Herní technologie pomáhá archeologům: Rekonstrukce pravěkých obličejů

Herní technologie pomáhá archeologům: Rekonstrukce pravěkých obličejů
Sdílej
 
Ve speciálním programu od tvůrců hry Fortnite jde vytvořit realisticky vypadající tváře na několik kliknutí. Herní technologie pomáhá archeologům rekonstruovat pravěké obličeje.

Asi 100 kilometrů na východ od Bělehradu, hlavního města Srbska, se nachází archeologické naleziště Lepenski Vir. V roce 1965 se zde našly zbytky významného města z doby kamenné, včetně asi 500 kosterních pozůstatků.

Jeden z nich byl obzvláště pozoruhodný, protože byl nalezen v pozici lotosového květu, kterou znají ti, kdo pravidelně cvičí jógu. Pravěký člověk, který žil asi 8000 let před naším letopočtem a živil se dle archeologů převážně mořskými plody, díky tomu získal přezdívku „šaman“.

Archeologové využívají engine Unreal

Profesorka antropologie se zájmem o moderní technologie Sofija Stefanovićová z Bělehradské univerzity kontaktovala srbské vývojářské týmy, které jsou členy skupiny Epic Games. Ta je dnes známá zejména díky populární hře Fortnite, kromě toho ale vyvíjí i herní jádro (engine) zvané Unreal.

Mezi jeho nejnovější součásti patří modul zvaný MetaHuman Creator. Tento zvláštní program určený původně pro tvorbu a animaci obličejů pro videohry umožnil unikátní rekonstrukci tváře 10 000 let starého šamana.

Cesta do pravěku

Protože antropologům nebyl umožněn přístup k samotné pravěké lebce, museli si vystačit se stovkami jejích fotografií ze všech možných úhlů. Ty následně předložili softwaru RealityCapture, který z nich automatizovaně vytvořil 3D model lebky ve vysokém rozlišení.

Přeměření lebky •  Epic Games

Virtuální rekonstrukce •  Epic Games

Počítačový model dostal švédský paleoartista Oscar Nilsson, který poté s pomocí forenzních technik (užívaných například v soudním lékařství) zpětně rekonstruoval svaly či kůži, a to na základě informací o rase, věku, etnickém původu či váze šamana. Posléze proběhlo další skenování modelu a jeho import do MetaHuman Creator.

Vlásek po vlásku

Prostřednictvím porovnání s tisíci dalších modelů a analýzy DNA se podařilo s zhruba 90% pravděpodobností určit šamanovu barvu pleti či vlasů. Zuby program dopočítal na základě skenu lebky, po zadání věku se automaticky do obličeje přidaly vrásky a do vlasů šediny. Hotový počítačový model si následně znovu prohlédl Oscar Nilsson a přesně podle něj dotvořil hliněnou bustu. Ta je v současnosti vystavená v Srbském národním muzeu.

Hliněný model •  Epic Games

Ladění detailů •  Epic Games

Šaman na EXPO

Ještě zajímavější je ale příběh virtuálního modelu. Ten autoři rozanimovali, přivezli na Světovou výstavu EXPO v Dubaji a učinili z něj jeden ze středobodů srbského pavilonu. Deset tisíc let starý neandrtálec vítal návštěvníky, kteří mohli vidět na obrazovce jeho smích, údiv i další emoce. Když zrovna nikdo nešel okolo, začal zívat nebo se nudou drbat na hlavě. „Je to úplně poprvé, kdy máme příležitost vidět, jak vypadali pravěcí lidé, když projevovali své emoce,“ dodává vedoucí úspěšného projektu profesorka Sofija Stefanovićová.

 

Hotová busta •  Epic Games

Obličeje pro filmy, hry i metaverza

Cílem programu MetaHuman Creator je tvorba fotorealistických, zcela uvěřitelných animovaných modelů neexistujících lidí pro využití zejména v herních a filmových dílech. Podobná technologie byla nedávno aplikována například pro zobrazení mladého Luka Skywalkera v seriálu Mandalorian ze světa Star Wars.

Jak už název napovídá, její užití se přímo nabízí i v metaverzech, kde zatím najdeme spíše jednoduché animované avatary. Pokud by se fotorealistické lidské modely podařilo v budoucnu převést do virtuální reality, mohl by to být pro metaverza velký pozitivní impulz.

Obličeje zapomenuté 1000 let: Navrácení tváře slavným Přemyslovcům

Obličeje zapomenuté 1000 let: Navrácení tváře slavným Přemyslovcům

Ženská mumie s mužskou hlavou: Zmatek v kryptě

Ženská mumie s mužskou hlavou: Zmatek v kryptě

Tábor jako za husitů: Historické město ožilo ve 3D

Tábor jako za husitů: Historické město ožilo ve 3D

 

Články odjinud