Papírová archeologie aneb Historie vystřihovánek v ABC - 18

Papírová archeologie aneb Historie vystřihovánek v ABC - 18
Sdílej
 
„Pane Čiháku, zůstaňte svůj!“ Tato rada arch. Richarda Vyškovského byla určena novému autoru vystřihovánek, který se v ABC objevil před téměř 23 lety – Miloši Čihákovi. Ten vždy hledal svoji parketu, svůj volný „segment trhu“, tedy novou a neotřelou kategorii papírových modelů.

Jak už to bývá, tvůrci modelů i samotní modeláři jsou tak či onak spjati s dětským světem malých a roztomilých věcí. Je tomu tak i v případě Miloše Čiháka (*1956), který lepil modely od dětství a jako nový autor se objevil i díky své dceři Janě, pro kterou na samém počátku zhotovil karavan za osobní vůz Citroën 2 CV z ABC. Byl tehdy zaměstnancem mlékárenského podniku Laktos, což jej inspirovalo pro vytvoření svého prvního opravdového modelu – byla jím

mlékárenská cisterna NC 31 23 22. Aby se vešla na dvě stránky, byla nakreslena v neobvyklém měřítku 1:60. Díky aktivitě pracovnice reklamního oddělení Laktosu se tento model i tvůrce posléze dostali do ABC. Pan Martin Pilný, tehdejší vystřihovánkový redaktor, měřil nové konstruktéry velmi přísným okem. Model přijal, což bylo vyznamenání, a dokonce požádal R. Vyškovského o dokompletování modelu – o nakreslení vhodného tahače k cisterně. Pan architekt pohlédl s nedůvěrou na neobvyklé měřítko, nicméně automobil skutečně připravil (je jím Škoda-LIAZ 100.47) a oba modely vyšly v číslech 9 a 10, roč. 27 (14.-28.1.1983). A pan Pilný mohl prohlásit: „Tak, pane Čiháku, a už jste náš!“

Klasická ruční práce

Hned na samém počátku začalo spojenectví M. Čiháka s R. Vyškovským, jehož tvorba byla nejen pro tohoto nového autora velkou inspirací a etalonem kvality. Slavný tvůrce naučil M. Čiháka, jak správně barvit anilínovými barvami a dalším finesám klasické konstrukce vystřihovánek. Toto předávání zkušeností je patrné např. na modelu autocaravanu Bedford (č. 20/27, reedice č. 22/41), který autoři barvili společně. Od velkého vzoru M. Čihák přijal též myšlenku pohyblivosti modelů, které by neměly být jen statickou ozdobou. A tak např. jeho motocykly mají odpružené nápravy, natáčivá řídítka i s předním kolem a otáčecí kola. Naučil se též evidenční pečlivosti: mlékárenská cisterna nese autorský kód JM-1 (Jana-Miloš-1).

Pracovní stroje a automobily

Mezi rané práce M. Čiháka patří především pracovní technika a automobily. Zmiňme alespoň čisticí vůz Schörling (č. 23/27), odtahový vůz Mercedes 608 D (č. 11/30) nebo malotraktor Agro-trac-8-050 s doplňky (kabinou, figurkou řidiče a vozíkem, č. 15 a 17/30).
Na obrázku můžete spatřit malý unikát – nákladní automobil-domíchávač sloužící též jako kasička, ze kterého existuje již jen tento bílý pracovní model. Před lety se originál kresby připravené k vydání ztratil kdesi v redakci ABC (bohužel nešlo v dějinách ABC o jediný případ) – byli jsme tak ochuzeni o jednu víceúčelovou vystřihovánku a autor o mnoho hodin práce.
Z osobních resp. menších automobilů jmenujme buggy Tatra 613 Cross (č. 16/28), symbol tehdejší policejní socialistické reality v podobě vozu Veřejné bezpečnosti VAZ 2104 (č. 16/31) a pohledně zpracovaný víceúčelový vůz Suzuki SJ 413 (č. 5/32).
Nutno poznamenat, že rané konstrukce pracovní techniky M. Čiháka se nesetkaly s výrazným úspěchem u modelářů, jelikož v této oblasti existovala velmi silná konkurence R. Vyškovského a později Michala Antonického. Podobně tomu bylo u osobních vozů (redaktor Pilný nad Wartburgem 353 S Rallye zabručel, že je šitý horkou jehlou, nakonec ale vyšel v č. 5/31). M. Čihák proto začal hledat kategorii modelů, která nebyla v ABC ani jinde běžná a kde by se více uplatnil. Našel ji: jednostopá vozidla, motocykly.

