Formule 1 .... zzzzummm

Formule 1 .... zzzzummm
Sdílej
 
Jsou nádherné a trochu tajemné. Nejeden chlap pro ně ztratil hlavu. Každý je důvěrně zná, ale jen vyvolení se dostanou do jejich blízkosti. Formule 1. Nejrychlejší, nejkrásnější a nejprestižnější závodní auta světa.


Pavel Turek

Když u nás hledáte člověka, který ví nejvíc o formuli 1, vždycky nakonec narazíte na jméno Pavel Turek. V letech 1997 až 2005 byl vrcholným manažerem týmu West McLaren Mercedes a v posledních letech jej můžeme slýchat při odborném komentování televizních přenosů závodů formule 1.

Vstupoval jste do světa formule 1 v roce 1997. Nakolik se od té doby závody změnily?

Jedenáct let je strašně dlouhá doba pro každý sport. Tím spíš pro sport, kde se rok co rok objevují ty nejnovější technologie. Já jsem ze světa formule 1 ale ve skutečnosti nikdy opravdu nevystoupil, takže ty změny vnímám daleko míň. Vše probíhá jaksi plynule. Co je však velmi znatelné, je fakt, že závody se za tu dobu mnohem více zprofesionalizovaly.

Určitě se dá ale pozorovat třeba uplatnění nových technologií z formule v sériové výrobě aut.
Samozřejmě že pro každou automobilku je prestižní událostí účast na závodech formule 1. A je logické, že technologie vyvinuté pro formuli se promítnou i v sériové výrobě. Funguje to ovšem i obráceně – nové technologie ze sériové výroby se promítají do konstrukce monopostů. Určitě to ale není tak, že se jeden rok objeví nová technologie v monopostu a v příštím roce už je uplatněna ve výrobě. Může trvat pět, ale klidně i dvacet let, než se použije v masové produkci.

Zpět k závodům. Jaké jsou vztahy mezi jednotlivými týmy a jezdci z různých stájí? Vládne mezi nimi rivalita?

Obecně se dá říct, že mezistájové kamarádství je velmi řídké. Ve formuli vládne opravdu silné konkurenční prostředí. Není divu, jde o velké peníze a o prestiž. Samozřejmě když pilot přechází z jedné stáje do druhé, nemůže naráz přerušit veškeré styky s lidmi, s nimiž se předchozí roky přátelil. Proto se všechny stáje snaží udržet si své jezdce a vůbec všechny lidi ve svém týmu.

Piloti formule 1 působí navenek hodně rezervovaně. Jací jsou ve skutečnosti?

Na jednu stranu ta rezervovanost vychází jednak právě z toho konkurenčního prostředí, v němž se pohybují, a jednak z toho, že si nemohou dovolit úplnou otevřenost ke každému. Jsou přece jen těmi nejviditelnějšími reprezentanty své stáje a to musí mít stále na paměti. Také záleží na stáji, některá je konzervativnější, jiná benevolentnější. Na druhou stranu piloty formulí znám a vím, že to jsou docela obyčejní a mnohdy i přátelští chlapi.

Každý ví, že se v závodech F1 točí velké peníze. Kolik stojí jedna sezona?

Špičkový tým vyjde jedna sezona na 300 až 350 milionů eur (zhruba 8,8 miliardy korun). Pro sezonu se staví deset až dvanáct stejných monopostů, to znamená, že to je asi 30 milionů eur na jedno auto. Nedávno jsem počítal, kolik jednu stáj stojí jeden ujetý kilometr, a došel jsem k těžko uvěřitelné cifře 200 až 300 tisíc korun.
Foto

Kdy začíná příprava na budoucí sezonu? Je už v tuto chvíli pro týmy aktuální sezona 2009?

Takhle dlouho dopředu to nejde. Vývoj na příští sezonu začíná zhruba v polovině roku. Není to jako v sériové výrobě, kdy finálnímu autu předcházejí jednotlivé studie. Stáje na to mají pouhých pět měsíců.

Je těžké ovládat monopost F1? Sám jste si vůz vyzkoušel a navíc jste původcem soutěže, kdy hlavní cenou byla samostatná jízda ve skutečné závodní formuli.


Pokud má jezdec zapnuté všechny pomocné systémy řízení a zredukované otáčky na bezpečnou úroveň, může se naučit řídit formuli do tří dnů. Musí mít samozřejmě cit pro řízení silného vozu, což u každého není samozřejmé. Když jsem u McLarenu pořádal onu soutěž s názvem West Race Day, v níž vítěz dostal k dispozici vůz F1 na závodním okruhu, stanovil jsem nezbytnou podmínku, že vítěz musí projít jakousi autoškolou od motokár přes různě silná závodní auta a teprve poté mohl sednout do formule.

Kdo má největší zásluhu na vítězství pilot, tým, nebo technologie?

