Autogen, vrtačku, rozbrušovačku, ráčnu, hever, lak ve spreji a hlavně spoustu peněz. Tak tohle všechno nepotřebujete! Stačí vám průměrně výkonný počítač a lepší program na úpravu fotografií (např. Adobe Photoshop). A vaše kariéra tunera může začít.
Co je VT
Virtuální tuning (VT) se zabývá grafickou úpravou digitálních fotografií aut. Cílem je vytvořit z běžného (často sériově vyráběného) auta výjimečný originál, a to podle vlastní představy. Hlavní výhodou je, že virtuální tuner nemusí do úpravy auta vkládat finanční prostředky a může popustit uzdu své fantazii daleko víc než ve skutečnosti. Stačí mu jen průměrný počítač, program na úpravu fotografií a notná dávka trpělivosti. My vás s virtuálním tuningem seznámíme formou návodu, ve kterém vám ukážeme, jak základními funkcemi grafického bitmapového editoru upravit fotografii běžného osobního automobilu.
Základní pravidla VT
1. Nikdy nevydávám cizí díla za svá.
2. Nikdy bez svolení autora neberu již upravené části aut a nedávám je na svá díla.
3. Fotografie auta, které se chystám upravit, stahuji jen tam, kde je to dovoleno.
Tipy na grafické programy
Adobe Photoshop - profesionální nástroj pro editaci obrázků. Program je distribuován v komerčních licencích a jeho cena je poměrně vysoká (v řádu desítek tisíc korun). Editor můžete vyzkoušet v shareware verzi, kterou zdarma stáhnete na internetu. Shareware licence je časově omezena na dobu jednoho měsíce.
Corel Paint Shop - taktéž profesionální a komerčně distribuovaný editor, ale ve srovnání s Adobe Photoshopem je levnější (cena se pohybuje v řádu tisíců korun) a práce s ním je pro začátečníka jednodušší. Na internetu opět zdarma stáhnete demo s časově omezenou platností jednoho měsíce.
GIMP - zdarma šířený bitmapový editor s otevřenými zdrojovými kódy umí téměř vše, co jeho komerční konkurenti. Nevýhodou pro začínající uživatele je ale nepřehledné uživatelské prostředí, na nějž je nutno si nejprve zvyknout. Stáhnete např. na
GIMPShop - GIMP předělaný do stylu Photoshopu. Opět volně stažitelný opensource program.
Paint.NET - zdarma distribuovaný editor s příjemným uživatelským prostředím, ale s omezenými funkcemi. Stáhnete např. na
Jord radí
Přezdívka: Jord
Jméno: Jakub Jordanidis
Věk: 17 let
Web:
Virtual tuningem se zabývám zhruba tři roky. Začínal jsem jako úplně bez zkušeností, ale postupem času jsem se prokopával dopředu. Začal jsem zkoušet různé druhy úprav, např. kreslení jednotlivých dílů karosérie. Sice to zabralo více času, ale mohl jsem být ve finále pyšný na svůj výsledek, kde jsem si mohl říct, že je auto podle mých představ - z mojí hlavy.
Poslední dobou mi nemám moc času, abych mohl se mohl VT věnovat jako dříve. Už dělám jen zakázky nebo pár úprav pro radost. Ale žádné soutěže. Možná je to škoda, ale už jsem si "svůj vrchol" dostatečně užil a je čas dát prostor nováčkům.
Čtyři díla by Jord
1. Škoda Felicia - úprava White Lady
Tuhle práci mám ze všech nejraději. Dělal jsem jí do VT soutěže a pořád ji považuji za moji nejlepší, i když je přes rok stará. Celý bodykit je kreslený a celková úprava mi zabrala zhruba 18 hodin práce.
2. BMW M3
Toto dílo vzniklo z nudy. Žádná soutěž, jenom jsem tak koukal po internetu, až jsem narazil na skvělou předlohu. Tak proč to nezkusit? Jsou dvě verze - jedná denní a druhá noční. Úprava asi osm hodin.
3. Honda Civic
Tahle honda je dělaná jako dárek k narozeninám pro kamaráda. Je to vlastně jeho honda (tedy ta předloha), a já chtěl udělat co nejreálnější návrh úpravy. Úprava zabrala asi šest hodin.
