Jak to začalo?
Instagram oslaví své 10. narozeniny, debutoval 6. října 2010. Nejdříve ho chtěli tvůrci pojmenovat „Codename“ (krycí jméno), ale těsně před spuštěním byl přejmenován na Instagram. Název vznikl složením slov „instant camera“ (kamera, která je po ruce) a „telegram“ (telegram). První fotografie, která byla zveřejněna, byl obrázek psa, který vložil jeden z jeho spoluzakladatelů.
Když Instagram spustil v roce 2013 také funkci videa, bylo během prvních 24 hodin nahráno 5 milionů videí. Ihned po svém založení se stal Instagram vlivným marketingovým médiem a obohatil ekonomii o nový pojem „Influencer marketing“ (marketing, který využívá k propagaci svých výrobků a služeb vlivné lidi). V dubnu 2012 odkoupila Instagram společnost Facebook za miliardu dolarů vyplacených hotově a v akciích.
Uživatelé a jejich chování
Instagram dnes používá více než miliarda lidí, přes polovinu z nich je mladších 34 let a většina z nich používá instagram denně a v průměru na něm stráví 53 minut. 8% všech instagramových účtů je falešných. Naprostou většinu uživatelů tvořily ještě před pěti lety ženy a byly to také ony, kdo získával na Instagramu více pozornosti, jak ze strany firem, tak ze strany ostatních uživatelů. V letošním roce se síly téměř vyrovnaly a síť hlásí 51% uživatelek a 49% uživatelů.
Mřížka zvaná hashtag
Hashtag je klíčové slovo, označené znakem #. Příspěvky, které obsahují alespoň jeden hashtag, získají na Instagramu o 12,6% více interakce.
Nejpoužívanější hashtagy jsou:
#love
#instagood
#me
#cute
#follow
Zároveň existuje více než 100 tis. zakázaných hashtagů, jejichž použití může způsobit i zablokování vašeho účtu nebo nefunkčnost ostatních hashtagů, které používáte. Špatnou zprávou je, že seznam zakázaných hashtagů se mění každý týden, tou dobrou, že si své hashtagy můžete zkontrolovat ve vyhledávacím okně ještě před tím, než je přidáte ke svému příspěvku.
Instagramové topky
V top 10 nejsledovanějších účtů najdeme zpěvačky, modelku, herce a 3 fotbalisty. Statistice vévodí účet Cristiana Ronalda. Z pohledu influencer marketingu (stále platí, že sociální sítě nejsou službou pro své uživatele, ale uživatelé jsou produktem pro sociální sítě) obsadily první tři místa: luxusní značky, sportovní oblečení a kosmetika a přípravky pro krásu. Věděli jste, že 83% uživatelů chodí před koupí nějakého produktu pro inspiraci právě sem? Z jídel si ukousla prvenství pizza, která „porazila“ v pořadí druhé sushi a bronzové steaky.
Co všechno to ještě umí?
Až donedávna nebylo možné provozovat z jednoho zařízení více instagramových účtů, což už nyní možné je. Můžete tak díky tomu spravovat jak svůj osobní účet tak ten „profi“. Pokud se vám libí filtry a možnosti úprav fotografií, které Instagram nabízí, můžete ho použít jako foto editor bez toho, aniž byste museli upravené fotky zveřejňovat. Stačí mít zapnutu provolbu „Uložit původní fotografie“ a upravenou fotku uložit v offline režimu. Obdržíte oznámení, že fotografie nemohla být zveřejněna, ale do galerie v telefonu se vám uloží.
A věděli jste, že z fotografií, které nahráváte, vytváří Instagram foto mapu, která ukládá všechny obrázky podle místa, ze kterého je nahráváte? Zobrazit si ji můžete na kartě svého profilu v mobilní aplikaci klepnutím a vytažením ikony umístěné v nabídce přímo nad streamem fotografií. Dobrou zprávou je, že všechny tyto geografické informace můžete ručně upravit nebo smazat.