Lanovky s rotujícími kabinami
Mezi unikátní patří dráhy s otáčejícími se kabinami. Známá je především první evropská lanovka tohoto typu, Titlis Rotair z roku 1992 ve švýcarském Engelbergu. Během pětiminutové jízdy se kabiny téměř nepostřehnutelným tempem otočí o 360 stupňů a umožní tak cestujícím panoramatický pohled na alpské štíty a ledovce.
V roce 1997 se rozjela kyvadlová lanovka s rotujícími kabinami na Stolovou horu v Kapském městě v Jihoafrické republice. V roce 2000 byl postaven první Rotair také v USA a nahradil původní kyvadlovou lanovku v Palm Springs. Lanovky s otáčejícími se kabinami se v roce 2002 dočkala také Itálie, vede z Malcesine na vrchol Monte Baldo. Pro druhý úsek byl zvolen systém Rotair firmy Doppelmayr s kabinami pro 80 osob, díky čemuž mají cestující 360stupňový panoramatický výhled na jezero Lago di Garda.
Unikátem je osmimístná kabinková lanovka Stuckli Rondo vedoucí z obce Sattel na Hochstuckli. Jde o jedinou oběžnou lanovku s otáčejícími se kabinkami. Každá z devatenácti kabinek kruhového průřezu se během jízdy otočí kolem své osy dvakrát.
Nejnovější lanovka s otáčejícími se kabinami byla otevřena v červnu 2015 v italském Courmayeuru. Jde o kyvadlovou lanovku Doppelmayr, která vede ve dvou samostatných úsecích na vrchol Punta Helbronner (3462 m n. m.) ležícím v masivu Mont Blancu.
Dvoupatrové kabiny
První kyvadlová lanovka s dvoupatrovými kabinami byla postavena v roce 1995 v Samnaunu na hranicích Švýcarska a Rakouska. V době uvedení do provozu šlo současně o dráhu s největšími kabinami na světě (kapacita 180 osob). Srdcem lanovky je pohon o úctyhodném výkonu 1730 kW, respekt budí i celková hmotnost 4 nosných lan, která činí 223 tun. Každá z kabin váží 27 tun.
Jen o tři roky později se v Japonsku rozjela dvoupatrová lanovka s menšími kabinami pro 120 osob. Lanovka Shinho se nachází v oblíbeném turistickém a lyžařském středisku Kamitakara na ostrově Honšú. V pořadí druhá evropská lanovka s dvoupatrovými kabinami zajistila v roce 2003 lyžařské propojení francouzských středisek La Plagne a Les Arcs. Kapacita kabin činí 200 osob.
V roce 2016 byla ve Vietnamu otevřená lanovka s ještě většími kabinami než má Vanoise Express. Pro překlenutí známého zálivu Halong Bay byla firmou Doppelmayr postavena velkokapacitní kyvadlová lanovka, která láme hned dva světové rekordy – kromě rekordních dvoupatrových kabin s kapacitou 230 osob se zde nachází nejvyšší podpěra lanovky na světě, jejíž výška dosahuje 188,88 metrů. Titul lanovky s největšími kabinami na světě tak nakonec putoval z Vanoise Expressu na lanovku Halong Bay a není příliš pravděpodobné, že by byl v dohledné době překonán.
V Evropě zatím poslední, zato o to unikátnější lanovka s dvoupatrovými kabinami pojmenovaná CabriO, byla postavena v roce 2012 ve Švýcarsku na vrchol Stanserhorn. Lanovka má šedesátimístné kabiny, jejichž horní patro tvoří otevřená plošina pro 30 cestujících.
Kombinované lanovky
Poměrně mladým druhem lanových drah jsou kombinované lanovky, někdy nazývané též hybridní. Na laně se totiž střídají sedačky s kabinkami. Hlavní výhodou tohoto systému je možnost volby – sportovnější lyžaři využijí sedačky, aby se vyhnuli odepínání a zapínání lyží, lyžaři začátečníci, rodiny s dětmi a pěší cestující ocení komfort a bezpečí kabinky.
Stanice kombinovaných lanovek jsou rozděleny do dvou zón – v první zóně určené pro nástup a výstup z kabinek se vozy pohybují pomaleji, v zóně určené pro nástup a výstup ze sedaček pak rychleji. Z tohoto důvodu vykazují hybridní lanovky nižší přepravní kapacitu než standardní lanovky s jedním druhem vozů. Nedostatek řeší nejnovější generace vysokokapacitních kombinovaných lanovek se dvěma staničními oblouky – vnitřní rychlejší oblouk slouží pro odbavování sedaček, vnější pomalejší pak slouží k nástupu do kabinek.
Nejčastější poměr mezi kabinkami a sedačkami je 1 : 3 (po 1 kabince následují vždy 3 sedačky), vyskytuje se ovšem řada jiných poměrů a výjimkou nejsou ani kombinace, kde jsou kabinky vždy dvě za sebou. Co se týče druhů vozů, nejrozšířenější je kombinace osmimístných kabinek a šestimístných sedaček.
Košové lanovky
Mezi pozoruhodné typy lanových drah patří lanovky košové. Cestující jsou přepravováni v otevřených vozech připomínající právě "koše". Nejtypičtější byly a stále jsou tyto lanovky pro Itálii, kde se nazývají "cestovie". První z nich se objevily již na počátku 50. let minulého století, největší rozmach však zažily v 60. letech. Mezi výhody košových lanovek patřily nízké pořizovací a provozní náklady a na tehdejší dobu relativně vysoká přepravní kapacita – dvousedačkové lanovky přišly až koncem 60. let. Na košových lanovkách se nastupuje a vystupuje podobně jako u sedačkových lanovek za jízdy, což se často neobejde bez pomoci staničního personálu. Z toho plyne i nižší dopravní rychlost, která se pohybuje v rozmezí od 1,5 do 2,0 m/s.
Nejrychlejší lanovka světa
Nejrychlejší lanovkou na světě je pozemní lanovka Wurzeralmbahn nad obcí Spittal am Pyhrn. Vozy pojmou 16 osob a maximální rychlost 14 m/s (což odpovídá 50,4 km/h) nebyla dosud žádnou jinou lanovkou vyrovnána ani překonána. Dráha byla postavena v roce 1978 firmou Waagner Biró. Pro pozemní lanovky poněkud netypicky je pohon o rozjezdovém výkonu 1400 kW umístěn v dolní stanici, dráha musí být proto vybavena i přítažným lanem. Při plné rychlosti trvá překonání necelých 3 kilometrů pouhé 4 minuty. V letošním roce by měla nejrychlejší pozemní lanovka světa obdržet nové moderní vozy.
Nejstrmější pozemní lanovka světa
Jednou z nejpozoruhodnějších švýcarských lanovek je nová pozemní lanovka na Stoos v kantonu Schwyz. S ohledem na geologické poměry se stavba ukázala jako mimořádně náročná. Na trase o maximálním sklonu 110 % (47,7º), což je světovým rekordem, se nachází tři tunely a dva mosty. Unikátem jsou nové vozy s kapacitou 136 osob, které se skládají vždy z masivního rámu, na kterém jsou usazeny čtyři kabiny kruhového tvaru s kapacitou 34 osob a nákladní plošina s nosností 6 tun. Kabiny jsou hydraulicky nakláněny tak, aby jejich podlaha byla neustále ve vodorovné poloze. Toto řešení bylo nezbytné z důvodu proměnlivého sklonu trati, který v dolní polovině dosahuje mimořádných hodnot a naopak před horní stanicí vede trasa ve velmi mírném sklonu.