MINULE: Komiks s rozumem 001: Jak se kreslí komiks?
Dnes si rozebereme první stránku našeho komiksu a vysvětlíme si některé další pojmy a principy. Minule jsme si v krátkosti vysvětlili, jak se komiks tvoří krok za krokem, a teď už se budeme podrobně věnovat vyprávěcím technikám.
První stránka komiksu
Úvodní panel je vždy nesmírně důležitý. Představujete v něm prostředí a na začátku komiksu i postavy a z vypravěčského hlediska také situaci, ve které se aktéři nalézají. Proto vždy dbejte na základní pravidlo: Vše, co čtenář vidí, musí být jasné a přehledné. Zkrátka nesmíte dovolit divákovi, aby si scénu vysvětlil jinak, než jste chtěli.
Expozice: Kdo, kde
První panel nám tedy ukazuje hlavní hrdiny velmi přehledně a čistě, aby se do nich mohl čtenář hned vžít. Zároveň vidíme, kde se nacházejí, a není proto třeba vypravěčské doušky o tomto faktu. Tomuto jevu se říká expozice.
Užitečný sidekick
Do situace nás v našem případě vpraví sám Robin. To je jeden z důvodů, proč je šikovné, aby měl hrdina sidekicka. Může tak říct nahlas své záměry a domněnky a my už nepotřebujeme vypravěče, který by bránil tomu, aby se čtenář do hrdiny lépe vžil.
Neotravujte s textem
Upřesnění situace. Představují se nám dvě nové postavy hlídačů. Všimněte si, jak zacházím s prostorem. Věci v dálce mají tenčí konturu, méně detailů a bledší barvu. Dosahuji tak iluze hloubky. Robin tu opět komentuje děj. Dejte si však pozor, aby se v popisu neobjevilo nic, co čtenář vidí na obrázku. Takový text je v moderních komiksech nežádoucí a čtenáře otravuje.
Boj o pozornost
Pouhé dva panely nám stačí k tomu, abychom tuto jednoduchou situaci nastínili, a tak může hrdina přejít do akce. Každý komerční komiks je boj o čtenářovu pozornost. Máme tu na předchozích panelech celkem hodně textu a mohlo by se stát, že se začne čtenář nudit. Akcí přimějeme čtenáře, aby otočili stránku.
PŘÍŠTĚ: Komiks s rozumem 003: Střih
Video: Komiks s rozumem a Petrem Koplem
Komiks s rozumem a Petrem Koplem • Zdroj: redakce ABC