Kdyby mi bylo sto let, ukazoval bych na exponáty v příseckém zámku a vykřikoval: "To si pamatuju! S tím jsem si hrál!" Jenže mi tolik není a dětství mi připomíná jen malá část sbírky československých hraček z období mezi lety 1901 a 1991. Jde nejvíce o auta a náklaďáky, které doplňují deskové hry, vláčky a autodráhy. Dohromady jich napočítáte kolem deseti tisíc!
Muzeum pro pamětníky
Vystavená auta mají dva příběhy. První je ten váš, pakliže si hračku pamatujete. Vzpomenete si, kdy a kde jste si s autíčkem hráli, kdo vám ho dal anebo, kde jste ho ztratili. Druhý příběh je ten, který patří přímo hračce. Jak byla vyrobena? Kdy? Kdo ji vymyslel?
Video z návštěvy Muzea autíček:
Návštěva Muzea autíček v zámku Příseka • Zdroj: redakce ABC
Autíčka od Zbrojovky
Třeba takový pan Baťa. Před druhou světovou válkou vyráběl ve Zlíně světoznámou obuv. Pro zaměstnance stavěl domy a pro jejich děti vyráběl hračky. Třeba žlutou nafukovací formuli, která se proslavila nerozbitností. Stejným překvapením jsou plechové hračky od Zbrojovky Brno anebo jedna z prvních československých autodrah od Elektropodniku Praha. Autíčka v ní jezdila tak pomalu, že jste zatáčeli pohybováním hlavy jezdce doprava a doleva, aby vůz nevyjel z dráhy.
Vláčky a válce
Slyšeli jste někdy o společnosti Husch z Litvínova? Bratří Hellerové a Ernst Schiller, z jejichž jmen vznikla zkratka Husch, vyráběli plechové vláčky, než jejich továrnu přebrala německá správa a udělala z ní fabriku na vojenský materiál. Zábavný odkaz Husch v muzejních vitrínách, překvapuje detailem a řemeslnou poctivostí, za kterou by se ani dnes žádný hračkář nestyděl.
Problém jménem válka
Byla to válka a následná změna politického režimu, která dala československým hračkám nový směr. A Směr, jak se jmenoval i jeden z nových výrobců. Pak tu byly Ites, Igla, Igra, Merkur a další. Z tisíců plastových autíček různých barev, náklaďáků a traktorů, tanků a raket, bakelitových formulí a autobusů rozdílných měřítek přechází zrak. Stojí vedle nich nezapomenutelní Igráčci a dělníci ze série Hej Rup anebo bohatě zdobené plechové modely speciálek Tatra, které jezdily rally Paříž Dakar od Kovodružstva Náchod.
Drahá historie hraček
Některé hračky uvidíte pouze v Muzeu autíček. Je tu třeba prototyp dřevěné Škody 120 z 80. let 20. století na dálkové ovládání, do kterého se ale nevešly baterie. Inženýři problém vyřešili zvětšením ovladače a RC auto se stalo jednou z nejdražších hraček své doby – stálo 1900,- korun. Uvidíte i autíčka, kterých se dochovalo pouze pár. U těch opravdových rarit je současná cena v podstatě nevyčíslitelná, protože ji stanovuje zájem sběratele o vlastnictví kousku ve sbírce.
Na návštěvě v továrně na autíčka Abrex • Zdroj: redakce ABC
Průvodce je nutný
Pro člověka neznalého je průchod Muzeem náročný. Doporučujeme proto zúčastnit se komentované prohlídky. Když budete mít štěstí, bude vás provázet kurátor Robert Švec, sám vášnivý sběratel a znalec. Pro Roberta je sběratelství celoživotním koníčkem a neváhá se podělit o informace, které nashromáždil, a které nikde jinde neseženete. To za ten výlet stojí, ne?
Garáž kovových škodovek
Muzeum autíček provozuje společnost Abrex, která vyrábí kovové sběratelské modely aut, nejvíce značky Škoda. Mezi jinými je to model legendární Škody 110L ve verzi pro Veřejnou bezpečnost, které bylo ve skutečnosti vyrobeno pouze několik kusů. Muzeum autíček vydává svědectví i o bohaté historii naší nejslavnější automobilky.
Video: Složili jsme si Tatru T148
ABC TV: Složili jsme si Tatru T148 • Zdroj: ABC