LENIN (SSSR, 1959) Dnes dosluhující první atomový ledoborec světa urazil během své třicetileté služby na severomořské magistrále úctyhodný milión kilometrů. Trup zesílený pancéřovou obšívkou až 56 mm tlustou je 134 m dlouhý, 27,6 m široký a ponor dosahuje 9,2 m. Tři lodní vrtule jsou poháněny elektromotory o celkovém výkonu 29 000 kW. Elektřinu dodává strojovna, v níž turbosoustrojí jsou hnána parou původně ze tří, po rekonstrukci už jen ze dvou, atomových vodo-vodních reaktorů. Ty jsou umístěny v hermetickém bloku vážícím 3 000 tun, který by se v případě katastrofy potopil, aniž by došlo k úniku radioaktivních látek. Denní spotřeba jaderného paliva je jen 90 gramů U 235, a proto s jednou vsázkou uranu může LENIN operovat v polárních mořích nepřetržitě po celý rok. Led do tloušťky 1 m láme ledoborec rychlostí 26 km/h, ledy tlusté 2,5 m zdolává najížděním klínovou přídí a prolamuje je obrovskou hmotností, zvětšovanou ještě přečerpáváním vody do pomocných nádrží. Na čtyřech palubách jsou moderně vybavené kabiny pro 180 členů posádky (původně jich sloužilo až 900) i pro početné skupiny vědců při polárních výpravách. Ze zadní zesílené paluby může startovat průzkumný turbínový vrtulník.
Sdílej
9. září 2001 • 14:50