Na novinových stáncích právě běží naplno 50. ročník ABC, my se však přeneseme zpět do ročníku 19., do dob spartakiád, pojízdných prodejen potravin Jednota, důležitých pro tehdejší venkov, do dob plnění závěrů jakýchsi sjezdů a socialistické bytové architektury, kterou si můžeme slepit z ABC, z vystřihovánky obývacího pokoje. Tou se uvedla ve své již 5. sezóně v ABC autorská dvojice Václav Šorel a František Kobík.
Pátá sezóna nejen s ŠOKem (1974-75)
Pojízdná prodejna potravin Avia A30 z č. 5/19 je bratříčkem valníku Avia A15 z č. 21/18, oba modely mají prakticky stejnou modrou kabinu a mnoho identických prvků podvozku. Pro sběratele je trochu ořech objevit výtisk potravinářské Avie kompletní, jeho část je totiž vytištěna na vloženém dvojlistu, který se snadno z časopisu po letech vytratí. Pokud jde o konstrukci modelu, je to stále klasický jednoduchý krabičkovitý ŠOK, žádný pokrok v kresbě či složitosti modelu se za celou dobu nekoná a konat nebude. Bohužel.
Václav Šorel (*1937), tehdejší pracovník letecké konstrukce Avia Letňany, projevil svoji celoživotní zálibu v letadlech létající polomaketou historického školního kluzáku Zlín (č. 9/19), což byla kombinace vystřihovánky (nosné a ocasní plochy, kresba F. Kobík) a balsového modelu (trup z nosníků, žebra křídel). Modelář si může vybrat, zda postaví nefunkční papírovou vystřihovánku nebo létající balsový model. Bezmotorový kluzák Zlín brázdil oblohu ve 30. a 40. letech minulého století.
Další kreací z dílny ŠOK byl v č. 12/19 Leninův pancéřový vůz Austin-Putilov. Jde o obrněný automobil se střílnami, z něhož 57 let "tomu nazad" pronesl V. I. Lenin v Petrohradě památný projev, který začínal slovy: "Ať žije socialistická revoluce!". S tímto modelem jsme se již setkali před 7 ročníky v podání Vladimíra Procházky (č. 5/12 - viz 2. díl této Historie). Vůz však není kovově bleděmodrý jako ten Procházkův, ale hnědý (rezavý?!?).
František Kobík byl univerzální kreslíř, v č. 18/19 nacházíme jeho papírovou spartakiádní čepici, vydanou ku příležitosti konání této masově sportovní monstrakce v květnu 1975. Na spartakiádu vzpomínám rád, nejlepší bylo, když lelo jak z konve a my jsme v dešti bojovali s létajícími talíři (co bychom neudělali pro Stranu a lid). Fanatickým sběratelům připomínám, že čepice byly dvojího provedení náhodně rozděleného do nákladu ABC - s plným nebo křížovým dýnkem. Máte obě?
A nyní konečně Model! Dá se s přivřením obou očí říci, že před sebou máme jeden z asi tří kultovních modelů dvojice ŠOK - kosmické soulodí Sojuz a Apollo, neuvěřitelný projekt ruských a amerických vědců z doby zuřící studené války. Jakkoli jednoduše "ŠOKovsky" zpracované a nekvalitně vytištěné (barevný soutisk!) na bídném papíru, dodnes model dvou lodí doplněný o obrázky tváří kosmonautů a logotypy projektu (Right on! Pajechali!) působí přitažlivě. Model vyšel v č. 22/19, zpříjemnil nám prázdniny (vyšel 23.7.1975), zabírá cca 2,3 strany a je zpracován v přibližném měřítku 1:72. Obě lodě mají poctivý černý stojan. Za málo peněz a času se tady dá získat hodně muziky, především pro menší hochy a modeláře-začátečníky, jako ostatně u všech modelů z dílny ŠOK. Ještě pro úplnost dodejme, že tento dvojmodel vyšel rovněž v nakladatelství Albatros, v dnes vzácných souborech Kosmická tělesa (1979 a 1986), ovšem je přepracován na formát B4.
Sci-fi vozidla zvaná koníci Arta a Liny z č. 24/19 spolu s plochými figurkami obou "božských" kosmoletců uzavírají produkci autorské dvojice Šorel-Kobík v 19. ročníku ABC. Již jsme si v 11. pokračování řekli, že klasický komiksový seriál šéfredaktora Vlastislava Tomana Příhody Malého boha (18. roč.) s pokračováním Příchod bohů (19. roč.) byl výtečně obohacen o papírové modely hlavních subjektů, a to z dílny ŠOK (kromě koníků také Vejce Malého boha a samotný robot-krab Malý bůh). Nemohl je nakreslit nikdo povolanější, vždyť F. Kobík je nepřekonatelným ilustrátorem tohoto seriálu. V mírně přepracované podobě byly všechny tři Gron-c-chovské vystřihovánky znovu vydány ve velkém Speciálu 1985.
