MINULE Komiks s rozumem 007: Rychlost
Tentokrát je opravdu nutné, abyste si nejprve přečetli komiks níže. Udělejte si pak poznámky a přemýšlejte o něm, než budete pokračovat.
Důležitý rámeček
Dneska se opět budeme věnovat pohybu. V komiksu je to jedna z nejdůležitějších věcí. Správné vyjádření dynamiky je velmi těžké, protože se jedná o statické obrázky. Přesto máte mnoho možností, jak toho dosáhnout. Jedním z nich je tvar rámečku panelu. Když si to uvědomíte, je toto pravidlo vlastně jednoduché. Stačí panel protáhnout po směru pohybu. Jak vidíte na obrázku číslo 1, letící míč příliš dynamiky nemá. To proto, že nemá příliš prostoru na vyjádření pohybu. Svislý panel je vhodný pro vyjádření pohybu vertikálně, tedy vzhůru nebo dolů. V komiksu na pravé straně vidíte, jak tam s pohybem pracuji. Panel vždy kopíruje pohyb předmětu, jehož rychlost vyjadřuje. Na obrázku v panelu číslo 2 také dynamika příliš nefunguje. Míč opět nemá dost prostoru, aby byl jeho pohyb vyjádřen.
Ven ze stránky
Oproti tomu v panelu číslo 3 jasně cítíme jak nám míč prosvištěl kolem hlavy. Ptáte se ale, co s předměty, které se nepohybují v pravém úhlu nebo rovnoběžně s panelem? Jedno z řešení ukazuje obrázek číslo 4. Necháte- li míč vyletět ven z komiksu, je vlastně celkem jedno, jaký tvar panel má. Vidíte. Na začátku jsme stáli bezradní, jak si s pohybem poradit a najednou se nám otvírají různé možnosti. V panelu číslo 5 máte ještě čtyři rozdílné styly pohybových čar, které můžete použít. Je jich ale samozřejmě mnohem více. To jsou ty základní.
V opačném směru
A ještě jednu věc. Všimli jste si toho, že jsem vás v komiksu s Robinem naprosto nenásilně přiměl číst zprava doleva? Tedy obráceně, než jste zvyklí? Udělal jsem to pomocí pohybu hrdinů a skladbou bublin. K tomu právě musíte znát zákonitosti dynamiky a jejím prostřednictvím ovládat čtenářův zážitek.
Není to cool?
PŘÍŠTĚ Komiks s rozumem 009: Lettering
Komiks s rozumem:
Komiks s rozumem a Petrem Koplem • Zdroj: redakce ABC