Sebelepší pilot v nevýkonném autě nezmůže vůbec nic. A naopak když dáte průměrnému pilotovi nejlepší vůz, na špičku ho tím nedostanete. Závodní tým je živý organismus a pilot je jen jeho součástí. A tady se dá bez nadsázky říct, že podstatnou zásluhu na úspěchu má jak pilot, tak mechanik, konstruktér, ale třeba i manažer. Samozřejmě nejlepší kombinace je špičková stáj a geniální jezdec. To je návod na vítězství.

Pro laika je jedna formule jako druhá. Navíc řada konstrukčních prvků je striktně stanovena pravidly. Jaký je tedy rozdíl mezi nejlepším a nejhorším týmem?


Když jsem před lety do formule 1 vstupoval, byly předpisy hodně benevolentní. Dnes mezinárodní automobilová federace stanovuje velmi přísné technické předpisy pro konstruování vozů a stájím zbývá jen minimální prostor pro vlastní vylepšení. Tyto předpisy se týkají prakticky celého vozu, šasi, bezpečnostních prvků, obutí, ale i motoru. Motory jsou tzv. zamražené, což v praxi znamená, že je stáje nemohou příliš ladit.

Všechna tato omezení mají svůj význam. Nejen co se týče bezpečnosti, ale i vyrovnanosti startovního pole. Kdyby tomu tak nebylo, vytvořil by se mezi jednotlivými stájemi takový rozdíl ve výkonnosti vozů, že by závody výrazně ztratily na atraktivitě. Navíc by stáje za sezonu utratily mnohonásobně vyšší částky. A jaký je tedy rozdíl mezi nejlepším a nejhorším? I přes všechna tato omezení zůstává stále určitý prostor, v němž stáje mohou uplatňovat své technologie, v nichž mají náskok před konkurencí.

Předpokládám, že stále fandíte "svému" týmu McLaren. Jaký je ale váš tip na vítěze v letošní sezoně?

McLaren je pro mě samozřejmě srdeční záležitost, ale jako komentátor závodů si musím zachovávat určitý odsup a objektivitu. Navíc mám kamarády i v jiných týmech a těm samozřejmě také přeji úspěch. Protože máme celou sezonu před sebou, je těžké odhadovat vítěze. Zabodovat může prakticky každý. Tipuji však, že to bude boj mezi červenými (Ferrari) a stříbrnými (McLaren).




Dva poháry

V závodech mistrovství světa formule 1 se každý rok bojuje o dva poháry - jezdců a konstruktérů. Mistrovství světa F1 jezdců se jezdí od roku 1950, tehdy titul získal italský pilot Giuseppe Farina. Nejvíce titulů (sedm, z toho pět v řadě za sebou) získal německý jezdec Michael Schumacher. V poháru konstruktérů se sčítají bodové zisky obou stájových jezdců za celou sezonu. Poprvé byl vyhlášen v roce 1958, kdy jej získal britský vůz Vanwall.

Nízká hmotnost


Karoserie monopostu formule 1 není plechová. Jejím základem je skořepina z kompozitních vláken, především uhlíku. Tak je docíleno velké tuhosti, ale přitom extrémně nízké hmotnosti. Formule s plnou nádrží i s jezdcem váží kolem šesti set kilogramů. Pro každý rok připravuje každá stáj zbrusu nový monopost.

Křídla

Monoposty jsou vepředu a vzadu opatřeny křídly, která nejsou určena k létání. Tyto konstrukční prvky slouží k přesnému opaku. Mají opačný profil než křídla letadel, takže jejich dopředný pohyb nevyvolává aerodynamický vztlak, ale přítlak. Čím vyšší rychlost vůz vyvine, tím více je tlačen k povrchu vozovky.

Motory

Motor formule je uložen zhruba uprostřed vozu. Typ a obsah motoru je předepsán pravidly. Jde o osmiválec V8 90o s objemem 2,4 l. Výkon se pohybuje kolem 750 kW při předepsané horní hranici otáček 19 000 ot/min. Dodavatele paliva si vybírá každá stáj sama, přičemž vlastní palivo se výrazně neliší od benzinu běžně prodávaného na čerpacích stanicích.

Pneumatiky

Pneumatiky jsou vyrobeny ze speciální směsi, jejímž základem je vosk, pryskyřice, polymery, polyestery a řada dalších příměsí. Výsledná hmota je mnohem měkčí než u pneumatiky pro běžný provoz. Navíc se pneumatiky podhušťují, takže jejich styčná plocha s vozovkou je větší a účinnější. Od sezony 1998 mají pneumatiky čtyři drážky. Všechny stáje musí využívat pneumatiky výrobce určeného pro celou sezonu. Tím je i letos japonská firma Bridgestone. K dispozici jsou tři druhy pneumatiky - na sucho, do mokra a do extrémního počasí. Životnost pneumatiky je zhruba dvacet kol závodního okruhu.

