Komiks s rozumem II - 3. díl: Návod, jak nakreslit expozici

Komiks s rozumem II - 3. díl: Návod, jak nakreslit expozici
Sdílej
 
Ahoj komiksáci! Jsem tu opět se svými rozumy o komiksu, dostáváme se do dost ožehavé části, která se více než jazyka komiksu týká stylu vyprávění. Dnes se budeme věnovat expozici. Jak jsme si vysvětlili už v mém komiksovém náčrtníku, expozice je představení postav nebo prostředí nebo obojí.

Komiks s rozumem: Minulé díly najdete tady >

Expozice komiksových postav

Jsme ve třetině vyprávění. To už opravdu není dobrý čas na představení nových důležitých postav. Charakter tohoto příběhu s postupným odkrýváním tajemství nám to však dovoluje. Nové postavy jsou součástí záhady, o které víme od začátku, a když se ještě dozvíme, že jsou to vlastně hledané osoby, je to od vypravěče fér.

Ale jak docílit toho, že představíte množství postav a přitom neztratíte tempo vyprávění? Já to vyřešil takto…

Robin a ostrov Archetyp 18 - b •  Petr Kopl

…ačkoli - prvně si ty dvě stránky komiksu přečtěte a schválně, jestli přijdete na to, jak jsem to udělal, že najednou znáte jména postav a kdo jsou, aniž bych použil vysvětlující panel vypravěče.

No, a jestli jste na to přišli, zkuste vymyslet jiné způsoby, jak zábavným způsobem čtenáře seznámit s aktéry příběhu.

Robin a ostrov Archetyp 18 - b •  Petr Kopl

Alternativa 1:

Mohl jsem to vyřešit způsobem, který je ve zvyku hlavně v superhrdinských komiksech. Je ryze komiksový a velice komiksu sluší. Nepoužil jsem ho, protože jsem tento problém využil k tomu, abych urychlil děj a mohl díky tomu skočit o notný kus dopředu. Jak udělat vysvětlující pasáž zábavnou, je vždy v (nejen) komiksu veliká výzva. Já jsem nechal na pozadí toho seznamování dál plynout děj bez zpomalení.

Jeden ze způsobů expozice •  Petr Kopl

Alternativa 2:

Mohl jsem zvolit tento způsob. Jestli si vzpomínáte, Robina na začátku navštívil tajný agent. Ten mu mohl ukázat složky s pohřešovanými s jejich stručnou charakteristikou a čtenář by si mohl o všech hezky počíst. Jenže, nejenomže by to byla opravdu dost nudná pasáž, ale protože se s těmito lidmi potká až o 20 stran dál, informace o nich by byly zapomenuty. Ano, člověk by si mohl nalistovat životopisy zpět... Ale to plynulosti příběhu moc nesvědčí, že? Takový způsob má smysl jen v případě, že bude děj s těmito lidmi okamžitě navazovat.

Jeden ze způsobů expozice •  Petr Kopl

Archetyp:

Zbývá však vysvětlit jedno. Znáte jména postav a u některých i jejich profesi... Ale nic víc. Přesto vám jsou jejich charaktery povědomé. Silný svalovec, roztržitý učenec, starostlivý lékař a křehká kráska... Nic z toho nebylo v komiksu řečeno, a přesto to víte... Jak to? Tomu se, milí mladí komiksáci, říká ARCHETYP... A jak že se to jmenuje ten ostrov, na který Robin přicestoval? Aha?

Příště otevřeme velikou kapitolu s názvem Archetyp. Tak se zatím mějte a najděte si starší díly seriálu Komiks s rozumem (tady). Těším se na vás příště a nezapomínejte mi psát! www.petrkopl.cz  autor@petrkopl.cz

Komiks s rozumem II - 3. díl •  Petr Kopl

Základní odborný výraz pro tuto lekci:

Expozice - představení postav nebo prostředí příběhu

Je doporučeno, aby se expozice odehrála během první třetiny vyprávění, ale dovoluje-li to žánr, lze samozřejmě i později.

Komiks s rozumem II - 1. díl: Návod, jak kreslit, pokračuje! Šetříme místem!

Komiks s rozumem II - 1. díl: Návod, jak kreslit, pokračuje! Šetříme místem!

Komiks s rozumem II - 2. díl: Návod, jak nakreslit hloubku v komiksu

Komiks s rozumem II - 2. díl: Návod, jak nakreslit hloubku v komiksu

Komiks s rozumem II - 4. díl: Návod, jak nakreslit archetyp

Komiks s rozumem II - 4. díl: Návod, jak nakreslit archetyp

 

Články odjinud