ZX8000 je robot. Malý robot s velkými kukadly. Od pohledu patří do kategorie „roztomilých plecháčů“, podobně jako R2-D2 nebo Vall-I. Co mají ještě společného? Neumí bojovat. Ke své vlastní smůle se ale dostávají do situací, ve kterých by se nějaká ta zbraň hodila.
V případě ZX8000, hrdiny nové české hry Bzzzt, to není nic menšího než ohrožení celého známého světa šíleným vědcem Badbertem. Aniž by o to stál, stojí robůtek náhle tváří v tvář legiím různých nepřátel a vychytaných pastí. Přitom neumí nic jiného než běhat a skákat.
Hrej, skákej a nezemři
Bzzzt je skákačka, tedy hra, ve které se namísto střílení přes nepřátele a překážky skáče. Jejich dotyk znamená automatickou smrt a restart úrovně. Důležité je proto soustředit se a využívat všechny speciální schopnosti (dvojitý skok, zrychlování zvané fofrování atp.) k vyhýbání se všem nepříjemnostem.
V tomto ohledu navazuje Bzzzt na tradici legendárních her jako Super Meat Boy anebo Celeste, aniž by vás nutila do nekonečného opakování jednotlivých úrovní. Ty jsou totiž krátké, někdy pouze pár desítek sekund, a postupně vás naučí skákat na plošinky a přes propasti přesně a bezchybně.
Obtížnost pro roboty
Bzzzt nabízí několik obtížností. Na tu nejjednodušší dostanete tři životy na každou úroveň. Prostřední obtížnost počítá jen s jedním životem život na úroveň a v případě nejtěžšího nastavení dostanete na celou hru pouze 7 životů. I na normální obtížnost si můžete hraní dál upravovat.
Ti největší tvrďáci budou chtít dokončit všechny úrovně v předepsaném časovém limitu. To znamená najít na sekundu přesný sled skákání pro co nejrychlejší dosažení konce úrovně. Když se rozhodnete po cestě posbírat všechny šroubky, budete mít co dělat. Šroubky jsou totiž občas ukryté v odbočkách, které se vymykají přímočarému pohybu od začátku do konce úrovně.
Kdo je tady nejlepší
Za každou úroveň dostanete v závislosti na sesbíraných šroubcích a času bodové ohodnocení, které můžete zapisovat do celosvětových tabulek. Obvykle se dozvíte, že podle vás skvělý výsledek je při srovnání s ostatními vlastně jen lepší průměr.
To vás ale zpětně motivuje k dosahování lepších a lepších výsledků. Postupné zlepšování vám vydrží na pěkně dlouhou dobu, takže celkových 52 úrovní určitě nedohrajete za dvě hodiny.
Pohled do historie Bzzzt
Kořeny Bzzzt najdete v 80. letech minulého století. Tehdy vaši dědečci a tátové hráli na tzv. osmibitových počítačích ZX Spectrum, Atari nebo Commodore 64. Byly to stroje, které se s těmi dnešními nedají srovnávat – neměly ani paměť na uložení dat a programy se do nich nahrávaly z magnetických pásků.
Už tehdy vyšly třeba skákačky Manic Miner, Jet Set Willy nebo Mario Bros (na Nintendo), které se spoléhaly na skákání jako na základní herní mechaniku. Tím se nechal inspirovat designér Karel Matějka, který Bzzzt vymyslel a sám naprogramoval a nakreslil.
Nezávislý veterán
Karel na hře pracoval několik let, během kterých se učil pracovat s barvami a pixel artem. Není ale žádný začátečník, podílel se na hrách jako Mafie, Polda nebo Brány Skeldalu – tedy na českých klasikách – a spolupracoval na herní produkci společnosti Disney. Zkušenosti v Bzzzt nezapře – ta hra se zkrátka dobře hraje.
PLATFORMA: PC
České hry na vzestupu:
Možná by vás to nenapadlo, ale České republika na tom není ve směru výroby počítačových her vůbec špatně. V Praze proběhla mezinárodní vývojářská konference Game Developers Session a vyšly dvě očekávané hry – strategie Last Train Home o československých legionářích a Bzzzt. Projektů je tu ale mnohem více. Vyvíjí je 155 herních studií, které zaměstnávají přibližně 3000 lidí. Téměř polovina z nich má vysokoškolské vzdělání, hned za nimi následuje středoškolské.
Video mag Ábíčko:
Rozebíráme hru Last Train Home
Ábíčko video mag s02Ep06 • Zdroj: ABM