Prototypy čtyřmístného vozu Rekord vznikaly během druhé světové války současně s menším typem Ponny. Podle prvního projektu měly mít oba vozy pérováni pryžovými elementy, ale pak šéfkonstruktér ing. Hostivít Novotný zvolil nezávislé zavěšení kol s vinutými pružinami. Čtyřválcový motor o objemu 1 491 cm3 a výkonu 29 kW (39 k) při otáčkách 3 400/min poháněl zadní nápravu a byl vlastně spojením dvou dvouválců z Ponnyho. Převodovka byla čtyřstupňová, s možností montáže volnoběžky i rychloběhu. Vůz s dvoudveřovou aerodynamickou karosérií měl celkové rozměry 4 300 x 1 620 x 1 550 mm, rozvor náprav 2 600 mm, šestnáctipalcová kola, kapalinové bubnové brzdy i celokovovou konstrukci. Maximální rychlost 110 km/h, průměrná spotřeba paliva 9,5 l/100 km. Tato aerovka ve své době předčila i takovou konkurenci, jakou byly švédské vozy SAAB s dvoudobými motory. Výroba se měla rozběhnout v letech 1945 až 1946, vše bylo připraveno a odzkoušeno, ale rozhodnutím ministerstva průmyslu ČSR nebyla výroba povolena.
Sdílej
22. července 2001 • 15:32