Lukáš Pešek - Hvězda motocyklových okruhů

Lukáš Pešek - Hvězda motocyklových okruhů
Sdílej
 
Zvědavý, zaujatý a tvrdě pracující, takový byl Lukáš Pešek při svých prvních krůčcích na novém motocyklu. Letos vstupuje do kategorie dvěstěpadesátek a je vlastně znovu na začátku.


"Můj první dojem byl: Proboha, jak se s tímhle zatáčí? A hned ten druhý: Páni, to je síla!" reagoval Lukáš na novou motorku po prvních zkušebních jízdách. "Napřed si se mnou motorka docela hrála. Je silnější, těžší, rychlejší, takže jsem si na ni musel zvykat. Ale po celkem krátké době jsem ji zkrotil a teď se učím, jak s ní být co nejlepší," popisuje dál.

Nová výuka


První tréninky absolvoval Lukáš Pešek ve španělské Valencii, kde se konal poslední závod sezony. Nová motorka byla pro něj něco jako dáreček k Vánocům. Z pověrčivosti se na ni předtím, než na ni poprvé nasedl, ani nechodil dívat.
První dny prodělal jako průzkumník. Ujel pár kol, vrátil se do boxů a s mechaniky probíral, jak stroj funguje. Hodně naslouchal svým spolupracovníkům. Učil se, kde a jak najíždět do zatáček, jak z nich ven.

"Nemůžeš už jet tak plynuje, jak jsi byl zvyklý. Jdeš později na brzdy, na výjezdu motorku dřív narovnáš a přidáš plyn," vysvětloval mu šéf mechaniků Tommaso Raponi. A Lukáš naslouchal a naslouchal. Večer si pak jednotlivé momenty zase přehrával v hlavě. "Vždyť jsem vlastně ve škole," říkal vesele, když se učil znát technická data.

S pomocí trenéra


Aby se na větší a výkonnější motorce naučil rychleji jezdit, opatřil Lukášovi jeho nový zaměstnavatel i jezdeckého trenéra. Ten ho už ve Valencii sledoval. Lukáš se pod jeho vedením ukázal jako učenlivý žák. Každým dnem zrychloval o dvě sekundy a těšil se z každého zlepšení. "Poslední zatáčka už byla dobrá, co říkáte?" hlaholil, když se vracel z jedné várky okruhů. Z boxu ho hrdě sledoval i jeho otec, který ho k závodění ve čtyřech letech přivedl.

Všechno nové


Nyní se splnil jeden z jejich postupných cílů. Lukáš bude jezdit v prostřední ze tří kubatur. Jednou sní i o závodění v MotoGP a tohle má být další krůček. Na dohodě s týmem Emmi Caffe Latte začal pracovat už v červenci, pak věc řešili manažeři.

"Hodně mi to pomohlo, měl jsem klid na práci. A jsem rád, že to takhle dopadlo," lebedí si jezdec. Smlouvu podepsal veřejně, před kamerami a objektivy fotografů. Vedle testování nového stroje ho čekalo také fasování nového týmového oblečení, fotografování a rozhovory. Ve Valencii strávil trénováním asi dvanáct hodin a takových bloků bude mít do březnového začátku sezOny ještě několik. A plány na umístění? "Do desátého místa by to bylo super, to další už je nad plán."



Kdo je č. 52?


Jméno: Lukáš Pešek
Přezdívka: Česílko
Narozen: 22. 11. 1985
Výška, váha: 178 cm, 62 kg
Hobby: fotbal, tenis, golf
První závod MS: Brno 2002
Oblíbené okruhy: Brno, Jerez, Cartagena
Číslo motocyklu: 52
Jezdecký vzor: Loris Capirossi, Valentino Rossi



Čísla v sezoně 2007



Poprvé po 41 letech stanul 6. května 2007 český jezdec na nejvyšším stupni Velké ceny motocyklů. Hrdinou šanghajského okruhu se stal při svém 62. startu Lukáš Pešek. Druhé vítězství získal Lukáš 14. října 2007 v Austrálii. Kromě prvenství si z minulé sezony přinesl dvě druhá a dvě třetí místa. V celkovém pořadí skončil na čtvrtém místě.

