Když se kteréhokoli papírového modeláře zeptáte, který autor je nejoblíbenější nebo který znamenal největší přínos českému papírovému modelářství, zjistíte, že modelářský národ vyslovuje unisono již 35 let jediné jméno: arch. Richard Vyškovský.
Nashledanou u dalších vystřihovánek se těší Richard Vyškovský
Milí čtenáři a přátelé starých papírových pořádků, dnešní pokračování naší Archeologie nenavazuje chronologicky na předchozí díly, nýbrž je malým medailonkem nejoblíbenějšího českého tvůrce vystřihovánek, který v červenci oslavil významné životní jubileum, 75 let. V dalších dílech opět navážeme na předchozí povídání.
Známe jej jako noblesního pána "ze staré školy". Narodil se v r. 1929 ve Vídni v české rodině. Jako cítěním městský člověk se zamiloval do čistých stylů architektury a tento obor i vystudoval. Pracoval jako architekt-památkář, je znám v zahraničí, dodnes jej zajímá a stále tvoří volnou grafiku s náměty staveb, v 60. letech dokonce přispíval do časopisu Dikobraz kreslenými vtipy a spolupracoval na kresleném filmu. Co je pro nás nejdůležitější, jeho zájem o kresbu vykrystalizoval v tvorbu vystřihovánek a záhy vyrostl v nejplodnějšího a zároveň nejoblíbenějšího českého autora papírových modelů, kterým je dodnes. Začínal na konci 60. let s kolegou z práce Pavlem Blechou, se kterým se ale v r. 1977 rozešel (viz 4. díl naší Archeologie). Velkým pomocníkem při přípravě podkladů mu je manželka Anna. Podobně jako konstruktér V. Procházka se vždy snažil aktivně vychovávat papírové a železniční modeláře, viz jeho podrobný výukový seriál "Jak lepit a sestavovat déčka ABC" (č.1-6, roč. 22 nebo č. 8, roč. 35) a návody, jak vybudovat kolejiště se stavbami z ABC (č. 20-24, roč. 22).
PRVNÍ SAMOSTATNÝ MODEL
Prvním modelem v ABC, který byl podepsán pouze R. Vyškovským, byl vůz F1, legendární červené Ferrari 312-T2 Nikiho Laudy, jenž poprvé vyšlo v č. 2, roč. 21 (22.9.1976). Nese výmluvný autorský kód VY-1.01. Ano, začíná nová éra! Oblíbená efjednička se dočká v ABC dalších dvou reedic (č. 7/25, 16/47). Vystřihovánky techniky se R. Vyškovský snažil vždy tvořit tak, ať vznikne živý, pohyblivý model - otáčivá kola, pohyblivé věže tanků a funkční ramena stavebních strojů.
MPR = MODELÁŘSKÝ PAPÍROVÝ REKORD
Městská památková rezervace (MPR) je pravděpodobně největším papírovým modelem, který byl kdy vydán, a měl by být proto zapsán do Guinnessovy knihy rekordů. MPR vycházela v ABC s přestávkami v letech 1988-2000 a je rozdělena do tří bloků, které vycházely takto: MPR I: č. 14/32-4/36, tento první blok byl poté vydán v reedici: č. 21/40 - 26/41, MPR II: č. 1/42 - 2/44, MPR III: č. 5/44 - 17/45. Na zhruba 130 stranách je rozloženo fiktivní historické město s 90 domy a dalšími stavbami. Toto mimořádné dílo R. Vyškovského doplněné o novinku, renesanční zámek, je již připraveno k soubornému vydání. Papíroví vědci vědí, že MPR má svého genetického předchůdce, tzv. malou MPR, která je tvořena volným souborem staveb - renesanční radnicí, šesti domy a kašnou. Na tomto díle spolupracoval R. Vyškovský ještě s Pavlem Blechou a vycházelo s přestávkami v č. 19/20 - 18/21.
VYŠKOVSKÝ NA HRAD!
To není politická agitka, ale vyjádření faktu, že modely hradů a zámků jsou nejzdařilejší a nejoblíbenější, pokud je zpracuje R. Vyškovský. Prvním v ABC byl gotický hrad Litice (č. 7-9, roč. 23), nejrozsáhlejším hrad Švihov, který zabírá 14 stran. Pět hradů vyšlo R. Vyškovskému rovněž v nakl. Albatros, přičemž vzácný Pernštejn považuje za svůj "srdcový" model. Kultovní Pražský hrad, původně vytvořený s P. Blechou, se dočkal kompletní rekonstrukce a bude vydán znovu (jeho některé části již vyšly v ABC).
CO NEVYSTŘÍHÁTE, ZARÁMUJTE
I když v obývacím pokoji arch. Vyškovského žádná vystřihovánka na stěně nevisí, vypracoval se tak, že listy s jeho vystřihovánkami jsou velmi pohlednými výtvarnými díly. Ideálně spojil chladnou deskriptivní geometrii s výtvarným uměním. Právě poctivá ruční kresba spolu s přesností a vtipností konstrukce je klíčem k úspěchu autora u modelářů. U stavby modelu z dílny R. Vyškovského cítí modelář pohodu a výsledek je vždy efektní. A to přesto, že autor stavěl po mnoho let zkušební bílé modely jen výjimečně a měl k dispozici často nedokonalé podklady, které se obtížně sháněly (např. vozů F1). Přitažlivá barevná kresba a celková kompozice dílů na ploše, výrazné chlopně, vtipná samonosná konstrukce, minimalizující nutnost vnitřních nosníků, přiměřená složitost, efektní výsledný model, podrobný návod a dokonalá návodná kresba - to jsou prvky charakteristické pro "českou školu" papírového modelářství, které je arch. Vyškovský hlavní postavou.
KVALITA I KVANTITA
Ostatní autoři to mají těžké - jejich práce byly vždy poměřovány etalonem kvality - modely arch. Vyškovského - a to jak redaktory ABC, tak samotnými modeláři. Stal se inspirací pro mnohé dnešní autory. Je tvůrcem v ABC suverénně nejplodnějším - časopis za celou svoji historii otiskl zhruba 3200 stran vystřihovánek (včetně rozličných speciálů), z toho v prvním vydání 2680 stran. Z tohoto počtu více než třetina - neuvěřitelných 930 stran! - vyšla z rýsovacího prkna arch. Vyškovského. Více než polovinu svého díla věnoval stavbám městské a lidové architektury. Jednotlivých modelů má autor na kontě na čtyři stovky - a tento počet se stále rozšiřuje. Ač jeho doménou jsou "domečky", kreslil téměř všechny typy papírových vystřihovánek (kromě vrtulníků, vzducholodí a určovacích kotoučů). "Na modelu formule 1 se krátkodobě zničím," řekl R. Vyškovský v jednom z rozhovorů (č. 21/23). Chaloupky mu jdou více od srdce, a tedy i lépe od ruky. Od ruky, která již 35 let nepřetržitě pro nás maluje, nikoli kliká myší.
Chtěl bych se proto připojit ke dlouhé řadě gratulantů a popřát arch. Vyškovskému k životnímu jubileu hodně zdraví a tvůrčích sil do další práce. Nashledanou u dalších vystřihovánek, Mistře!
Dosud vydané rozhovory s R. Vyškovským a články o jeho tvorbě v ABC: č. 10/15, č. 16/21, č. 21/23, č. 21/25, č. 16/28, č. 13/36, č. 10/48, č. 13/49, č. 18/49. Další články: Reflex č. 19/XIV, Svět motorů č. 51/2003-1/2004, Blesk č. 194/13 (20.8.2004).