4. Golf IV
Tenhle golfík pro mě hodně znamená. Je dělaný jako "teamwork" což znamená: "dvě hlavy, více nápadů a návrhů". Můj spolupracovník byl DENI. Myslím, že se golf hodně povedl a mnoho "tunerům" na první pohled nedošlo, že je to virtual tuning. Takže úspěch:) Úprava zhruba 12 hodin.
Návod
Začneme vhodným výběrem automobilu. Jako předlohu jsme zvolili Nissan 350z, který je natočen v optimálním úhlu. Nyní ho otevřeme v grafickém editoru a začneme upravovat. My budeme pracovat v nejrozšířenějším editoru Adobe Photoshop, jenž nabízí nejvíce možností. Je ale možné zvolit i jiné programy na úpravu fotografií, které často mají stejné či podobné funkce.
Tuner radí: Ještě než začnete s úpravou vašeho auta, musíte mít alspoň nějakou představu, jak by mělo na konci vypadat. Je také důležité vybrat správný úhel natočení, aby výsledek dobře vypadal.
Snížení a výměna kol
Krok 1: Lasem (L) označíme celé suto kromě kol a celý výběr zkopírujeme klávesovou zkratkou CTRL+C do schránky.
TR: Nejednoduší je výběr provádět Mnohoúhelníkovým lasem ale pokud umíte pracovat s Lasem magnetickým, uděláte výběr rychleji. Je také možno vytvořit výběr pomocí cesty nástrojem Pero.
Krok 2: Přepneme na Nástroj přesunu (V) a klávesovou zkratkou CTRL+V vytvoříme novou vrstvu. Šipkou dolů vhodně upravíme celkové snížení auta.
TR: Snížení vozu nepřeháněje, výsledek musí působit reálně.
- Nástroj přesun
- Nová vytvořená vrstva
Krok 3: Stejným způsobem jako v předchozích krocích prodloužíme nárazník auta.
TR: Pokud umíte zacházet s Klonovacím razítkem (S), můžete vyhladit barevný přechod, který na nárazníku vznikl.
Krok 4: Nyní se pustíme do výměny kol. Otevřeme si automobil s koly, která se nám líbí a Lasem (L) označíme kotouč. Výběr zkopírujeme zkratkou Ctrl+C.
TR: Kola na výměnu vybírejte pokud možno v podobném úhlu a velikosti, jako jsou ta, na která je budete umísťovat.
Krok 5: Přepneme na obrázek s naším autem a vložíme kotouč zkratkou Ctrl+V. Dosadíme ho na jeho místo a funkcí Libovolná transformace (Ctrl+T) jej správně natočíme a případně změníme jeho velikost. Stejně dosadíme i na druhé kolo.
TR: Tento krok vyžaduje hodně trpělivosti a zkušeností. Nezoufejte, pokud kotouč napoprvé správně nenasadíte.
Světlomety a úprava karosérie
Krok 1: Nyní si ukážeme, jak dosáhnout dojmu čirých světlometů. Označíme si Lasem (L) oblast, ve které budeme změny provádět. Přepneme na nástroj Štětec (B), nastavíme režim Překrýt a Krytí zvolíme zhruba na 55 %. Pak už jenom štětcem rozjasníme námi označenou oblast. Stejně postupujeme i u druhého světlometu.
TR: Zajímavého efektu můžete dosáhnout, když po označení světlometu najedete do tabulky Míchání kanálů (Obraz - Přizpůsobení - Míchání kanálů) a zde zaškrtnete možnost Monochromatický.
Krok 2: Na kapotě ještě vytvoříme černý pruh. Nejdříve označíme zvolenou oblast Lasem (L) a pak si otevřeme tabulku Odstín a sytost (Ctrl+U). V ní pak nastavíme například tyto hodnoty: H-odstín-10, S-sytost-20 a L-světlost-70. Můžete zadat i jiné podle svých představ. Výběr pak potvrdímee tlačítkem OK.
TR: Pokud si s barvami nechcete tolik hrát, můžete je snadněji měnit v tabulce Jas a kontrast (Obraz - Přizpůsobení - Jas a kontrast).