Bratr Kája


Lukáš a jeho otec nejsou jediní motocykloví závodníci v rodině Peškových. Lukášův patnáctiletý bratr Kája se 19. srpna 2007 poprvé zúčastnil závodu Grand Prix 125 ccm a skončil na 31. místě. Jeho motocykl má číslo 82.


Co je motocyklové MS


Od založení v roce 1949 je motocyklové mistrovství světa nejstarším šampionátem v motoristickém sportu. Sezona zahrnuje od března do listopadu 18 závodů po celém světě, z nichž vzejde nový šampion. Bojuje se ve třech kubaturách podle obsahu motorů - do 125 ccm (většinou pro mladé talenty), do 250 ccm (střední třída) a nejsilnější MotoGP, v níž se setkává skutečná elita. Závodní víkend obsahuje páteční a sobotní tréninky a v neděli se jede naostro. U přímých přenosů ve více než 50 zemích světa sleduje závody v průměru přes 300 milionů diváků za víkend. Posledními mistry světa jsou Gábor Talmácsi (125 ccm), Jorge Lorenzo (250 ccm) a Casey Stoner (MotoGP).


V zákulisí MotoGP


Necelou hodinu trvá každý ze závodů motocyklového mistrovství světa - kubatur do 125, 250 ccm a MotoGP. Na jeho konci stojí tři nejlepší muži na stupních vítězů a stříkají po sobě šampaňským. Ale co se děje před tím, než ti nejlepší svedou strhující bitvy, při nichž se divákům tají dech?

Na tom, aby jezdci mohli předvádět své umění, pracují týden rozsáhlé týmy odborníků. V zákulisí se pohybuje několik tisíc lidí, kteří zajišťují chod Grand Prix. Je to cvrkot, v němž každý má své místo.

Hned v pondělí přijíždějí na místo jako první časoměřiči. Rozmístí na trati digitální snímače, které hlídají mezičasy i průjezdy cílovou rovinkou. Nachystají televizní techniku, která zajistí přímý přenos do celého světa. Od úterý se depo začne plnit kamiony jednotlivých týmů, vybalují se motorky, chystají se mobilní obydlí. Ve středu se objevují první jezdci ve svých obytných karavanech. Ve čtvrtek se obří týmové stany mění v luxusní restaurace, kde se budou scházet sponzoři, hosté a partneři velkých značek. V pátek se začíná trénovat.

Sobotní frmol


Jezdci mají k ruce dokonalý servis a starají se jen o sebe. Ve čtvrtek poprvé mluví s novináři, jichž se sjíždí více než stovka. Několik z novinářů vysílají i česká média. Ti pak vše sledují v obřím tiskovém středisku blízko startu a cíle.

Největší předstartovní nápor přichází v sobotu. V kvalifikacích se rozdělují časy, už jde do tuhého. Mechanici ladí motorky, zkoušejí se poslední směsi pneumatik. V garážích se prověřují kilometry papírů s technickými daty. Pracuje se už takřka nonstop. Dění na trati i za ní snímá kolem patnácti kamer, digitální signál přijímá více než padesát televizních společností. Šťastní držitelé propustek do paddocku se kochají krásou silných motocyklů a žadoní o podpisy hvězd.

Luxus v zákulisí


Nedělní závodní den je už takový luxus na závěr. Grand Prix přijíždějí sledovat i známé osobnosti jako herec Brad Pitt nebo bývalý skvělý basketbalista Michael Jordan. V zákulisí zobou jednohubky a pak se usadí do nóbl lóží, odkud sledují boje na trati. Jezdci mají zahřívací kolo, první na start jdou nejslabší stopětadvacítky. Vedle kamer a komentátorů je připraven i vrtulník první pomoci, kdyby došlo ke zranění. Kolem trati dohlížejí na bezpečnost desítky komisařů.
Tři, dva, jedna, start! A to další už znáte z televizních obrazovek.


