A impuls přichází i od muzikantů: dávají přednost digitálním možnostem.
Víte, co byla zpráva číslo jedna loňského roku? Britská kapela Radiohead dala své album In Rainbows prioritně na síť a umožnila její stáhnutí. Cenu za nahrávku neurčila, každý mohl zaplatit, kolik chtěl. Pět liber, ale třeba ani penci. Kapela si zkrátka chtěla zjistit, jak si její hudby cení fanoušci a jestli se obejde bez distribuční společnosti. Skupina okolo Thoma Yorkea si takhle podle některých názorů vydělala víc peněz, než kdyby album umístila jen do kamenných obchodů. Oficiální statistiky zatím Radiohead nezveřejnili.
Hudební byznys se otřásl v základech. Vazba "umělec-nahrávací společnost (distributor)-obchod-posluchač" se zúžila na sympatičtější "umělec-posluchač".
"Muzika je pro mě zábava a má pro mě jistou hodnotu. Ta hodnota ale není v penězích. Nevidím jediný důvod, proč by za to měl posluchač platit. To je taky jeden z důvodů, proč jsem dal CD Shallow volně ke stažení. Jako podmínku nebo spíš prosbu jsem vyslovil, aby stahující vytvořil alespoň jednu kopii navíc," vysvětluje domácí producent Patrick Bergmann důvody, které ho vedly k vydání alba pouze na internetu.
(http://music.patrickbergman.com/)
"Já totiž věřím v to, že kopírování živí hudbu a zabíjí jen průmysl. A to jsou dost rozdílné věci," vysvětluje. Nutno dodat, že celkem logicky.
V principu samém není nic revolučního. Miliardy gigabitů hudby se už několik let povalují na serverech pro sdílení a kdokoliv si je může stáhnout do svého přehrávače. Ovšem nelegálně. Hudebníci v čele s Radiohead jako by definovali a posvětili nové postupy. Nepodpořili už zaběhnuté pirátství, kdy si jeden člověk koupí album, konvertuje je do MP3, zazipuje a vystaví na web, odkud si je pak můžou stáhnout další tisícovky kamarádů.
Už předčasem jsme psali, že hudební vydavatelé tratí na sdílení hudby velké peníze a nyní jim s bojem proti pirátství začala pomáhat i policie. Jenže jejich dřívější zaklínadlo (škodíte především svým oblíbeným muzikantům) naráz ztratilo opodstatnění. Jsou to sami hudebníci, kdo nabízí svou hudbu zdarma nebo za poplatek, jehož výše záleží jen na posluchači.
MP3 formát má navíc mnohem lepší předpoklady k distribuci. To potvrzuje i Patrick. "Bez jakékoliv reklamy se ke mně na web přihlásilo za první týden od vydání 427 unikátních uživatelů a skoro každý 1.5 přisátý si Shallow stáhl. Nejvíce sosajících je z Česka, pak Anglie, Belgie a Norska," dodává.
Radiohead, Patrick Bergmann a jim podobní nastolený fenomén stahování nemají moc šanci ovlivnit, jen ukázali správný směr. Jak byli úspěšní a jak se vůbec chystají zareagovat velké společnosti, se dočtete v připravovaném tématu. Problematika hudby na internetu je pro byznys tak zásadní, že budeme zřejmě svědky nečekaných kotrmelců.
Je CD mrtvé?
Mnoho prodejců označovalo minulé Vánoce za poslední možnost, kdy se klasická alba prodávala ve velkém. Zatímco velké společnosti utrpí zřejmě vysoké ztráty, menších vydavatelství se revoluce zásadně nedotkne. Nepřemýšlejí totiž strojově a dopředu je nežene vidina zisku. Alba tak zpracovávají jako umělecká díla - kvalitní digipacky, umělecké zpracování obalů a obsáhlé přílohy (fotografie, kresby, stolní hry).
Webové obchody
(http://www.junodownload.com/)
(http://www.apple.com/iTunes/)
Kvalita digitálních MP3 tracků
Světovým standardem se stala kvalita 192 a 320 kbps. Zatímco 192 vám bohatě stačí k domácími poslechu i na hi-fi systémech, s 320 pracují především producenti a DJs. Velké soundsystémy totiž hudbu zkreslují, a tak je třeba jejich činnost vyvažovat co možná nejvyšší kvalitou skladby.
Naštvaný hiphoper
Vedle Radiohead umístil desku The Inevitable Rise and Liberation of Niggytardust! na síť i hiphoper Saul Williams. Svým posluchačům dal férovou možnost: stáhněte si ji buď zdarma, nebo mi pošlete pět dolarů. Od 1. listopadu do začátku ledna si ji stáhlo 150 tisíc lidí, ale jen 18 procent z nich za ni zaplatilo.
Originální nápad
Domácí kapela Sporto vydala vloni desku One Minute Cardinal. Deset skladeb vyšlo na flashovém MP3 přehrávači společně se sluchátky a dokonce i baterií. Vše zabalené v designově vyřešené kartonové krabici.