SEVA a Monti System: Legendární hračky z Česka

SEVA a Monti System: Legendární hračky z Česka
Sdílej
 
Legendární stavebnice SEVA a Monti System se u nás dodnes vyrábějí a nabízejí skvělou zábavu. Pořídit si můžete dokonce i úplně první detailně propracované modely jako auta Liaz a Dakar, teré absolvovaly pouštní závod Rallye Paříž-Dakar.

Úzká klikatá silnice Podkrkonoším nás zavedla do malé obce Sutice. V tamním průmyslovém areálu se nachází lisovna plastů. Jde o továrnu patřící české rodinné společnosti Beneš a Lát, ve které vznikají plastové díly pro automobilový průmysl. Ale nejen ty. Už desítky let na tomto místě vyrábí stavebnice SEVA nebo Monti System. Podívali jsme se, jak jejich výroba vypadá.

SEVA je tradiční stavebnice

Pokud stavebnici SEVA neznáte, zeptejte se na ni rodičů, protože ti si s ní nejspíš jako malí hráli. Jejím základem jsou podlouhlé plastové „trámky“, spojovací křížky a další doplňky. SEVA se v Česku vyrábí od roku 1979 a patří mezi nejoblíbenější české hračky. Původně byla snadno rozeznatelná modro-bílým provedením, ale nově se objevily i další barevné kombinace. V továrně v Suticích dodnes pracuje i původní autor stavebnic Monti System. Spolu s dalším kolegou brzy oslaví jubilejní půlstoletí na stejné pozici.

Stroje a roboti

Do hlavní výrobní haly – lisovny – sestupujeme po kovovém schodišti. Všude kolem nás to hučí. Svrchu máme rozhled na asi 15 velkých strojů a několik robotických ramen. Ty velké kvádrovité stroje jsou vstřikovací lisy. Stejně se v Dánsku vyrábějí například i kostičky LEGO. Využívá se dokonce i stejný typ plastu. V Suticích však z lisů vypadávají kostičky SEVA, dílky Monti System a dalších hraček.

A pak samozřejmě i výlisky pro průmysl – pro ten automobilový třeba držáky parkovacích senzorů či tlačítka na palubní desky, pro elektrotechnický třeba schránky pro tištěné spoje do náročných prostředí a mnoho dalších.

Seváček je maskotem celé továrny •  Beneš a Lát a.s., Pavel Dobrovský

Lisování dílů

Uvnitř každého vstřikolisu je forma, v podstatě blok oceli, ve kterém je ukrytá dutina ve tvaru budoucího dílu. Podle velikosti se ve formě ukrývá i třeba 32 dílků stavebnice, nebo u větších a složitějších výrobků jen jeden – například kabina kamionu nebo krytu přívěsu. Do dutiny uvnitř formy vede tenký kanálek, kterým se během několika milisekund vstříkne dovnitř roztavený plast. Následuje fáze tuhnutí, která trvá až několik sekund. Z lisů pak v pravidelném taktu vypadne výlisek.

Monti Sytem: Sláva z 80. let

Zastavujeme se u jednoho z lisů, ze kterého zrovna padají větvičky modelářských stavebnic Monti System. Neznáte? Jde o plastové modely aut, které k sestavení nepotřebují lepidlo ani barvy. Jednotlivé díly se nejprve vylomí z větviček a následně se spojují pomocí zámků, aretací a přirozenou pružností použitých materiálů. Dozdobí se pak detailními polepy.

Prototyp nového modelu, který bude brzy uveden na trh •  Beneš a Lát a.s., Pavel Dobrovský

Tato ryze česká hračka má úžasnou a dlouhou historii. V 80. letech minulého století byl Monti System obrovský hit. Tehdy bylo v Československu hraček málo, ze zahraničí se nesměly dovážet. Monti System byly v podstatě první hračky představující realistické modely aut. O stavebnice byl obrovský zájem – prodávaly se v milionech kusů.

Přeměř si svou Tatru

Aktuálně má nabídka stavebnic Monti System asi 50 modelů. Většinou jde o modely známých značek jako Liaz, Tatra, Renault a dalších. Když Monti System začínal, tak dakarský speciál LIAZ přijel do továrny a nástrojaři si ho přeměřovali metrem. Později byly automobilky ochotné předat i některé základní plány a přesné rozměry.

Připravit nový model, tedy celou sadu nových forem, trvá několik let a je potřeba si připravit řádově dva miliony korun. Firma si pak musí dobře rozmyslet, jaký model vlastně pro zákazníky připraví, aby se jí velká investice vůbec někdy vrátila. Některé formy nejstarších stavebnic z 80. let se ale používají dodnes a jde pochopitelně o velkou vzácnost.

První a nejslavnější stavebnice:

Liaz i Tatra z Dakaru

Mezi první a zároveň nejslavnější stavebnice Monti System patří expediční vozy Tatra a Liaz, které absolvovaly pouštní závod Rallye Paříž-Dakar v době jeho největší slávy – v 80. letech 20. století. Zaujmou úžasnými detaily, jako jsou třeba nádrže, propracované nárazníky se stupačkami nebo klec kabiny.

Modely Monti System se vyrábí v měřítcích 1 : 48 (trucky), 1 : 35 (nákladní auta) a 1 : 28 (osobní vozy). Nové modely mají dokonce realistická gumová kola proti původním z umělé hmoty. Stavebnice se prodávají ve třech verzích – Basic, Standard a Profi. Dvě první zvládnou skládat děti od šesti let, Profi od osmi let. Všechny hračky SEVA jsou testovány jako zdravotně nezávadné a neobsahují žádné nebezpečné látky.

Plastová Tatra 815: Nový model od Monti Systém

Plastová Tatra 815: Nový model od Monti Systém

A co vy? Kovové hračky z Náchodu miluje celá Evropa

A co vy? Kovové hračky z Náchodu miluje celá Evropa

90 let s LEGO: Nejoblíbenější stavebnice slaví narozeniny

90 let s LEGO: Nejoblíbenější stavebnice slaví narozeniny

 

Články odjinud