Horem pádem
Bezmála v každém novodobém českém filmu se musejí hlavní protagonisté sejít u jídelního stolu a pohádat se tam do krve. Tenhle neduh se nevyhnul ani nejnovějšímu počinu Jana Hřebejka Horem pádem, byť jde jinak o snímek veskrze vynalézavý. Těžko vzpomenout na jiný film, který by se do otázek sociálních rozdílů a rasismu v Čechách vrhal s takovou osobitostí jako právě Horem pádem. Snímek nehodnotí - pouze prochází společenské spektrum a míří reflektorem tu na drobné zlodějíčky (ve fenomenálním podání Pavla Lišky a Marka Daniela), tam na fotbalové fanoušky (vrchol filmu se spolehlivým Jiřím Macháčkem a Jaroslavem Duškem) a nevynechává ani rádobyspořádané rodinky (se spolehlivým Janem Třískou). Všechny dějové linie se bohužel ve výsledku pletou sobě navzájem pod nohy a jen málokterá nakonec vůbec někam dojde. Ani vydání na DVD není dokonalé - kapitoly bez jediného náhledu skutečně nikoho neohromí. Ještě že je tu ten záživný režisérův komentář.
Duel
Duel je snímek, který by se měl promítat povinně v prvním ročníku na FAMU. Protože kde jinde poznáte režijní zručnost než ve filmu o tom, jak velký náklaďák pronásleduje malý osobák?
Nedělám si legraci, Duel skutečně není o ničem jiném - o to je zřetelnější, jak výtečně je v něm stupňováno napětí a jak jednoduchými fintami se z normálního náklaďáku stává takřka nadpřirozený záporák. Jen tak mimochodem, ten mladý režisér, který Duel natočil jako svůj první celovečerní film za 350 tisíc dolarů, se jmenuje Steven Spielberg. V nepříliš rozsáhlém, ale přínosném bonusovém materiálu na DVD vám k počátkům své kariéry řekne něco zajímavého i on sám.