Ztmavení skel a neonové ozáření
Krok 1: Označíme si Lasem (L) všechna skla, která chceme ztmavit. Poté výběr zkopírujeme (Ctrl + C) a vytvoříme novou vrstvu (CTRL+V).
TR: Výběry k sobě přidáváme stisknutím klávesy Shift. Pokud se nám naopak výběr nepovede, odebereme ho novým výběrem se stisknutým tlačítkem Alt.
Krok 2: Otevřeme si tabulku Jas a kontrast (Obraz - Přizpůsobení - Jas a kontrast) a nastavíme v ní maximální záporné hodnoty. V nové vrstvě ještě nastavíme Krytí na 60% a potvrdíme tlačítkem OK.
TR: Jakou hodnotu zadat u Krytí, to musíte posoudit individuálně u každého auta zvlášť. Vždy by ale skla měla vypadat přirozeně.
Krok 3: Nyní pod podvozkem Lasem (L) označíme oblast, ve které chceme mít neon. Zkopírujeme ji (Ctrl+C) a vytvoříme novou vrstvu (Ctrl+V). Tu poté vyplníme světle modrou barvou.
TR: Nová oblast se vám bude lépe vyplňovat, když si dočasně odstraníte podklad. Stačí kliknout na ikonku oka vedle vrstvy Pozadí. Poté jí znovu zaškrtněte.
- Nástroj plechovka barvy, kterým vybarvíme novou vrstvu
- Zde nadefinujeme světle modrou barvu
- Nová vrstva, kterou vyplňujeme
- Ikona oka, kterou dočasně odstraníme vrstvu pozadí
Krok 4: Otevřeme si dialogové okno Styl vrstvy na záložce Vnější záře (Vrstva - Styl vrstvy - Vnější záře) a hodnoty nastavíme tak, jak vidíme na obrázku a potvrdíme.
TR: I zde můžete experimentovat s nastavením hodnot. Opět ovšem buďte spíš umírnění, přehnaná záře nepůsobí pěkně.
Krok 5: Záře neonu zasahuje do auta, což odstraníme tak, že nechtěné světlo překryjeme. Nejdříve neon dočasně odstraníme kliknutím na ikonu oka vedle Vrstvy 1. Poté označíme Lasem (L) kus podvozku, zkopírujeme ho (Ctrl + C) a vytvoříme novou Vrstvu 2 (Ctrl+V). Nyní už jen se stisknutým levým tlačítkem myši prohodíme Vrstvu 1 s Vrstvou 2. První znovu zviditelníme kliknutím na ikonou oka a jsme hotovi.
TR: Dejte si pozor na práci v jednotlivých vrstvách, vždy pracujte jen s tou, která je označená. Pokud vám to pomůže, můžete jim dát názvy. Stačí na ně kliknout levým tlačítkem myši a přejmenovat.
- Tyto dvě vrstvy prohoďte
Změna pozadí
Krok 1: Poslední úpravou bude změna pozadí. Lasem (L) provedeme výběr auta, tak jak vidíme na obrázku, a zkopírujeme ho (Ctrl+C)
TR: Dříve než provedete výběr, slučte všechny dosavadní vrstvy do jedné. Stačí stisknout klávesovou zkratku Ctrl+Shift+E.
Krok 2: Otevřeme si obrázek s novým pozadím a vložíme do něj náš výběr (Ctrl+V). Nástrojem posunu (V) jej vhodně usadíme, a pokud je to potřeba, změníme Libovolnou transformací (Ctrl+T) jeho velikost.
TR: Věnujte výběru pozadí zvýšenou pozornost. Tvoří až polovinu celkového dojmu.
Krok 3: Musíme ještě upravit průhlednost oken. Vrátíme se na vrstvu Pozadí, Lasem (L) uděláme výběr v místech, kde prosvítají, a zkopírujeme jej (Ctrl+C).
Přejdeme zpět na Vrstvu 1 a provedeme Vložení (Ctrl + V).
Nyní už jen nastavíme krytí nové vrstvy na 25%, všechny úrovně spojíme do jedné (Ctrl+Shift+E) a jsme hotovi.
TR: Tento krok vyžaduje dost trpělivosti. Pokud chcete dosáhnout nejlepších výsledků, musíte si ještě pohrát s Jasem a kontrastem (Obraz - Přizpůsobení - Jas a kontrast).