Kdy vzlétlo první letadlo na světě, kde to bylo a kdo jej pilotoval, ví každé malé dítě. Když se však zaměříme na počátky letectví na našem území, nejsou si daty ani jmény jisti v kramflecích ani mnozí dospělí.
Computer Press
Přitom čeští piloti za světovými pionýry letectví příliš nezaostávali. Ještě hůře jsme na tom se znalostmi letounů ryze české či československé konstrukce a samozřejmě i se znalostmi vlastních konstruktérů. I když se u nás zrodila řada skvělých strojů a originálních řešení, jejich tvůrci upadli většinou v hluboké zapomnění. Nejinak je tomu i s československými bojovými piloty.
Dvacáté století
Monumentální dílo Václava Šorela Encyklopedie českého a slovenského letectví otevírá i neodborné veřejnosti pohled do úžasného světa „báječných mužů“ české a slovenské krve. Kniha velmi podrobně mapuje letectví na našem a slovenském území od jeho prvopočátků až do roku 1993. I když v ní údajně nejsou uvedeny všechny letouny, které u nás kdy létaly, je jejich výčet tak úplný, jak jen to bylo možné.
Provedení
Kniha má 448 stran velkého formátu na kvalitním křídovém papíře. Je tematicky rozdělena na několik oddílů a najdete v ní letouny vojenské, civilní, zemědělské i sportovní. Každému stroji je věnována jedna strana, která je rozdělena na dvě textové části. V první si přečtete technická fakta, v druhé historické souvislosti. Na stránce nechybí ani tabulka s technickými daty a kreslený bokorys od Jaroslava Velce. Na některých stránkách najdete i znak muzea, které má letoun ve svých sbírkách. Fotografie, které text doprovázejí, jsou z velké části dosud nepublikované unikátní snímky z muzeí a soukromých sbírek.
V závěru publikace najdete přehled výsostných znaků, letecké názvosloví a krátkou kapitolu o českém letectví současnosti.
Doporučujeme
Encyklopedie českého a slovenského letectví Václava Šorela, jehož autorský život je dlouhá léta provázaný i s naším časopisem, je komplexní dílo, které nemá v tomto oboru na našem trhu konkurenci.