Hudební festivaly k létu patří. Je nám jasné, že většina z vás ještě na tyhle přehlídky nejezdí, proto chceme ukázat, jak se takové akce chystají. Až za pár let vyrazíte, můžete machrovat před kamarády.
S fotografem jsme navštívili několik festivalů - čtyři tuzemské a jeden zahraniční. Pražské Out of Home (17. května), Mezi ploty (31. května a 1. června), Mystic Sk8 Cup (4. až 6. července), severomoravské Colours of Ostrava (10. až 13. července) a polskou Nowou Muzyku (27. až 29. června). Jde sice o žánrově a rozsahem nesrovnatelné přehlídky, ale vzhledem jejich různorodosti jsme detailně poznali většinu nutností a maličkostí.
Průvodcem nám byl promotér Aleš Tůma. "Podílel jsem se zhruba na pěti různých festivalech od elektronických Open Air Fieldu, Summer of Love, skejtového Mystic Sk8 Cupu až třeba po multižánrové Mezi ploty," představuje se. To je na domácí úroveň hodně slušná průprava.
Půl roku na přípravu
Navštívené festivaly si rozdělíme podle velikosti. Co do počtu scén vedou Colours (12) a Mezi ploty (4), Out of Home a Nowa Muzyka měly pódia pouze dvě, a proto byl i program menší a organizátorsky jednodušší na přípravu. Ta totiž neznamená jen práci přímo na místě.
"Každý rok si s týmem říkáme, že je třeba se sejít půl roku před konáním dalšího ročníku. Některé akce se spíchnou i za tři měsíce, ale počítejte, že šest měsíců je minimální doba kvůli bookování zahraničních interpretů," připomíná Aleš.
Festivalů je na zeměkouli (ale i v ČR) hodně a velký počet promotérů stojí o tutéž hvězdu co vy. Předně je potřeba vybrat dobrý termín, aby se nekryl s jiným velkým festivalem. Nejenže byste museli bojovat proti konkurenci, ale taky je pravděpodobné, že byste těžko sehnali pódia, ozvučení a technická zázemí. V Česku není mnoho firem, které se zabývají přípravou festivalů a půjčují techniku.
Musí nás bavit
I potenciální sponzoři se nejdříve zajímají, jaké kapely přivezete a o čem vlastně váš festival bude. Bez partnerů žádnou kvalitní hudební přehlídku prostě neuspořádáte, pokud nejste milionář. "Přestože koruna tvrdne každým dnem, je stále sen zaplatit festival jen ze vstupného. Chtít po lidech čtyři tisíce za vstupenku je nesmysl. Bez velkých partnerů to zatím nejde. Vstupné totiž pokryje zhruba čtyřicet procent celkových nákladů," potvrzuje Aleš.
Nejdříve se oslovují zahraniční interpreti, abyste v případě, že mají program už plný, mohli ještě v klidu hledat náhradu, domácí projekty se shání až později. Podle jakého klíče se vybírají hvězdy? "Těch kritérií je více. Musí nás bavit jejich produkce, vydaly něco nového, jedou tour po Evropě, jsou u nás populární a přitáhnou lidi, samozřejmě důležitá je cena a tak dále. Komunikace probíhá po e-mailu a telefonu přes jejich manažery," odpovídá Aleš.
Tohle je pouze první část, dala by se nazvat jako teoretická příprava, kterou utáhne tým šesti lidí. Pokud je zařízena, nezbývá než domlouvat další kapely a pravidelně vypouštět tiskové zprávy a jména potvrzených kapel, aby se o festivalu vědělo a lidé jej měli v povědomí.
Je to tady
Praxe přichází až na místě. "Stavba většinou trvá maximálně dva dny. Nezapomínejte na pronájem za plochu, který se platí i tehdy, když se akce teprve staví," připomíná Aleš. Ale třeba veliký festival typu Colours of Ostrava, který probíhá na Slezskoostravském hradu a přilehlém výstavišti na dvanácti scénách, se chystá i čtyři dny dopředu. Čím větší areál, tím delší oplocení, větší pódia a větší prostor pro zajištění.