Lukášovy motocykly


2007 sezona 2008
125 ccm třída 250 ccm
Derbi tovární značka Aprilia
52 výkon (koní) 95
72 kg hmotnost 100 kg
dvoutaktní motor dvoutaktní
jednoválec dvouválec
13,5 l objem nádrže 24 l
6 stupňů převodovka 6 stupňů


Slovníček pojmů


Grand Prix - česky Velká cena – označení pro kompletní program jednoho závodního víkendu od pátečních tréninků až po nedělní závody

MotoGP - nejsilnější kubatura, motocyklová elita, dříve se jí říkalo půllitry podle obsahu motorů do 500 ccm; dostat se do MotoGP je snem každého začínajícího jezdce

paddock - zákulisí, kde se týmy připravují; týmy zde mají svoje garáže, kamiony s technikou a také velké stany s jídelnami a odpočinkovými zónami, kde se scházejí hosté, sponzoři a spolupracovníci

grid - česky startovní rošt - jezdci se na něm seřadí podle pořadí, v jakém se umístili v tréninku, a vyrazí do závodu

pole position - první místo v první řadě na startu - patří vítězi tréninku; držitelé pole position dostávají za odměnu luxusní hodinky

top speed - maximální rychlost, jakou jezdci vyvinou; dosahují ji na cílových rovinkách, nejlepší stroje se řítí rychlostí až 300 kilometrů v hodině

Lidé kolem Peška


Tým Emmi Caffe Latte je jedním ze dvou českých týmů v motocyklovém mistrovství světa (druhým je brněnský AB Cardion) a jeho majitelem je Čechošvýcar Daniel Epp, který si vybral Peška pro svůj projekt českého týmu se špičkovým českým jezdcem a chce ho prosadit mezi špičku ve třídě dvěstěpadesátek. Peškovi dal k ruce špičkového šéfa mechaniků Tommasa Raponiho a počítá se spoluprací nejméně na tři roky. Tým je profesionálnější než Valsir Seedorf, za který Pešek jezdil do letošního roku (významným sponzorem je slavný fotbalista Clarence Seedorf z AC Milán), ale zároveň má i příjemnou "rodinnou" atmosféru. Z Eppovy stáje došel k titulu mistra světa Thomas Lüthi (2005) a Pešek v ní má určitě šanci se prosadit mezi hvězdy.


Sezona 2008

9. března - GP Kataru (Losail)
30. března - GP Španělska (Jerez)
13. dubna - GP Portugalska (Estoril)
4. května - GP Číny (Šanghaj)
18. května - GP Francie (Le Mans)
1. června - GP Itálie (Mugello)
8. června - GP Katalánska (Barcelona)
22. června - GP Británie (Donington Park)
28. června - GP Nizozemska (Assen)
13. července - GP Německa (Sachsenring)
20. července - GP USA (Laguna Seca)
17. srpna - GP České republiky (Brno)
31. srpna - GP San Marina (Misano)
14. září - GP Indianapolis (Indianapolis)
28. září - GP Japonska (Motegi)

5. října - GP Austrálie (Phillip Island)
19. října - GP Malajsie (Sepang)
26. října - GP Valencie (Valencie)


Lukáš Pešek vyhrál v sezoně 2007 dva závody MS a v celkovém pořadí se umístnil čtvrtý.

Lukáši, k motorkám ses dostal díky tátovi jako hodně malý kluk. V kolika letech jsi dostal svůj první stroj?


První motorku mi táta postavil sám, když mi byly tři roky, protože pro takhle malý děti se motorky samozřejmě neprodávají. Byla vyrobená na způsob motokrosové motorky.

Byl jsi do motorek zapálený už tehdy?


Táta dřív jezdil motokrosové závody, tak chtěl mít závodníka i ze mě. Byl to jeho sen, který se později přesunul i na mě.

Začal jsi tedy u motokrosu a skončil u silnic. Kdy jsi přesedlal?


Do třinácti let jsem jezdil motokros i silnice a do toho hrál i fotbal. Byl jsem takový všesportovec. Táta mi nasadil náročný program. Chtěl, abych měl každý den nějaký trénink. Tehdy jsem se rozhodl pro silnice.

