Růžová hudba - Proč současné muzice vládnou mladé holky

Růžová hudba - Proč současné muzice vládnou mladé holky
Sdílej
 
Pusťte si kterékoliv rádio či hudební televizi a zjistíte jednu věc. Současnému mainstreamu vládnou holky. Co s tím?

Těžko říct, kolik z vás si na tu dobu ještě pamatuje, ale pojďme se vrátit na konec devadesátých let 20. století.

To panoval v popu úplně opačný trend. V kurzu byly několikačlenné party zženštilých kluků, kterým se tehdy říkalo boybandy. Pokud máte po ruce YouTube.cz, mrkněte, komu tehdy patřila hudba. Backstreet Boys, East 17 či Westlife.

Kýčovitá vlna se zpožděním vtrhla i jako tsunami k nám a hrůzostrašné následky na sebe nenechaly dlouho čekat. Stačí zavzpomínat na severočeské andílky jménem Lunetic (jejich hit Máma by ale možná rozplakal vaši maminku i dnes, zkuste to) či na ostravské V.I.P s vizáží hodných a bezbranných neználků z maloměsta.

Holky to však nenechaly jen tak. Nejenže začaly vznikat obří smíšené skupiny (co třeba A-Teens), ale i několik čistě dívčích sebranek (u nás například Holki). Do fenoménu klučičí hudby však nepřinesly nic nového. Změnila se jen vizáž, ale muzika zůstala pořád bezpohlavní.

Rok 2009 je však o něčem jiném. Muzika už se vzpamatovala ze svého deliria po rozjetých 80. letech a je v jiných sférách. A i ten pop je někde jinde. Především díky holkám-zpěvačkám.

Těmi však nemyslíme první generaci globálních zpěvaček v čele s babičkou Madonnou a mladší alkoholičkou Britney Spears či Avril Lavigne. Mluvím ještě o těch mladších. O těch, bez nichž by MTV neměla co vysílat, rádia co hrát a my, kluci, koho tajně milovat.

Lady Gaga •  Archiv zpěvaček a Profimedia.cz

Nejen Lady

Jakoby z ničeho vyrostla nová vlna, která chtě nechtě udává tep. A nejenom hudební. Z mladých zpěvaček se stávají i módní ikony. A nemusí být řeč jen o blonďaté a všudypřítomné Lady Gaga, která svým ohraným hitem Poker Face otevřela cestu i dalším a zajímavějším (viz přehled na straně 38).

V nekonečné záplavě hitů je ale třeba zjistit jednu věc. Jak to, že najednou tu je tolik mladých zpěvaček?

Čekání na správný moment

Odpověď je třeba hledat pár roků nazpět. Globální mainstream se přejedl kapel a mužských zpěváků a začal hledat nová řešení. Kritickou situaci hudebního průmyslu předznamenal skokový nárůst popularity britské zpěvačky Lily Allen, které stačil jen její MySpace. To už byla skutečně špatná situace, vydavatelství promeškala správný moment.

Chuť na mladé maso

A pak začal ten pravý hon vyhledávačů talentů a producentů. Ženský prvek v hudbě chyběl a na příkladu Lily Allen se zdálo, že je to pravda. Další jména, která se už do hudebního byznysu dostaly oficiálními kanály – tedy prostřednictvím urputné práce vydavatelství – hlad posluchačů po mladých holkách potvrdila.

A pak už následovala jen obrovská lavina nových dravých men, která neměla slitování. Kdyby Madonna nebyla na turné, možná by se na ní úplně zapomnělo.

Těžko říct, jak dlouho to mladým holkám ještě vydrží. Zatím se jedná jen o sezónní záležitost, ovšem Lady Gaga už stihla získat pomyslné první místo v počtu stažení její písničky. Zatím to tedy vypadá, že máme co do činění s fenoménem silným minimálně tak jako vlna boybandů v 90. letech. Ale na jednu věc nesmíme zapomenout. Celé je to vlastně jen hra vydavatelství. Až nás přestanou Lily Allen a další bavit, hudební průmysl určitě přijde s něčím jiným.


Zpěvačka •  Archiv zpěvaček a Profimedia.cz

Hvězdné nebe podle ABC

Lady Gaga (23)

Světový úspěch zaznamenala se svým debutem The Fame z roku 2008. Díky písničce Poker Face se stala známou po celém světě. Narodila se sice v USA, ale její kořeny sahají do Itálie.

Ladyhawke (30)

Ještě než si pořídila umělecké jméno, fungovala jako zpěvačka novozélandské kapely Teenager. Po své návštěvě Paříže složila vloni skladbu Paris Is Burning, s níž se prosadila v celé Evropě.

Amy Winehouse (26)

Mezi ostatními vyčuhuje. Nejen počtem skandálů. Především mixem šansonů a kvalitního r´n´b, které si rádi poslechnou i náročnější posluchači. Za svou desku Back to Black získala pět cen Grammy.

Lily Allen (24)

Prototyp zpěvačky 21. století. Vydavatelství se o ní sice nejdřív zajímalo, ale když zájem polevil, Allen si pomohla sama. Na svůj MySpace profil dávala skladby a mixtapey (krátké taneční sety), které se brzy staly velmi populární. Až v této situaci se k ní vydavatelství vrátilo.

Amy Macdonald (22)

Ke světovému úspěchu ji stačilo jediné album This Is The Life z roku 2007. Se svou akustickou kytarou však vystupuje už mnohem déle. Její bezproblémový popfolk si našel i hodně posluchačů mezi starší generací.

Little Boots (25)

Z řady ostatních zpěvaček se vymyká hned na první poslech. Nepoužívá akustické nástroje, ale především syntezátory. Návrat k elektropopu 80. let minulého století.

La Roux

V tomto elektronickém duu je nejviditelnější zpěvačka Ellie Jackson (21). Druhá půlka, Ben Langmaid, stojí za hudbou. Z jejich tvorby je znát obdiv k 80. létům a 8bitové scéně.

Ewa Farna (16)

A nakonec česká zástupkyně. Suverénně nejmladší. Ale je jasné, že svým podbízivým poprockem se s ostatními nemůže rovnat.

 

 

Články odjinud