Ledoborce: MUDJUG (SSSR. 1990)

Sdílej
 

MUDJUG (SSSR. 1990) Vědecké výzkumy prokázaly, že prolamování ledu klínovitou přídí, nebo dokonce najížděním na plochu ker lze nahradit efektivnější metodou. Podle německého inženýra H. Waaseho se příď ledoborce má podobat spíše buldozerové radlici. Její ostré okraje jako nože rozkrojí ledový pás v šíři o málo větší, než je šíře ledoborce. Rozříznutý pás se dostává pod příď a náhle vystupující střední klín kýlu kry uprostřed rozlomí. Ty pak vztlakem i působením Jeframových trysek uskakují podél boků lodi. Severomořský flot si proto v německé loděnici Thyssen Werft objednal rekonstrukci velkého dieselelektrického ledoborce MUDJUG. Roku 1989 odřízli celou příď ledoborce a nahradili ji novou kladivovou přídí, jakou předtím vyzkoušeli v návěsu na starším ledoborci. Klesne-li spotřeba energie, jak se předpokládá, o jednu třetinu, budou podobným způsobem rekonstruovány i ostatní dieselelektrické ledoborce.