Vozítkům, které jsou poháněny výhradně větrem, se říká land yacht (lend jacht), land vagon (lend vagon) nebo prostě plachetnice. Naše civilizace je zná už tisíce let (první se objevily ve starověkém Egyptě, tedy asi 3150 př. n. l.), přesto nejsou suchozemské plachetnice moc vidět.
K land yachtingu totiž potřebujete dost specifické podmínky a prostředí. Za lokality šité land yachtingu přímo na míru platí hlavně dlouhé písečné pláže, rájem pro kapitány jachet jsou pak zdánlivě nekonečné pouště nebo vyschlá jezera.
Jedním z takových jezer je například i jezero Ivanpah nedaleko Nevadské pouště v Americe, kde byl v březnu tohoto roku překonán deset let starý rychlostní rekord. Prolomil ho anglický konstruktér plachetnic Richard Jenkins a se stal tak nejrychlejším člověkem na zemi, kterého „poháněl“ přírodní zdroj energie.
Rychlejší než vítr
Zajímá vás, jakou rychlost muže taková tříkolka poháněná větrem vyvinout? Rozhodně to není málo. Jenkins se svojí plachetnicí Greenbird, kterou sám navrhl a postavil, dosáhl rychlosti neuvěřitelných 202,9 km/h, přičemž rychlost větru se v té chvíli pohybovala mezi pouhými 48 a 80 km/h.
Překonal tak rekord Američana Boba Schumachera, který v roce 1999 dosáhl rychlosti 186,7 km/h. Richard Jenkins ale chce jít ještě dál. Jeho tým dokončil v lednu 2009 práce na novém Greenbirdu, od kterého se čeká, že překoná rekord svého suchozemského dvojčete. Tentokrát se totiž bude jezdit na ledu.
„Teoreticky by měla jachta na ledu vyvinout mnohem větší rychlost než třeba na písku. V praxi ale jezdí jachty na ledě pomaleji než na souši a my teď musíme zjistit proč tomu tak je“, komentuje Jenkins svoje plány do budoucnosti.
Rozjedeme to na ledu
Stávající rekord bude mít na kahánku již tuhle zimu. Už dnes se nový Greenbird nachází u zamrzlé přírodní nádrže Ferry Lake v americké Montaně. Tohle jezero se díky svým podmínkám stalo mekkou tvz. ice yachtingu. Sníh, který výrazně zpomaluje jachty, tam téměř tam nepadá a panují na něm velmi silné mrazy.
Jestli se rekord podaří překonat je ve hvězdách, jisté ale je, že k tomu má jachta Greenbird velmi dobré předpoklady. Jeho konstrukce vychází ze strojů, které s aerodynamikou a větrem už mají své zkušenosti: Greenbird je z části jachta, z části letadlo a z části formule, to vše zabalené v extrémně lehkém karbonu.
Stroj byl navržen tak, aby maximálně využil sílu větru a dokáže tak vyvinout až pětkrát větší rychlost, než kterou zrovna vítr vane. A teď už tedy nezbývá než projekt „závodníků s větrem“ sledovat a jim držet palce.