Horký letní den, čerpací stanice na dálnici D8 nedaleko Lovosic ve směru na Drážďany. Rozlehlé asfaltové parkoviště z velké části zabírají mobilní stanoviště celní správy. Jako hračky obřího dítěte tady stojí rozmístěné v jednotlivých sektorech zajímavé dodávky a kamiony a mezi nimi se hemží uniformovaní celníci.
Přijíždíme sem na desátou hodinu, kdy už jsou práce v plném proudu. Předmětem našeho zájmu je hlavně mobilní velkokapacitní rentgen, středně velký kamion, který dokáže během pár minut proskenovat malý náklaďák i kamion s návěsem. Kousek od něj stojí menší mobilní rentgenový skener zabudovaný v dodávce a určený ke kontrole zavazadel. Další nákladní vůz představuje mobilní laboratoř pro kontrolu chemických látek a minerálních olejů. A na posledním stanovišti jsou dvě menší dodávky s kotci pro psy.
Nový vůz pražských celníků k odhalování drog. • Zdroj: Celní správa
Pašerácká trasa
Společná kontrolní stanoviště celní správy nejsou nijak výjimečné a dávají velký smysl, protože jednotlivé kontrolní body se svou odborností vzájemně doplňují. Působí po celém území České republiky, nejen na dálničních trasách, ale také na ostatních pozemních komunikacích, kde lze předpokládat pohyb pašeráků nejrůznějšího zboží.
K takovým trasám patří tzv. balkánská cesta, která přes naše území vede z jihu či jihovýchodu na severozápad – z Turecka přes Srbsko do Německa. Pašují se na ní cigarety, drogy, pohonné hmoty či aditiva. V menší míře se pak mohou pašovat zbraně či dokonce lidé – běženci z Afriky či Blízkého východu. Společná kontrolní akce Celní správy ČR může probíhat na jednom místě několik dní a spolupracují desítky celníků, mnohdy i zahraničních jako i v tomto případě, kdy se akce zúčastnili celníci z Německa.
Tipování na trase
Celní správa v rámci svých kompetencí nezastavuje všechna projíždějící auta. Tipuje si jenom ta podezřelá už desítky kilometrů před kontrolním stanovištěm. Celníci v civilních vozech projíždějí trasu a tipují vozidla vhodná ke kontrole. Tip předají kolegům ve služebních vozech s majáky, kteří vozidlo navedou na kontrolní stanoviště. Zde je podrobeno kontrole podle charakteru vozu, nákladu a cestujících.
Autobusy nebo mikrobusy prohlížejí celníci tak, že cestující vystoupí a vyloží svá zavazadla, která projdou mobilním rentgenovým skenerem podobně jako na letišti. Rychlejší je však kontrola za pomocí služebního psa. Ten je obvykle vycvičen na několik zájmových komodit, například na drogy a tabák. Psovod se psem kolem zavazadel pouze projde a pes okamžitě označí podezřelé zavazadlo, které se pak důkladněji pohlédne.
Rentgenování
Kamiony a dodávky jdou zpravidla pod velkokapacitní mobilní rentgen. Řidič musí celníkům předat doklady od auta i nákladu a vůz postavit na určené místo. Obsluha rentgenu zkontroluje dokumenty, takže dopředu ví, jaké zboží je převáženo. Skenování pak probíhá tak, že kolem něj pomalu projíždí rentgenový vůz a prosvěcuje ho milimetr po milimetru po celé délce.
Celníkům uvnitř rentgenového vozu se na monitoru postupně skládá obrázek celého skenovaného vozidla. Mohou si jej prohlížet v několika barevných módech a jejich zkušené oči pátrají po anomáliích, neobvyklých místech na snímku, které nevypadají ani jako deklarované zboží, ani jako součást vozidla či návěsu.
