Jakub Destro je z Olomouce, je mu 27 let, na ČVUT v Praze vystudoval ekonomiku a management řízení podniku se specializací na marketing.
Jakube, věnuješ se hlavně mobilní hře Brawl Stars. Proč sis ji vybral?
Vystřídal jsem spoustu her včetně Pokémon Go. Právě u něj přišel zlom ve sledovanosti, kdy jsem dosáhl 50 tisíc odběratelů. Bylo to v roce 2016, kdy jsem maturoval. Videa byla hodně akční, běhal jsem venku a chytal pokémony.
Takže 50 tisíc odběratelů je zlomová hranice k úspěchu?
V té době byla. Dneska bych hranici úspěchu odhadoval někde na 80 až 100 tisících. Konkurence hodně zhoustla. Ale jsou různé modely úspěchu. Někdo má jenom 20 tisíc odběratelů, ale 150 tisíc zhlédnutí na videích, protože míří na komunitu, která nerada odebírá. Může to fungovat stejně tak dobře.
A zpátky k Brawl Stars...
Hra vyšla na konci roku 2018, tehdy jsem sledoval jednoho kanadského youtubera. Dělal návody, jak natáčet na telefonech a vždycky uváděl příklady právě na Brawl Stars. Byla to zajímavě zpracovaná battle royale pro telefony a vydavatel už měl za sebou známé tituly, takže jsem v tom viděl potenciál. Tehdy jsem kromě studia na vysoké škole každý den jenom točil a stříhal videa Pokémon Go. Bylo to už vyčerpávající a změna obsahu mi pomohla.
Když vyjde update ke hře, dozvíš se to dřív než ostatní?
U Supercell, vydavatele Brawl Stars, jsem registrovaný jako creator. Když se blíží novinka, dostávám třeba jen pár hodin předem sneak peaks, takové malinké nápovědy. Můžu tak publikovat příspěvek přesně v moment, kdy update vychází. Ale na začátku takové výhody nemáš. Začínal jsem ve dvanácti letech a smysl to začalo dávat, až když mi bylo šestnáct. Naplno jsem se do toho pustil ve dvaceti a teprve poslední čtyři roky mě to uživí.
Není youtuber v sedmadvaceti letech už moc starý?
Na YouTube natáčí lidi každého věku. Musíš si najít téma a nemusí to být zrovna hraní her, třeba vlogy nebo příspěvky o pěstování kytek. Postupně si buduješ komunitu. Když jsem začínal, mohl se člověk dostat se povědomí lidí rychleji, protože konkurence nebyla tak veliká.
Dneska musíš víc dbát na kvalitu videí, na podání i samotný obsah. Je lepší začít dřív, protože se učíš za pochodu a získáváš zkušenosti. Rychle se to ale profesionalizuje, dneska už mívají někteří youtubeři kolem sebe tým lidí – producenty, střihače, kameramany, fotografy.
Jak je těžké si vybudovat komunitu?
Když zrovna nenatočíš virál, který tě rychle vystřelí, je to krůček po krůčku a chce to trpělivost. Kvůli zaměření mých videí mě sledují především kluci teenagerského věku. Ale jsou odběratelé, kteří se mnou postupně dospěli a stále zůstávají věrní. Poznávají mě i rodiče dětí, které mě sledují. Ve videích nemluvím sprostě a případná závadná slova vždycky vypípnu, což oceňují.'
Drží youtubeři při sobě, nebo jsou rivalové?
Někteří se vzájemně podporují, mezi jinými to vře, někdo se kvůli sledovanosti uchyluje k bitkám a hejtům. Já se takových věcí neúčastním. Dost často jsou youtubeři pod nějakou agenturou, takže jezdí na společné akce.
Ale i v takovém případě můžeš být sám za sebe. Já mám přes agenturu zhruba 14 velkých akcí před publikem ročně. S fanoušky se vyfotím nebo se jim podepíšu, taky si kupují merch.
Jak vypadá tvůj běžný pracovní den?
Obvykle vydávám nová videa obden a řídím se podle toho, jestli je zrovna potřeba točit, stříhat nebo s někým jednat. Denně taky sleduju, co zrovna frčí, a připravuju si plán videí, která chci točit. Při natáčení se snažím se být akční, energický, jako bych komentoval třeba hokej.
