MINULE Komiks s rozumem 009: Lettering
Jak jsem napsal minule, typografická pravidla dodržovat musíte. Doufám, že vás dnešní díl neodradí. Vím, není to moc zábavné téma, ale písmo je neoddělitelnou a nádhernou součástí komisů, a pokud objevíte jeho kouzlo, mohli byste se do něj i zamilovat.
Oprava chyb
Všimli jste si třeba, že žádný řádek v tomto článku nekončí jednoznakovou předložkou nebo spojkou? To je jedna z věcí, které je nutné hlídat. My si tu řekneme pár základních pravidel, ale nespoléhejte jen na ně. A i pokud si nastudujete nějakou příručku, přesto doporučuji kreslit komiks bez textu a ten vkládat do bublin v elektronické podobě tak, aby se dal snadno upravovat (takzvaně editovat). Nikdo nejsme neomylní!
Základní pravidla
Jednoznakovky
– řádek nesmí nikdy končit na jednoznakové slovo. Jiné jazyky to neřeší, v češtině je to však chyba. V typografických programech k tomu bývají funkce, které to ohlídají.
Rozdělování slov
– v zájmu plynulého čtení se snažím ve svých komiksech v bublinách slova nerozdělovat, ale protože se pokoušíme dostat text do opravdu malého prostoru, vypadá to občas divně. V tom případě raději slovo rozdělím.
Sjednocená velikost
– písmo je v komiksu důležitý výrazový prostředek, a tak by měla být jeho velikost sjednocena a z normálu vybočovat, jen když to bude mít význam. Třeba když bude mluvčí křičet.
Tučné písmo
– několikrát jsem se setkal v komiksu s tím, že bylo tučně to, co autor chtěl, aby si čtenář zapamatoval. Vlastní jména, data a podobně. Ale nejsme přece v učebnici! V komiksu se tučně zvýrazňuje pouze to, na co mluvčí ve větě klade důraz. Posuďte panely nad tímto odstavcem. Tajný agent zde říká stále stejnou větu, ale s důrazem vždy na jiné slovo. Překvapivě nám to dá pokaždé úplně jinou informaci.
Kerning
– takzvané podřezávání nebo slangově prostrkávání. Jde o mezery mezi písmeny, které by měly být vyrovnané. I takové drobnosti se v typografii řeší.
PŘÍŠTĚ Úhel pohledu