Jak dělat pixel art 1: Pro hry i pro radost

Jak dělat pixel art 1: Pro hry i pro radost
Sdílej
 
Začíná nový seriál ábíčka, ve kterém se dozvíte, jak kreslit na počítači pixel art - pro hry i pro radost! Tato forma grafického stylu využívá omezeného rozlišení a díky tomu má specifický vzhled. Název vychází ze slova pixel, které označuje jeden bod na obrazovce.

Pixel art je forma grafického stylu, která využívá velmi omezeného rozlišení, díky kterému získává specifický vzhled a šarm. Svůj název bere od slova pixel – tedy jednoho bodu na obrazovce. Mnoho bodů seřazených vedle sebe dává dohromady obrázek. Nebo spíš – dávalo.

Původně byl pixel art používán v 80. a 90. letech minulého století především herními grafiky. Důvodem byla technologická omezení tehdejších osmibitových a později 16 bitových a 32 bitových počítačů. Pixel art umožňoval kreslit ručně v nízkém rozlišení 2D herní obrazovky.

@abicko_cz Znáš nějaké novější pixel hry, 🎮 nebo umělecké díla? 🤔 #abc#abicko#abicko_cz#abcommunity#abcfamily#pixel#pixelart#pixels#pixelkids#pixelartist#pixellab#serial♬ původní zvuk - Časopis ABC

Mezi lety 2005 a 2010 se tato grafika opět objevila, nejprve jako odkaz na staré počítačové hry, ale později se z ní stal plnohodnotný výtvarný směr - pixel art. Ten nachází své uplatnění jak ve videoherní produkci, tak i v jiných grafických a uměleckých odvětvích. 

Hledání pixelu... a co to je

Pixel je nejmenší jednotka, kterou počítač dokáže vykreslit. Kdybyste si libovolný obrázek přiblížili co nejvíce, uvidíte, že je složen z teček. A ty tečky, které vytváří jednotlivé obrazy, to jsou pixely.

V dnešní době je téměř nemožné na moderních obrazovkách pixely spatřit pouhým okem. Důvodem je vysoké rozlišení. Standardní rozlišení na vaší obrazovce bývá 1920 × 1080 pixelů, což dává dohromady 2 073 600 pixelů. Hodně štěstí při počítání!

Ale před třiceti nebo čtyřiceti lety se používaly obrazovky typu CRT s mnohem nižším rozlišením, například 320 × 240 (76 800 pixelů). Ty už bylo možné spatřit pouhým okem a vytvářely onen kostičkový efekt obrázků.

Kde končí pixel art?

Neexistuje přesné a jasné popsání toho, kde končí pixel art a kde začíná vysoké rozlišení. Pro účely našeho seriálu si ale pojďme pro sebe vymezit, že pixel art znamená tvorbu postav o velikosti maximálně 128 × 128 pixelů a celých scén, které mají maximálně 640 × 400 pixelů veliké.

Pixel art se dá použít v nejrůznějších herních žánrech •  archiv autora, Wikipedia

Wolfenstein 3D (1992) •  archiv autora, Wikipedia

Pro rozpoznání pixel artu existují dva hlavní indikátory. V první řadě jde o způsob tvorby, tedy malování. Výtvarníci nepoužívají efekty, jako je třeba antialiasing (vyhlazování hran), zaoblení apod.

Za druhé, na první pohled lze vidět, že je obrázek složen z pixelů, které někdo vlastnoručně zasazoval vedle sebe.

Složitost v jednoduchosti

Tento typ grafické práce se uchytil zejména ve vývoji počítačových her. Díky své jednoduchosti byl přítelem herních tvůrců, kteří například uměli skvěle programovat, ale jejich grafické schopnosti nebyly na vysoké úrovni.

Nicméně, pixel art nebyl jenom o jednoduchosti, ale měl své vlastní kouzlo. Některé postavy a místa prostě vypadala lépe ve své puntíkaté podobě, než kdyby se je snažili vývojáři vyobrazit například v realistické 3D grafice.

Osobitý Minecraft

Pixel art je výtvarný styl jako každý jiný. Můžete vidět, že některé hry se snaží podobat co nejvíce realitě, ale stejně tak vidíte velmi stylizované, barevné až komicky animované hry, které právě díky těmto unikátním stylům mají svoji vlastní duši.

Jen si představte, jak by vypadal Minecraft, kdyby měl realistickou grafiku, jako má třeba GTA 5. To je jedna z věcí, která se nám na té hře tak líbí, že má svůj OSOBITÝ styl. A přesně taková může být i herní grafika poskládaná z pixelů.

Jak dělat pixel art? Začínáme!

Na to vše se podíváme v našem seriálu. Nejlepší bude, když se připravíte už teď. Doporučujeme prozkoumat možnosti Piskel (zdarma v prohlížeči) – se kterou budeme pracovat. V dalším díle se dozvíte základní pravidla pixel artu a jak si nachystat barevnou paletu. Ukážeme si jaké existují styly pixel artu, namalujeme si nějaké postavy a prostředí jak ve fantasy, tak sci-fi žánru.

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Jak udělat hru: Jednoduchý start do složitého oboru

Jak udělat hru: Jednoduchý start do složitého oboru

ZX Spectrum: Duhový zázrak na začátku digitálního věku

ZX Spectrum: Duhový zázrak na začátku digitálního věku

 

Články odjinud