Někdy točím půl hodiny, protože mám jasný scénář a vím, co mám dělat. Jindy mi to trvá hodiny a na konci jsem úplně vyčerpaný. U herních videí se ti nemusí dařit ve hře, takže to pořád opakuješ, než se ti podaří dostat dál.
Videa máš hodně klipovitá...
Je to záměr a trend, musíš diváky udržet co nejdelší dobu. Na TikToku nebo Instagramu jsou několikasekundová videa, tahle akčnost se promítá i do YouTube. Před deseti lety člověk zapnul kameru a nahrál 30 minut v kuse bez jediného střihu. To dneska už nejde. Teď máš na podobné stopáži třeba 200 střihů a k tomu efekty.
Hodně současných youtuberů už točí před green screen. Už to nejsou pokojíčky, ale vybavená studia. Je to paradox, když dneska všechno můžeš natočit na mobilní telefon. Střihu videa se pak můžeš věnovat hodiny i celé dny, aby to bylo dostatečně dobré.
Takže na tom můžeš trávit 24 hodin denně.
To je právě zrádné. Když se do toho pustíš naplno, ztrácíš pojem o čase, jsi nevyspalý, máš problémy se stravováním i se zády. Někdo sklouzává z energeťákům, ale já jsem zásadně proti nim. Osobně nejčastěji piju čistou vodu. Rozhodně je důležité si dobře rozplánovat čas.
Jak máš vybavené studio?
Ve studiu točím na kameru Sony Alfa 6400, herní videa jsou z mobilu. Stříhám většinou na počítači, teď jsem si pořídil zvedací stůl kvůli zádům. Nepoužívám green screen. Dneska se dá ale klidně začít jen s jedním telefonem nebo se dvěma, když na jednom hraješ a na druhý točíš sebe. Pak samozřejmě potřebuješ mikrofony a světla, ale k tomu si každý musí dojít sám, co mu vyhovuje.
Myslíš, že budeš youtuberem třeba i za deset let?
Jako youtuber si vyzkoušíš řadu profesí, takže o budoucnost se nebojím. Osobně si ale myslím, že v oboru zůstanu. Možná změním obsah, ale profesně v tom mám slušný základ. Kromě technických profesí bych se určitě uplatnil i jako moderátor, v marketingu nebo v reklamě.
Poslední otázka – co ty a časopis ABC?
Ábíčko jsem četl v dětství a čtu ho dodnes. Vždycky jsem ho měl rád a stále mám předplatné. A popravdě mít tady rozhovor, je jeden z mých splněných snů.
Destro radí, jak se prosadit jako youtuber:
1. Vlastní styl
Najděte si vlastní styl. Když budete někoho napodobovat, nebudete zajímaví.
2. Téma
Vyberte si téma, které vás baví a o kterém něco víte. Nedělejte to s vidinou snadných peněz.
3. Dobré jméno
Vymyslete si dobré youtuberské jméno.
4. Neplaťte, hledejte na YouTube
Neplaťte zbytečně za kurzy. Návody, jak točit, jakou pořídit techniku, jak stříhat video, jak ovládat YouTube kanál, jak na něm vydělávat, najdete na samotném YouTube.
5. Kritika je dobrá
Buďte k sobě kritičtí. První videa pusťte svým kamarádům nebo rodičům, než je dáte na internet.
6. Kašlete na hejtry
Připravte se na shazování a nenávistné komentáře. Nepouštějte se do hádek s hejtry, ztrácíte tím čas a energii. Konstruktivní kritiku ale neodmítejte, někdo vám může chtít jen poradit.
7. Hudba zdarma
YouTube poskytuje knihovny doprovodné hudby zdarma, nemusíte za nic takového platit.
8. Buďte aktivní a budujte komunitu
Buďte aktivní při budování komunity odběratelů. Dávejte svá videa třeba do skupin na sociálních sítích.
9. Bezpečnost především!
Hlídejte si bezpečnost. Pozor na osobní informace a to, aby někdo z videa nezjistil, kde bydlíte. Nebo abyste třeba nenatočili své přístupové heslo nalepené na monitoru.