V knižní trilogii Pán prstenů od J. R. R. Tolkiena se o Glumovi několikrát píše. Jak byl chycen a vyslýchán temným pánem Sauronem, jak jej na svých cestách zajal Aragorn a odvedl ho do říše lesních elfů v Temném hvozdu. Ale co se dál dělo mimo tyto okamžiky, to si můžeme jen domýšlet.
Glum ve videohře
Tato bílá místa příběhu se snaží doplnit vývojáři z německého studia Daedalic Entertainment. Videohra The Lord of the Rings: Gollum začíná Glumovým zajetím, které proběhlo zhruba ve stejné době, kdy se Frodo se Samem chystali vyrazit z Kraje na svou pouť za zničením prstenu.
To vás ale nemusí zajímat, protože vy se staráte o Gluma. Budete muset obelstít skřety i jiné Sauronovy posluhovače, utéct z Mordoru a projít známá i neznámá místa Středozemě, než v samotném finále konečně v Morii dostihne Společenstvo prstenu. Jak to bylo dál, to už dobře známe z Tolkienova velkolepého příběhu.
Odkaz knižního Pána prstenů
Autoři při psaní scénáře vycházeli z literárního díla Pán prstenů, nikoliv z filmů režiséra Petera Jacksona. Proto se tu žádná z postav nepodobá tomu, jak je známe z filmového plátna nebo televize. Pořád je však dobře poznáte, Gandalf na první pohled působí jako mocný čaroděj, elfí král Thranduil zase nezapře svůj majestát.
I ten Glum vypadá trochu odlišně. Stále je v něm trocha hodného hobita Sméagola, kterým byl před svojí proměnou, což určí váš styl hraní. Během povídání s jinými postavami i průchodu úrovněmi narazíte na možnosti, zda se zachovat jako zlý Glum nebo hodný Sméagol.
Středozem trochu jinak
V samotných úrovních vás čeká skákání, plížení, běhání a prolézání v rozmanitém prostředí. Zejména elfí království se hodně liší od toho, jak jsme je mohli vidět třeba ve filmové trilogii Hobit. Je plné květin, barev, vody a světel, až z nich Glumovi přechází zrak.
V Cirith Ungol naopak vládne tma, lije jako z konve, kaluž na každém kroku, zima sálá z obrazovky a někde ve stínech tušíme číhat Odulu. A to jsme zmínili jen dvě úrovně, celkem jich je tu pětadvacet a každá má podobně silnou atmosféru.
Úkryt lepší než boj
Glum je v Pánovi prstenů sice záporná postava, ale zároveň tichošlápek snažící se vyhnout konfliktu. A přesně tak se tu chová. Nepřátele lze obelstít, proplížit se okolo, schovat se před nimi ve stínech, a když už se někteří nebezpečně přiblíží, hodíte nějaký ten kámen na druhý konec místnosti, abyste odlákali jejich pozornost.
Boj není jeho silnou stránkou, ale když už není zbytí, svými pazoury se umí Glum taky slušně ohánět. Záměrně říkáme Glum, protože Sméagol by se snažil za každou cenu souboji vyhnout.
I tak vypadá vaše rozhodování mezi dobrem a zlem. Někdy je zkrátka lepší se schovat. Lest, vychytralost a nenápadnost, to pomáhalo Glumovi přežít ve Středozemi dlouhých 500 let. A v této hře názorně uvidíme, jak to dokázal.
Na detailech záleží:
Hra Gollum nabízí originální příběh, kouzelnou atmosféru a odlišný pohled na Středozem. Zaměřením na osud Gluma a jeho těžký osud jde o jeden díl skládačky do rozmanité mozaiky příběhů Středozemě. Vývojáři šli dokonce do takových detailů, že do týmu přizvali jazykovědce a odborníka na Tolkienovy knihy. Ten dohlížel nejen na to, aby správně seděly příběhové prvky, ale třeba i na správnou výslovnost elfštiny.