New York Central, J - 3a
Slavné rychlíky vždycky proslavovaly lokomotivy v jejich čele. Ty pak měly obvykle větší výkon, aby dosahovaly vyšší rychlosti, a musely být elegantní. V době monopolní kontinentální dopravy cestujících i na větši vzdálenosti soupeřily jednotlivé železniční správy mezi sebou a nabízely cestujícím pohodlí, krátké cestovní doby a další výhody.
U společnosti New York Central v USA jezdily rychlíky s názvem "20th Century Limited". Pro ně bylo v letech 1937 a 1938 pořízeno deset velikých rychlíkových lokomotiv s uspořádáním dvojkolí 2'C 2'. Jejich dvojčitý parní stroj měl válce průměru 571 mm, zdvih pístů 737 mm, hnací a spřažená kola průměru 2007 mm. Parní stroj dokázal vyvinout indikovaný výkon až 4770 k (3510 kW). Lokomotiva měla veliký kotel s výhřevnou plochou 389,4 m' a jen rošt měřil 7,62 m'. Přikládání bylo mechanické. Adhezní hmotnost byla 88,9 t (hmotnost na nápravu 23,6 t) a celková 305 t, včetně tendru. Největší rychlost 193 km/h.
Lokomotiva s tendrem byla proudnicově oplášťovaná tak, aby tvarováni jejich stěn přecházelo na vagóny celého vlaku.
Sdílej
9. září 2001 • 15:21