Letos se na našem trhu objevily dvě miniaturní dálkově ovládané helikoptéry. Zajímalo nás, která z nich je menší a lehčí, a tudíž se může pyšnit titulem nejmenší dálkově řízená helikoptéra v prodeji.
Znamenají menší rozměry i lepší letové vlastnosti? To jsem zjišťoval v redakčním testu.
Do ringu proti sobě nastupují tito borci...
X-Rotor: PicooZ Desert King
Tento vrtulníček se na světovém i na českém trhu objevil jako první. Není proto ani divu, že je zapsán v Guinnessově knize jako nejmenší dálkově ovládaná helikoptéra na světě. Tvarem vzdáleně připomíná bojový vrtulník Cobra.
Kabina vrtulníku je z měkkého pěnového polystyrenu a hnací motor, převody i řídicí elektronika jsou v těle napevno zalepeny. Přistávací podvozek tvoří dvě malá křidélka pod trupem a ocasní trn. Helikoptéra se vyrábí v několika barevných variantách včetně vojenské kamufláže.
Výrobce: Silverlit
Cena: 999 Kč
MayFly
Vyzyvatel vypadá možná trošku elegantněji.
Na rozdíl od vojenského PicooZ má tvar civilního vrtulníku s bublinovou kabinou, která je z tvrdšího polystyrenu extrudovaného, používaného např. u plastikových modelů. Hnací motor a řídicí elektronika jsou opět zabudovány uvnitř kabiny, převod je však umístěn pod ní. Přistávací podvozek tvoří klasické vrtulníkové ližiny.
Výrobce: Fairy Alertgree
Cena: 490 Kč
Stejné principy a funkce
Oba vrtulníčky fungují na stejném principu, takže není divu, že hlavní konstrukční prvky jsou téměř totožné. Hlavní rotor je opatřen stabilizátorem letu a zadní rotor je rovněž hnaný. Vrtulníčky se před letem musí nabít pomocí kabelu, který vytáhnete z dálkového ovladače a spojíte s helikoptérou. Dálkové ovládání funguje na principu infračervených paprsků (stejně jako ovladač televizoru).
Vrtulníček můžete ovládat nahoru, dolů, doprava a doleva. Dopředný směr letu určuje ocasní kormidlo, jehož ohnutím vlevo či vpravo let helikoptéry zrychlíte či zpomalíte. Směr a stabilitu letu můžete kromě kroucení ocasním kormidlem upravit ještě jemným laděním vlevo či vpravo na ovladači. Ovladač musíte nakrmit šesti bateriemi typu AA (tužkové). Vrtulníček se nabíjí 20 až 30 minut, dobu nabíjení sledujete pomocí zelené diody. Létat pak můžete 5 až 6 minut. Ovladače jsou opatřeny přepínačem kanálů, takže můžete létat nezávisle až se třemi helikoptérami najednou.
Proti sobě
MayFly sice vypadá na první pohled výrazně menší, ale když jsem oba vrtulníčky přeměřil, nebyl to rozdíl zásadní - PicooZ Desert King je jen o 4 mm delší. Při vážení PicooZ Desert King zabodoval a vyhrál o celé dva gramy.
U obou vrtulníčků je potřeba dost trpělivosti při zalétávání. Lépe je létat v interiéru. Nedělejte si iluze o létání na milimetr přesném. Já jsem byl rád, když mi helikoptéry letěly alespoň přibližně určeným směrem. Odolnost obou strojů je díky nízké váze velmi vysoká, takže se nemusíte bát, když vám spadnou na zem. Letové vlastnosti má jednoznačně lepší PicooZ Desert King, což přičítám robustnějšímu ocasnímu kormidlu. MayFly má na oplátku lépe řešený dálkový ovladač, který má dvířka baterií na klip, zatímco PicooZ Desert King je má zabezpečeny křížovým šroubem.
Parametry
MayFly
Délka vč. rotoru: 180 mm
Délka od kabiny k zadnímu rotoru: 136 mm
Šířka na přistávacím podvozku: 29 mm
Šířka kabiny: 24 mm
Výška: 70 mm
Hmotnost: 12 g
Průměr hlavního rotoru: 135 mm
X-Rotor: PicooZ Desert King
Délka vč. rotoru: 184 mm
Délka od kabiny k zadnímu rotoru: 172 mm
Šířka na přistávacím podvozku: 41 mm
Šířka kabiny: 16 mm
Výška: 70 mm
Hmotnost: 10 g
Průměr hlavního rotoru: 133 mm