Motocykly – křehké papírové hračky

Jde o zvláštní modely – nemají pevnou základnu ani výrazný nosný díl, problémy jsou s geometrií. Neumějí ani stát – potřebují stojan a jsou celkově křehké a nestabilní. To odráží „oblíbenost“ motocyklů u autorů: Za dvacetileté období vystřihovánek v ABC vyšly pouhé dvě motorky – bezejmenný motokrosový soutěžní motocykl Ladislava Müllera (č. 10/23) a závodní Honda NS 500 GP arch. Vyškovského (č. 23/30, reedice č. 26/47) – nepočítaje experimentální raketovou tříkolku Františka Kobíka z č. 6/28 (reedice č. 12/37). Miloše Čiháka je proto nutno ocenit za jeho odvahu, že se do takové obtížné a nevděčné kategorie pustil.

Prvním motocyklem M. Čiháka byla šlapačková Jawa 250 Trial, která vyšla v č. 15/32 a pro reedici v č. 8/43 ji na počítači upravil M. Antonický. Dosud tvůrce publikoval 13 motorek, až na výjimky v měřítku 1:15, mj. těžkou Hondu VT 1100 C2 Shadow (č. 25/41), atraktivní chopper Yamaha Virago XV 750 DPS (č. 3/44) anebo český technický unikát Manet M-90 (č. 7/47). Pro vydavatelství Mega Graphic připravil v r. 2000 model plochodrážní Jawy 884.5 v měřítku 1:12 a stejně jako úplně první Jawu i tuto počítačově „vyhladili“ tvůrci z Mega Graphicu, Pavel Skokan a Michal Antonický.
Jmenujme i další příbuzné modely: jedinečný a věrně v M1:24 zpracovaný „hadrák“ Velorex 350 ccm (č. 24/34, reedice č. 14/41) vzbuzující úsměvné vzpomínky, horské kolo (č. 3/46) a čtyřkolku Yamaha 350 Banshee (č. 22/48).
M. Čihák dokázal, že umí kvalitně a velmi pohledně zpracovat i jiné typy modelů, viz autoveterán Mercer model 35 Raceabout (č. 11/48) nebo atraktivní traktor Massey Ferguson 8140 s postřikovačem Amazone UG 4500 a figurkou pracovníka (č. 10, 11, 17 a 18/49), kterým se autor po 18 letech úspěšně vrátil k pracovním strojům.
Pro ABC č. 2/50, ve kterém mělo vyjít pokračování Papírové archeologie o M. Čihákovi, jsme s kolegou „archeologem“ Josefem Kropáčkem přemýšleli, jakou vystřihovánkou text obohatit, zda reedicí či požádat autora o něco nového, ale zároveň dotýkajícího se historie. Vymysleli jsme tuto šalamounskou kreaci (hlavní autorství ale musím přiznat Josefovi): udělat přepracovanou reedici úplně prvního modelu, který kdy vyšel v ABC. Šlo o pohyblivý model pásového traktoru z č. 1, roč. 1 (vyšlo 22.1.1957), který byl zhotoven z různých materiálů a pádil vpřed díky pohonu na gumičku. Ovšem kapota a kabina traktoru byly poctivé vystřihovánkové díly určené k překreslení a zhotovení z papíru. Napadlo nás model přepracovat na opravdovou vystřihovánku bez plechů a překližky se zachováním původního tvaru a charakteru včetně pohonu. Pan Čihák s tímto bizarním nápadem kupodivu souhlasil, pustil se okamžitě do práce a výsledek naleznete v ABC č. 2/50.

Tvorba pro modelářský dorost

Komplikovanější konstrukce motocyklů a dalších strojů vyvážil M. Čihák tvorbou pro začínající modeláře, viz např. jednoduché sportovní automobily, veselá mašinka či vrtulníček–kasička, a také pro dívky. Manželka Jana přišla s nápadem modelů papírových kočárků, kterých vzniklo celkem šest. Dcera Jana se „potatila“: vymyslela mj. milou sérii postaviček-stojánků na tužky (eskymák, faraónek apod.) a publikuje v časopisech Sluníčko a Mateřídouška (pozn.: Jeden vynikající modelář z Prahy si postavil stojánky na tužky, ovšem do příslušných otvorů si nedává psací potřeby, ale něco úplně jiného – ehm, cigarety. Rozhodně si z něj neberte příklad :-).

Miloš Čihák za přispění své rodiny dosud pro ABC vytvořil 63 modely a dokonce jednu společenskou hru. S jeho nejnovější kreací se setkáme v chystaném speciálu ABC věnovaném vynálezům Julese Verna – ne, nebude to motorka, ale jiný samohyb. Jako jeden z mála současných autorů pokračuje dodnes v ruční práci bez použití počítače - v době photoshopů a corelů jde o pomalu zanikající umění.


Stručnější verze tohoto textu vyšla v ABC č. 2/50.


Příště: Portrét Michala Antonického.