K počítačovým, konzolovým nebo mobilním hrám obvykle neodmyslitelně patří zajímavá grafika na displeji telefonu nebo televize a snaha tvůrců o dosažení unikátního výtvarného stylu, který si všichni zapamatují.
Ale v brněnském studiu Kikiriki Games vše funguje úplně jinak. Jeho spoluzakladatelka Jana Kuklová je nevidomá, snaží se proto odbourávat bariéry a tvořit spolu se svým manželem Milošem Kuklou a dalšími členy týmu hry, které si mohou zahrát také lidé s částečnou nebo úplnou ztrátou zraku.
Hraní se zavřenýma očima
Debut studia Kikiriki Games jménem To the Dragon Cave vyšel v květnu loňského roku na Android a iOS, a jak už název napovídá, hráči v něm navštíví mimo jiné dračí jeskyni. Žánrově jde o takzvanou audio střílečku. K jejímu hraní jsou tedy bezpodmínečně nutná sluchátka – nepřátele totiž neuvidíte, ale jen a pouze uslyšíte. Zleva se řítí obří pavouci, zprava kostlivci, za rohem čekají oživlé stromy.
Zkusíte-li u hraní zavřít oči a vše si pouze představovat, dost možná zjistíte, že jde o mnohem hlubší zážitek, než když vidíte protivníky vykreslené na displeji. Právě takto prožívají všechny tzv. blind friendly hry stejně jako zbytek svého života lidé se zrakovým postižením.
Šance pro šikovné tvůrce
Ábíčko využilo příležitosti popovídat si s Janou Kuklovou o tom, jak vlastně hry od nevidomých pro nevidomé vznikají. „Vyvíjíme v herním enginu Unity, který je pro mobilní hry velmi efektivní, ale bohužel není přístupný pro nevidomé. Programuje proto můj manžel, který nemá zrakový handicap. Je ale dobré si uvědomit, že vývoj není jen o programování. Pořád je tu mnoho dalších profesí, které zastávám já a další nevidomí kolegové."
„Vývoj videoher je velmi komplexní a je to dobrá příležitost pro to ukázat, co všechno mohou lidé se zrakovým handicapem dělat – ať už to je například herní design, psaní scénáře, překlady, nebo práce se zvukem. My nevidomí používáme počítač s hlasovým odečítačem, který čte informace, jež se zobrazují na obrazovce,“ objasňuje okolnosti tvorby her v Kikiriki Games Jana Kuklová.
S minimálním omezením
„Pro naši práci nevyužíváme žádný speciální software. Texty píšeme ve stejném textovém editoru jako vidomí lidé a to stejné platí i o dalších činnostech, jako je třeba střih zvuku, psaní e-mailů nebo brouzdání po internetu. Důležité ale je, aby daný software byl napsaný tak, že je pro odečítač obrazovky dobře přístupný. Nevidomý zvukař si tak nemůže vybírat ze všech existujících programů pro střih zvuku, ale může pracovat jenom s těmi, které jsou kompatibilní s jeho odečítačem,“ doplňuje Jana Kuklová.
Hlavně hrát společně
Spoluzakladatelka netradičního studia popisuje také to, že podíl blind friendly her v celém katalogu Google Play či Apple Store je naprosto minimální a jde téměř výhradně o tituly určené přímo pro hráče se zrakovým handicapem. V češtině dosud takové hry vznikly jen tři - kromě To the Dragon Cave jde o dva tituly českého studia Play by Ears s názvem Evidence 111 a Šachová hra.
„My nevidomí ale samozřejmě nechceme hrát jenom pár těchto her, které ke všemu navíc ještě neznají a nechtějí hrát naši vidomí kamarádi. Proto jsou nejlepší takové hry, které jsou určené pro každého, ať hráč má, nebo nemá zrakový handicap. Bohužel, takové hry téměř neexistují,“ vysvětluje Jana Kuklová.
Letos to chce studio Kikiriki Games změnit, a to prostřednictvím nové hry The Brave Brain. Ta bude 100% přístupná pro nevidomé, zároveň ale bude mít kompletní grafickou podobu, takže si lidé bez postižení ani nevšimnou, že hrají hru přizpůsobenou pro nevidomé.
Kdo víc ví, vyhrává
The Brave Brain bude hra pro více hráčů založená na zodpovídání kvízových otázek a soupeření ve svých znalostech s ostatními hráči, kteří budou mít podobu barevných mozků se zakrnělými končetinami. Hráč bude v The Brave Brain procházet opuštěným světem a objevovat různé lokace, jako je například hvězdárna, deštný prales, kabinet světoběžníka nebo strašidelný hřbitov.
Tam všude na něj budou čekat tematicky zaměřené kvízy, které navíc tvůrci plánují přidávat prostřednictvím dalších updatů a zaměřovat se na aktuální dění v reálném světě.
Zpátky na Zemi
Nová vědomostní hra bude mít i zajímavé příběhové pozadí. Odehrávat se totiž bude v roce 6184, přibližně 4 tisíciletí od okamžiku, kdy lidé opustili planetu Zemi a začali kolonizovat Mars. Jenže i na rudé planetě už se podařilo vytěžit veškeré přírodní bohatství, a tak se ti nejodvážnější dobrodruzi vydávají zpátky na Zemi a snaží se zjistit informace o svých dávných předcích a vyhodnotit, jestli se planeta uzdravila natolik, že ji mohou lidé znovu osídlit.
Přístupnost jako cíl
Hry pro nevidomé byly doposud velmi okrajovým žánrem, oba tituly od Kikiriki Games proto vznikají s finanční podporou programu Kreativní Brno či Nadace Vodafone. To se ale má brzy změnit.
„Našim cílem je, aby Kikiriki Games bylo v budoucnu soběstačné herní studio. Uvědomujeme si, že abychom toho mohli dosáhnout a naše hry byly skutečně inkluzivní, musíme dokázat oslovit i vidomé hráče. Věříme, že The Brave Brain bude jednou z prvních vlaštovek vedoucích k budoucnosti, ve které budou mobilní hry inkluzivní a přístupné opravdu pro každého,“ uzavírá naše společné povídání Jana Kuklová.
Zapojte se do vývoje The Brave Brain!
Na nové české kvízové hře se mohou podílet i čtenáři ábíčka. Na adrese thebravebrain.com/formular navrhujte své vlastní kvízové otázky, které se mohou týkat čehokoliv, co máte rádi – od přírody přes zeměpis a společenské vědy až po techniku. Na ty, kteří zašlou 20 a více otázek, navíc čekají parádní odměny ve hře i v reálném světě. Výzva The Brave Brain trvá do 31. března 2023.