Navíc nikdy nevíte, co všechno se při stavbě může stát. Stavební týmy jsou sice profesionálové, ale taky dost nekomunikativní, sluší se dodat. "Když nás nebudete zdržovat, postavíme to snad do večera," odpovídá mi den před zahájením Mezi plotů jejich šéf při stavbě hlavního pódia. Během dvou a půl hodiny zvedli pomocí elektrických kladek střechu a scéna byla téměř připravena.
Stavba je náročná a určitě by ji neutáhl jen šestičlenný pořadatelský tým. "Na místě se najímá dalších zhruba padesát lidí. Od stage managerů přes runnery, kteří se starají o interprety, až po řidiče. Záleží na velikosti festivalu," vysvětluje Aleš.
Přehlídka může odstartovat. Teď už nezbývá než se modlit, aby vydrželo pěkné počasí (viz box 12. a 13....), a doufat, že dorazí všichni hudebníci a přijde se podívat hodně lidí (viz box Špatný experiment). V průběhu festivalu je dobré uveřejňovat aktuální informace, případné změny programu a komunikovat s novináři na místě při tiskových konferencí v press centru.
Konec. Co teď?
V momentě, kdy skončí poslední koncert, je třeba začít s likvidací scén, uklízením a počítáním peněz. Kolik vlastně takový festival stojí? "Více než CD Evy a Vaška v Lidlu... Počítejte s částkou několika milionů," reaguje Aleš.
A to je v hodně zkrácené verzi všechno. Na papíře to vypadá jednoduše a ideálně, ale rozhodně to není žádná sranda. Jakou nejhorší historku si vybavuješ, Aleši? "Třeba na Open Air Fieldu mi ukradli z auta laptop s kompletní přípravou festivalu a kontakty. Jednou se nám zdrželi umělci v Londýně a narychlo se musely bookovat nové letenky nebo nás před dvěma lety spláchla na Mysticu bouře. Je toho hodně, ale naštěstí převažují ty hezké vzpomínky, a tak mám energii pouštět se do dalších projektů," usmívá se.
A to je zřejmě to nejdůležitější. Festival totiž stojí především na zapáleném pořadateli, který má zájem seznamovat lidi s něčím novým a nehledat za hudbou jen peníze. Takže už třeba příští léto někde pod pódiem na viděnou!
Plán scény (pdf)
Festivalový slovníček
bookování - zamluvení, rezervování
bedňák - pomocník, který připravuje vystoupení jednotlivých kapel
praktikáble - bedny, z nichž se staví menší pódia
line-up - časový rozvrh jednotlivých vystoupení
playlist, setlist - kapela si v zákulisí vždy předem na papír napíše, jaké skladby bude hrát, tenhle seznam si pak vezmou všichni členové, aby se náhodou nespletli; nejčastěji si jej dávají pod nohy, aby nebyl vidět
backstage - zákulisí; zázemí pro hudebníky, vyskytují se zde před a chvíli po vystoupení, obvykle tady poskytují interview
VJ - stará se o videoprojekci
sekuriťák - ochranka pod pódiem
pit - prostor mezi pódiem a davem určený fotografům
runner - člověk, který se stará o kapelu po celou dobu jejího pobytu na festivalu
akreditace - novinářská vstupenka, která opravňuje vstup do backstage a dalších prostor
press centrum - místo, kde probíhají tiskové konference s pořadateli a interprety
12. a 13. červenec 2008: Festivalová pohroma
Druhý červencový víkend letos proběhly v Česku dva zásadní festivaly. Colours of Ostrava a taneční Cremafields Central Europe na letišti v Břeclavi. A oba se potýkaly s velkými bouřemi. Zatímco Ostraváci ustáli výpadky proudu na hlavní scéně, silný vítr, popadané větve, bahno i obrovské kaluže, Jihomoraváci akci radši zabalili. Nestihli zavčas uklidit techniku, všude jim napršelo a navíc se báli, že silný vítr narušil konstrukce hlavních scén. Velké zahraniční hvězdy zůstaly na hotelech, akce pokračovala jen v menších tanečních stanech.
Špatný experiment
Letos poprvé měl v Česku proběhnout od 17. do 27. července jedenáctidenní festival Happy Days Fest. Jenže už od začátku měl problémy. České vystupující kapely měly před koncertem zaplatit 190 korun a na line-up byly zařazeny, aniž svou účast nejdřív potvrdily. Akce nakonec skončila totálním neúspěchem po dvou dnech, kdy ji navštívilo jen několik málo stovek lidí.