Vozy světových rallye: RENAULT 5-turbo

Sdílej
 

Dalším soutěžním automobilem s turbomotorem, který se výrazně uplatňuje jak v soutěžích MS, tak ME, je RENAULT 5-turbo, jenž se v závodech objevil poprvé v říjnu 1979. Francouzský "trpaslík" má šasi bezrámové konstrukce, přední nápravu odpruženou podélnými zkrutnými tyčemi a zadní vinutými pružinami, samonosnou ocelovo-hliníkovou karosérii s plastovými blatníky a jeho hlavní rozměry jsou 3655 x 1750 x 1325 mm. Srdcem vozu je kapalinou chlazený přeplňovaný čtyřválec OHV, uložený podél před zadní nápravou. Motor má objem 1397 cm3 (76 x 77 mm), mechanické vstřikování Bosch, turbodmychadlo Garrett T 3 poháněné výfukovými plyny a výkon 184 kW (7000 ot/min). Vůz na obrázku, s nímž posádka F. Saby a F. Sappeyová obsadila v Rallye Monte Carlo 1982 páté místo je vybaven kotoučovými brzdami ATE o Ø 260 mm, spojkou Borg & Beck, dvěma nádržemi, které pojmou 93 l paliva, koly z lehkých slitin (135 x 340 mm vpředu a 195 x 365 mm vzadu) a obut je do pneumatik Michelin TRX VR. Hmotnost Renaultu 5-turbo, jehož otcem je Robert Opron, je 925 kg a maximální rychlost přes 200 km . h-1.