Jak to funguje
Skenovaný vůz se nepohybuje, je odstavený přesně na určených značkách a posádka vozu ho musí opustit, aby nebyla vystavena rentgenovému záření. Pohybuje se sám velkokapacitní rentgen v režimu na elektromotor. Pro skenování je totiž potřeba pomalá, ale dokonale plynulá jízda bez otřesů a přerušení.
Zadní část velkokapacitního rentgenu se pro účely skenování otočí zhruba o 90 stupňů a vysune se z ní rameno, které vytvoří jakousi bránu. Brána obklopuje skenovaný vůz a právě v jejím prostoru prochází usměrněný svazek rentgenového záření. Celé skenování zabere jen pár minut, a pokud celníci nenarazí na zmiňované anomálie, je vůz odbaven zhruba za 10 minut.
Na snímku celníci dobře rozeznají materiály organického původu, jako je zelenina, ale třeba i drogy. Stejným způsobem funguje i menší rentgen pro skenování zavazadel, který ovládá stejná posádka.
Mobilní laboratoř
Přesouváme se k mobilní laboratoři. Ta se po republice většinou pohybuje samostatně a společné akce s ostatními složkami Celní správy ČR jsou pro posádku zpestřením jejich běžné práce. Na mobilní laboratoři slouží na směny pět lidí. Laboratoř se specializuje především na dva druhy kontrol. První je kontrola pohonných hmot přepravovaných v cisternách či nádržích, druhou kontrola alkoholu se zaměřením například na jeho složení či přítomnost nežádoucích látek (např. methanol). Kromě uvedeného se celníci mohou zaměřovat též na detekci drog či jiných látek.
Většina kontrolních úkonů je velmi rychlá. Moderní spektrometry odhalí chemické složení kapalin i tuhých vzorků během několika vteřin. Není třeba ani otevírat lahve a laser spektrometru prosvítí i neprůhledné obaly. Na společném kontrolním stanovišti celní správy má pak mobilní laboratoř za úkol kontrolovat podezřelé kanystry, lahve i tuhé látky, ale především obsah cisteren. Častým trikem pro úniky na daních bývá, že přepravce v dokumentech deklaruje jiný ropný produkt, než ve skutečnosti převáží.
Mobilní velkokapacitní rentgen
Celní správa ČR má velkokapacitní mobilní rentgen už od roku 2004. Tehdy byla první ve střední Evropě. Současný stroj (je jediný v celé republice) slouží od roku 2016. Je čínské výroby značky Nuctech. Stojí na podvozku nákladního vozu Volvo. Dieselový motor je doplněn elektromotorem, který vůz pohání při rentgenovém skenování. Ve střední nástavbě je mobilní kancelář, v níž celníci vyhodnocují pořízené snímky. Zadní část je otočná s výsuvným rentgenovým ramenem.
Ve voze slouží vždy 2 až 3 celníci, přičemž celkově se jich zde střídá 7. Posádka je vybavena osobními dozimetry, protože teoreticky může být vystavena nízkému rentgenovému záření. Vůz vyzařuje rentgenové záření pouze do prostoru výsuvného ramene, přesto musí být vůz umístěn tak, aby nedocházelo k náhodnému záření do nezabezpečené oblasti. Ochranná pracovní zóna je 30 x 50 metrů a je celníky vždy viditelně označena a ohraničena. Zkušená posádka dovede proskenovat zhruba 5 vozidel za hodinu.
Pašovaní lidé?
Během naší reportáže jsme očekávali, že celníci zajistí pašované drogy, zbraně či běžence. K ničemu takovému nedošlo. Větší množství zbraní či drog zajistí celníci spíš výjimečně. Běžence zřídkakdy. Pokud na nějaké narazí, předávají případ Cizinecké policii, která má nelegální migranty v kompetenci. Dávka rentgenového záření však není tak vysoká, aby nelegálního migranta, který se ukrývá ve skenovaném vozidle, ohrozila na životě. Mezi pašované zboží se řadí ve většině případů nelegální přeprava tabákových výrobků, lihu, lihovin atp., ze kterých nebyla zaplacena do státního rozpočtu spotřební daň.