Komiks s rozumem II - 6. díl: Jak trefit načasování?

Komiks s rozumem II - 6. díl: Jak trefit načasování?
Sdílej
 
Vím, že jsem minule sliboval, že se podíváme na symboly. Ale dnešní komiks nám dává příležitost věnovat se spíše způsobu vyprávění a o symbolech to bude příště. Nakousneme dnes totiž jedno z nejdůležitějších témat - načasování. něco, co obyčejný čtenář vědomě nevnímá, ale mnohdy to rozhoduje mezi dobrým a špatným příběhem.

Komiks s rozumem: Minulé díly najdete tady >

Plýtvání místem

Taky jsme si řekli, že se v komiksu snažíme neplýtvat místem... Tak tady naopak musíme. Ukážeme si několik způsobů, jak na malý okamžik zastavit děj. Jak čtenáři naznačit, že mezi jedním a druhým panelem vzniká časová prodleva důležitá pro situaci.

Pozastavení detailem

Při plánování obrázku vždy uvažte fakt, že divák čte obrázky zleva doprava veden textem. Platí to i pro jednotlivé panely. Takže pokud chci naznačit odmlku mezi panelem 1 a panelem 2, zahltím jeho okno na druhém panelu výjevem celé scény s podrobnými detaily. Tak docílím toho, že se čtenář u obrázku na moment zdrží.

Prosté vyjádření

Jde to udělat i vloženým panelem bez textu. To funguje vždycky. Je to ale prvoplánové řešení, ale jeho účinek je zaručený a nemůže vyvolat nejistotu. Robin je tu evidentně šokován a poskytuje v ději místo na jedno nadechnutí... Ale šlo by to jinak?

Robin a Ostrov Archetyp 21 •  Petr Kopl

Mezera v ději

Čas od času se stane, že pro zdůraznění důležitosti události potřebujete vyprávění zpomalit, nebo dokonce na chvíli zastavit. V komiksu to jde velmi těžko, protože čtenář je tu ten, který udává tempo. Máme k tomu ale nástroje, které nám pomohou čtenáře správně navést. Těch prostředků, kterými toho dosáhneme, by si neměl téměř všimnout, ale měly by na něj zapůsobit. Ano, dostáváme se k okamžiku, kdy opět zúročíme fakt, že jsme si přesně nastavili pravidla chování panelů (viz jeden z minulých dílů nebo podrobněji v mém komiksovém náčrtníku).

Mezera v čase

KOMIKS JE JEDINÉ MÉDIUM NA SVĚTĚ, KTERÉ ČAS MĚNÍ NA PROSTOR. To je také jedna ze základních jeho definic. Na prostředním řádku druhé stránky vidíme, jak vynalézavě si s tímto faktem můžeme pohrát. To, že doposud dodržujeme striktní pravidla rozmístění panelů nám dává možnost odstavit panel o trochu dál a hned to čtenáři předá zprávu, že se druhý panel odehrává o něco později v čase, než je doposud v tomto komiksu obvyklé. Dobrý trik, že? Ale dá se použít opravdu jen v případě, že přesně dodržujete vzdálenosti jednotlivých panelů, protože i to je vyjadřovací prostředek komiksu, stejně jako jakákoli jiná grafika, kterou v něm naleznete.

Robin a Ostrov Archetyp 21 •  Petr Kopl

Dlouhý pohled

Poslední způsob, který si dnes ukážeme, je ryze komiksový. Opět využívá faktu, že čteme zleva doprava, a tak když prodloužíme panel pod postavou na celý řádek a Emu samotnou pak dáme až úplně doprava, přinutíme čtenáře, jakoby přejet s kamerou v tom směru a učinit detail na tvář postavy... Zvýšíme tím i dramatický efekt scény.

Tak se zatím mějte a najděte si na webu ABC starší díly seriálu Komiks s rozumem (tady). Těším se na vás příště a nezapomínejte mi psát! www.petrkopl.cz autor@petrkopl.cz

Komiks s rozumem II 6 •  Petr Kopl

Základní odborné výrazy pro tuto lekci

Panel

jednotlivý obrázek komiksu, který spolu s ostatními obrázky tvoří sekvenci vyprávění komiksu

Načasování

Tempo a rychlost vyprávění by měly podléhat potřebám děje

Komiks s rozumem II - 5: Návod, jak kreslit atributy a znaky archetypu

Komiks s rozumem II - 5: Návod, jak kreslit atributy a znaky archetypu

Komiks s rozumem II - 4. díl: Návod, jak nakreslit archetyp

Komiks s rozumem II - 4. díl: Návod, jak nakreslit archetyp

Komiks s rozumem II - 3. díl: Návod, jak nakreslit expozici

Komiks s rozumem II - 3. díl: Návod, jak nakreslit expozici

 

Články odjinud