Dlouhý život majáků: Světla v tmách nepatří na smětiště

Dlouhý život majáků: Světla v tmách nepatří na smětiště
Sdílej
 
Majáky obyvatelé přímořských států nebo břehů mohutných a spletitých řek považují za samozřejmost, ale nebylo tomu vždycky tak. Než se mořeplavci odvážili na otevřené moře, orientovali se podle tvaru pobřeží a na noc raději zakotvili. Dnes mají mořeplavci k dispozici moderní navigační technologie. Světla v tmách přesto nepatří na smětiště dějin.

 

Dávným mořeplavcům po setmění sloužily k orientaci ohně, zapalované na vyvýšených místech. Tam, kde to nebylo možné, ohně umisťovali na zkonstruované plošiny. Ty neměly varovat před nebezpečím – normální prehistorický mořeplavec prostě v noci neplul – světlo především označovalo vstupy do přístavů.

Alexandrijský maják a Kolos rhódský

Ačkoli všichni z historie znají alexandrijský maják na ostrově Faros, přibližnou podobu tohoto starověkého divu světa můžeme jen odhadovat z dobových mincí. Jiným majákem z antiky byl Kolos rhodský, tedy bronzová socha řeckého boha Hélia, postavená u přístavu na ostrově Rhodos. Vystavěli ji v letech 304–292 př. n. l. a díky své výšce přes třicet metrů byla nejvyšší sochou starověku a dalším divem světa.

Prvním známým majákem však podle všeho měl být ten, který nechal založit Themistokles v přístavu Piraeus, připojeném k Aténám někdy v 5. století před naším letopočtem. Podle dobových zmínek to byl v podstatě kamenný sloup s místem pro ohniště na vrcholu.

Původní maják z doby, kdy v Anglii vládli Římané, byl přeměněn na zvonici kostela St Mary in Castro v areálu hradu Dover v jižní Anglii •  iStock

Římská kvalita

Z antiky se dochovaly pouze dva významné majáky. Římané je při své expanzi nutně potřebovali. Jedním z nich je pětapadesát metrů vysoká Herkulova věž (španělsky Torre de Hércules). Stojí na poloostrově, který je součástí území města A Coruña v Galicii na severozápadě Španělska a dodnes je v provozu.

Původně byl zdrojem světla oheň, jenž byl udržován dřevem a uhlím, o čemž svědčí i komín, který je dochován v nejvyšších místech věže. V anglickém Doveru byl rovněž maják z římských dob, který byl později předělán na strážní věž místního hradu.

Světlo v bouři

Světlo v bouři

Není maják jako maják

Přestože je dnes nejdůležitějším zdrojem navigace systém GPS (Global Positioning System – tedy globální polohový systém), který pomocí družic dokáže s velkou přesností určit polohu místa, kde se příjemce signálu nachází, majáky mají své místo v mořeplavbě i nadále.

Majáky svítí i blikají v různých barvách světla a právě interval záblesků i ona barva prozrazují, o který maják jde a kde se tedy mořeplavec právě nachází. To, jak svítí, prozrazují nejen námořní mapy, ale i takzvaným soupisem světel.

Moderní maják Tweed Heads v Austrálii je zároveň památníkem na mořeplavce kapitána Jamese Cooka •  iStock

eFka a Qéčka

Majáky, které svítí stále, jsou označovány písmenem „F“. Jiné, které používají záblesky světla, se označují písmeny Iso a číslem, jenž pozorovateli řekne, kolik sekund svítí a kolik sekund je zhasnutý. Pak jsou rychle blikající majáky, jejichž světla nejsou rozsvícena déle než dvě sekundy; ty mají označení „Q“.

Pro orientaci v plavební dráze mohou být majáky postaveny v různé výšce za sebou – vidí-li je kormidelník v jedné linii, pak pluje jeho loď správně. Pro místní orientaci slouží i majáková plavidla či světelné bóje, jindy je vidět světlo majáku z různých stran v různé barvě. I to pomáhá námořníkům v orientaci.

