich nevíme. Přitom z nich autoři současných her vycházejí a není proto od věci si ty staré kousky připomenout.
Interaktivní muzeum
Muzeum počítačových her Cibien's Corner Čeňka Cibiena má sloužit právě k takovému připomínání. Podnikatel, jehož vášní je sbírání starých her, počítačů a herních konzolí, má ve své sbírce kolem tisícovky kusů hardwaru a mnohem více samotných her. Motivací pro otevření muzea je, jak sám říká, snaha ukázat cestu, po jaké se sunul videoherní vývoj.
Veteráni hardwaru i softwaru
Podívejte se na to sami. Máte doma PlayStation 4 nebo nový Xbox? A víte, jak vypadala úplně první PlayStation z roku 1994? Jaké hry na ní běžely? Pravděpodobně ne. Přitom to není zas až tak dávno, stejně jako v případě PlayStation 2 nebo 3. Řada her je stále zamknutá na těchto platformách a nemůžete si je zahrát jinak, než na původním hardwaru. A ten doma skoro nikdo nemá. Čeněk chce proto do muzea postavit všechny možné konzole od Sony, Microsoftu a Nintenda a dalších výrobců (bylo jich opravdu hodně) a ukázat na nich to nejlepší.
Princ Platformní
Cibien's Corner zdokumentuje nejen hardwarovou evoluci, ale také rozvoj herní grafiky, zvuků, ovládání a samotných herních žánrů. Už jen rozdíl mezi, řekněme, Prince of Persia na MS-DOS (operační systém pro domácí počítače z doby před příchodem Windows), Amigu (určitý typ domácího počítače) a konzolí je markantní a dobře ukáže, jak moc se jedna hra mohla lišit na více platformách. Takových přístrojů chce Čeněk ukazovat kolem dvou stovek, aby toho na návštěvníky nebylo příliš mnoho a výrazné místo mají zaujímat stojany s herními konzolemi, jaké jsou k vidění na výstavách nebo na akcích v obchodních domech. Až na nejdražší kousky bude vše volně k osahání a otestování.
Důkladná péče
Shánět staré herní konzole a počítače ale není jen tak. Čeněk nakupuje po celém světě skrz síť spolupracovníků a sklady má jak v České republice, tak v dalších evropských zemích. Po nákupu je nutné stroj vyčistit, opravit a přivézt k životu – což nemusí být lehké, protože náhradní díly se špatně shánějí. Něco by o tom mohl vyprávět Jan Orna z Červeného Újezda, ve kterém provozuje muzeum ArcadeHry určené pro arkádové kabinety několik desítek let staré. Ty se rozbíjejí často a shánět náhradní díly pro stařičké základní desky, to je pořádný oříšek.
Již letos!
V Čeňkově muzeu arkády chybět nebudou, celé ale bude zaměřené spíše a domácí scénu. Dojde k tomu snad již v průběhu tohoto roku, kdy by muzeum mělo otevírat své brány. Možná se tam uvidíme! Informace o muzeu můžete sledovat na jeho stránkách nebo na Facebooku.