Jaký byl tvůj první sportovní úspěch?


Bylo to asi v sedmi letech, měl jsem na silniční motorce najeto dvacet minut a čekal mě závod. Třikrát jsem spadl, ale dojel druhý.

Zpočátku jsi jezdil minibiky. Byl velký skok přesedlat na 125 ccm?


Nejtěžší při přecházení z malých motorek na velké je řazení, protože na malých se neřadí. Ale vzhledem k tomu, že jsem jezdil motokros, u kterého se řadí, nebylo to pro mě tak těžké. Vlastně hned první sezonu jsem vyhrál juniory v kategorii 125 ccm.

O tři roky později ses dostal do vyšší kategorie, ale netrvalo dlouho a byl jsi zase ve 125 ccm. Proč ses vracel?


V Čechách se peníze shánějí velmi těžko a nám se jich nepodařilo sehnat tolik, abychom mohli nastoupit do mistrovství světa. V tu chvíli se objevila nabídka, abych šel do jednoho týmu jezdit 250 ccm. Byla to pouze z nouze ctnost, ale musel jsem to brát, jinak bych ten rok nic nejel.

Když ses vrátil, čeho sis cenil víc - šestého místa z vyšší kubatury, nebo třetího místa z 125 ccm?


Určitě třetího místa, protože ve 125 ccm to bylo překvapivě o dost náročnější. V 250 ccm jsem jel jenom polovinu závodů, jinak bych měl šanci bojovat o titul.

Mezi největší elitu jsi prorazil jakoby z ničeho nic v roce 2006. Co za tímto pokrokem stálo?


V roce 2004 jsem se už ukázal na trochu konkurenceschopné motorce a vzápětí si mě vyhlédli do značky Derbi. Upsal se jsem tam na tři roky. První rok nám vůbec nešla technika. Když začala fungovat, byl jsem jako mávnutím proutku vepředu. Hned v následující sezoně 2005/2006 jsem dostal novou mašinu. Byla bezproblémová a já se natrvalo posunul mezi širší špičku.

Je o tobě známé, že máš rád muziku. Na tvé webové stránce je dokonce hiphopový track. Co je to za skladbu?


Je to písnička od chlapíka, který si říká Coco Jumbo, a jmenuje se Balim si bágl. Jsem neustále na cestách a hodí se ke stylu mého života.

A jací jiní interpreti tě baví?


Zejména mám rád český hip hop, ale poslechnu si i jinou muziku. Nejsem vyhraněný jen na jediný styl.

Řídíš auto?


Jasně, mám Seata Leon Cupra. Je to sportovní, dost rychlé auto. Dokážu si s ním jízdu skutečně užít.

Co rituály před závodem?


Jen si sem tam pustím muziku do uší, jinak nic nemám. Nevěřím na ně.

Kdyby někdo z našich čtenářů chtěl začít s motorkami, jak bys mu doporučil začít?


Nejlepší je začít co nejdříve na minibikách, protože už tam se ukáže, kdo má pro motorku cit a může být časem dobrým jezdcem. Nejlepší asi je přijít na okruh, na kterém si všichni mohou motorky vyzkoušet, případně v místním motoklubu rovnou začít jezdit. Nejlepší jsou pro to okruhy v Pardubicích a v Brně, protože jsou profesionální.

Zmiňoval jsi fotbal. Za jaký klub jsi hrál?


Bydlel jsem Horních Měcholupech a nejblíže jsem to měl na Háje, tak jsem hrál za Háje. Ale měl jsem jeden zlomový rok, ve kteréch jsem dostal nabídky i ze Sparty a ze Slavie. Tehdy jsem se musel rozhodnout pro jeden sport a vyhrály to motorky. Pořád ale fandím Slavii.


Obecné informace, fotografie a aktuality o Lukáši Peškovi najdete na jeho oficiální internetové stránce:

(www.lukas-pesek.com)



Oficiální stránky světové série MotoGP (včetně nižších kubatur) najdete na adrese:

(www.motogp.com)

Autor

Jiří Punčochář a Honza Binder