Nejsilnějším světlem v Evropě se pyšní maják Phare du Créac‘h ve francouzské Bretani. Jeho světlo je vidět do vzdálenosti téměř 70 kilometrů •  iStock

Od dřeva po elektřinu

Zdrojem světla bylo zpočátku dřevo či uhlí. V roce 1783 přišel švýcarský fyzik a chemik Ami Argand s hořákem s posuvným dutým knotem využívajícím olej. Svítivost hořáku lampy zvyšoval přístup vzduchu z několika stran a tato lampa se stala jakýmsi standardem pro majáky po více než století.

Maják South Foreland v anglickém Kentu byl pak roku 1875 prvním, jenž byl vybaven elektrickým světlem, konkrétně uhlíkovou obloukovou lampou. To ovšem neznamenalo, že elektrický proud jako zdroj na majácích vyhrál.

Wi-fi pod vodou: Podmořská laboratoř Aquarius připomíná Mezinárodní vesmírnou stanici

Wi-fi pod vodou: Podmořská laboratoř Aquarius připomíná Mezinárodní vesmírnou stanici

Triumf optiky

Hořák na odpařovaný olej byl vynalezen v roce 1901 Arthurem Kitsonem. Odpařovač byl zahříván hořákem na metylalkohol a část paliva byla odvedena do Bunsenova hořáku, aby se výparník udržoval v teple a palivo ve formě páry.

Systém se na některých majácích udržel až do poslední čtvrtiny minulého století, pak začala opravdu vítězit elektřina; australský maják v Novém Jižním Walesu začal experimentovat dokonce s laserem.

Co však bylo ještě důležitější než různé zdroje světla, byl objev francouzského fyzika Augustina-Jeana Fresnela, jenž v roce 1822 vyvinul optickou čočku, která spolu s parabolickým zrcadlem zvýšila účinnost vyzařovaného světla na osmdesát procent a jeho dohlednost se začala měřit na desítky kilometrů.

Stěhování dánského majáku Rubjerg Knude •  Profimedia.cz

Stěhování majáku

Byla to obrovská podívaná. Dánský kamenný maják Rubjerg Knude vysoký 23 metrů a o hmotnosti sedmi set dvaceti tun odjel po kolejích z pobřeží ostrova North Jutland sedmdesát metrů dále do vnitrozemí.

Bylo to nutné. Když byl v roce 1900 maják dostavěn, stál dvě stě metrů od pobřeží ve výšce šedesáti metrů nad mořem a kolem něj byly i další budovy. Neustálý vítr, vanoucí od moře spolu s vlnami se postaraly o to, že se maják ocitl téměř nad hranou písečného svahu a hrozilo mu zřícení do moře.

Ještě předtím v roce 1968 byl zrušen provoz majáku, protože rostoucí písečné duny znemožnily jeho sledování z mořské hladiny. Nedávná operace, kdy byl přesunut po kolejích rychlostí dvanáct metrů za hodinu dále do vnitrozemí o sedmdesát metrů, mu má zajistit klid na další čtyři desítky let.

Vítr od moře vytvořil kolem dánského majáku Rubjerg Knude písečné duny •  Ninara/Flickr.com

Maják v poušti

Fahradž je liduprázdným městečkem na cestě do pouštních dun Bafghu ve střední Persii (Íránu). Místo je zajímavé zejména díky mešitě, která je podle archeologů nejstarší islámskou stavbou v zemi, postavenou někdy v polovině sedmého století.

Nás v souvislosti s majáky přitahuje její minaret, tedy vysoká věž využívaná tradičně ke svolávání na modlitbu. Původ slova minaret se ostatně dá stopovat k jeho původnímu významu „místa, kde něco hoří.“

Minaret ve Fahradži byl k mešitě přistaven asi před čtyřmi sty lety a měl právě tento účel – sloužil totiž jako maják pro karavany na obchodní cestě mezi městy Bafgh a Yazd. Stejně jako na moři, i na poušti bylo zapotřebí mít pevné navigační body.

3D tiskárny staví nejzajímavější domy: Český experiment Prvok patří k nejlepším

3D tiskárny staví nejzajímavější domy: Český experiment Prvok patří k nejlepším

Hrad z lodí Kryštofa Kolumba stojí na jihu Španělska, ale hrobka je prázdná

Hrad z lodí Kryštofa Kolumba stojí na jihu Španělska, ale hrobka je prázdná

Park, který plave: Odpočiňtě si pod stromem na hladině moře!

Park, který plave: Odpočiňtě si pod stromem na hladině moře!

 

Články odjinud