Sběratelé vědí, že mezi 15. a 23. ročníkem v ABC kralovaly tři autorské dílny, Blecha-Vyškovský (od 22. ročníku již jen R. Vyškovský), Šorel-Kobík a Ladislav Müller. Zastavme se na chvíli u posledně jmenovaného a podívejme se na čtveřici modelů, kterou připravil pro 19. ročník ABC.
Hned zkraje ročníku v č. 2/19 nalezneme nepříliš elegantně nakreslený model elektrické lokomotivy typu Škoda 55 E (řady ES 499 001), který je ovšem teprve druhou vystřihovánkou železniční techniky v ABC za celou dosavadní historii a první lokomotivou moderní. Model se dá dle pokynu v návodu upevnit na podvozek velikosti H0 a prohnat na modelovém kolejišti. Budiž. Trocha preciznosti by ale autorovi určitě neuškodila. Zapomněl i na svůj pravidelný autorský kód.
Mnohem lépe působí další Müllerův autoveterán - autobus Laurin & Klement 1907 z č. 14/19, což je vůbec první autobus modelově zpracovaný v ABC. Nese kód (coby SPZ) ML-18-00 a na boku z obou stran se skví nápis Omnibusy král.hl.města Prahy. Jak jsme zvyklí u všech modelů automobilů L. Müllera, vůz má vypracován interiér (lavice pro cestující). Pokud se model alespoň trochu dopracuje (okna "vysklí" fólií a vyříznou mezery mezi loukotěmi kol), získá silně na působivosti a kvalitě.
Malinko přes jednu stránku zabírá modýlek stíhačky z 2. svět. války, Polikarpov I-16 Istrebitěl, jenž na nás juknul z ABC č. 19/19. Přibližné měřítko "jestrabka" je 1:52. Ke kresbě není co dodat, na model se dá shlížet již jen se shovívavým úsměvem či k jako k historické raritce. Pochybuji, že sovětští piloti měli na výškovce zespodu vyveden nápis MODEL abc a kód ML-21.
Čtvrtý a závěrečný model L. Müllera v 19. ročníku a opět ze zcela jiného soudku, válečná loď Vikingů, drakkar (kód ML 20), vyšel v č. 22/19. Po doplnění jednoduchého lanoví získáte triviální model (14 číslovaných dílů) vhodný pro začínající modeláře. Jakmile tito trochu dorostou, měli by se vrhnout na poněkud pokročilejší verzi arch. R. Vyškovského z č. 21/26 (reedice v Déčkách č. 8 a v č. 20/36).
Opouštíme zvolna 19. ročník ABC (1974-75). Zbývá zmínit zbylé vystřihovánkové drobty mimo hlavní autorské dílny: Jeden z nejvýznamnějších ábíčkovských konstruktérů, Jiří Konvička, přinesl do ABC č. 6/19 jednoduchou vystřihovánku dvoutrupého katamaranu - a nebyl by to pan Konvička, kdyby se to celé nějak nehýbalo. Jde o člun s reaktivním motorem. Onen pohon zajišťuje nafouknutý balónek, přiložený v časopise (ještě se vám po letech nerozpadl?). Vzduch tlačící se ven skrz brčko způsobuje za člunem běsnění živlů a ten se žene vpřed. Roztomilý vodní samohyb byl vydán ještě jednou po téměř 17 letech v č. 23/35 (již bez balónku) pod názvem Katamaran s reaktivním motorem.
U lodí ještě do třetice zůstaňme, v č. 21/19 modeláři nalezli plovoucí model žákovské plachetnice Optimist. Autorem je Jan Horák, stavba je velmi jednoduchá, na své si přijdou začátečníci. Optimist se dočkal reedice v 8. sešitu Déček věnovaném lodím (1989) - zde je uvedeno, že model zkonstruoval Jan Horák a nakreslil F. Kobík. Jde zřejmě o omyl, kresba se sice podobá Kobíkově stylu, ale přece jen se v detailech liší - můžete si zahrát na papírové detektivy a najděte 5 rozdílů.
Známý výtvarník dětských knih Vojtěch Kubašta splnil svou vlasteneckou povinnost a do č. 16/19 připravil vůbec první dioráma v ABC (pokud nepočítáme prostorovou pohlednici hradu Kost z č. 22/17). Kubaštovo dioráma zobrazuje dramatický výjev z květnových dnů 1945 v Praze, z blízkosti polozničené Staroměstské radnice. Mezi pozadím a předním rámem je střední díl, který se dá otočit na druhou stranu a zcela tím změní obraz - buď si nastavíte den 5.5.1945 se zobrazením lítých pouličních bojů, anebo výjev z 9.5.1945 s rozjásaným davem vítajícím sovětské vojáky na tanku. Pro nás je důležité, že dlouhá tradice ábíčkovských diorámat byla tímto započata - a to výtvorem, který je rok co rok v květnu aktuální.
Nashledanou v šatní skříni plné abeceček se těší,