Volant

Volant formule 1 je v podstatě takový malý technický zázrak. Kromě plynového a brzdového pedálu se na něm nacházejí veškeré ovládací prvky vozu. Pomocí volantu se také řadí rychlostní stupně. Formule má sedmirychlostní převodovku s tzv. plynulým řazením. To znamená, že řazení je manuální, avšak pro přeřazení rychlostního stupně stačí lehce zmáčknout páčku pod volantem. Rychlostní stupeň se pak zařadí bez nutného přeřazení na neutrál, tedy bez přerušení hnacího hřídele s koly. Tím nedochází k rázům a jízda je plynulejší.



Týmy a jezdci v roce 2008


SCUDERIA FERRARI MARLBORO
Italský závodní tým Ferrari vznikl už v roce 1929. V současnosti je držitelem nejvíce titulů Poháru mistrů v celkovém počtu patnácti, přičemž šest z nich v řadě za sebou. Nejslavnějším jezdcem stáje je Michael Schumacher. Ferrari je také posledním držitelem obou titulů mitra světa z roku 2007.

1. Kimi Raikkonen (Fin)
Věk 28 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 122 startů, 15 vítězství

2. Felipe Massa (Brazilec)
Věk 26 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 88 startů, 5 vítězství



BMW SAUBER F1 TEAM
Německý tým BMW Sauber vznikl v roce 2005, kdy BMW odkoupilo švýcarský tým Sauber, který se v závodech F1 pohyboval od roku 1993. V první sezoně, v roce 2006, obsadil tým páté místo v Poháru konstruktérů.

1. Nick Heidfeld (Němec)
Věk 29 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 139 startů, nejlepší výsledek: druhé místo

2. Robert Kubica (Polák)
Věk 23 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 22 startů, nejlepší výsledek: třetí místo


ING RENAULT F1 TEAM
Francouzský tým Renault vstoupil do závodů formule 1 v roce 1977. V 80. a 90. letech působil ve formuli jen jako dodavatel motorů a naplno se vrátil až v roce 2002, kdy odkoupil stáj Benetton. Tým je držitelem obou pohárů z let 2005 a 2006, kdy se o úspěch zasloužil Fernando Alonso.


1. Fernando Alonso (Španěl)
Věk 26 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 105 startů, 19 vítězství

2. Nelson Piquet Jr (Brazilec)
Věk 23 let
Kariéra v F1 do roku 2008: dosud nestartoval


AT&T WILLIAMS

Britský tým Williams debutoval v roce 1978. Od té doby získal sedm titulů mistra světa jezdců a devět titulů mistra světa konstruktérů. I když se stále pohybuje mezi špičkou, od roku 1997 na titul mistra světa nedosáhl.

1. Nico Rosberg (Němec)
Věk 22 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 25 startů, nejlepší výsledek: čtvrté místo

2. Kazuki Nakajima (Japonec)
Věk 23 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 1 start, nejlepší výsledek: desátý
1 start.


RED BULL RACING
Rakouský tým Red Bull Racing vstoupil do bojů o velkou cenu v roce 2005 po odkoupení stáje Jaguar Racing. Výrobce energetických nápojů Red Bull je vlastníkem také stáje Toro Rosso. Red Bull Racing hned v prvních dvou letech (2005 a 2006) vybojoval čtvrté místo v Poháru konstruktérů.

1. David Coulthard (Skot)
Věk: 36 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 229 startů, 13 vítězství

2. Mark Webber (Australan)
Věk: 31 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 104 startů, nejlepší výsledek: třetí místo


PANASONIC TOYOTA RACING
Japonský tým Panasonic Toyota Racing debutoval v závodech F1 po tříleté přípravě v roce 2002. Největší úspěch se dostavil v roce 2005, kdy se v Poháru konstruktérů umístil na čtvrtém místě.

1. Jrano Trulli (Ital)
Věk: 33 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 184 startů, 1 vítězství

2. Timo Glock (Němec)
Věk: 25 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 4 starty, nejlepší výsledek: sedmé místo



SCUDERIA TORO ROSSO
Italský tým Toro Rosso je druhou stájí ve vlastnictví společnosti Red Bull. Vznikl v roce 2005 po odkoupení stáje Minardi. První sezonou byl rok 2006. Na svůj první větší úspěch tým teprve čeká.

1. Sebastien Bourdais (Francouz)
Věk: 28 let
Kariéra v F1 do roku 2008: dosud nestartoval

2. Sebastian Vettel (Němec)
Věk: 20 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 8 startů, nejlepší výsledek: čtvrté místo



HONDA RACING F1 TEAM
Japonský tým Honda se ve formuli 1 objevil už v roce 1964, ale po pěti letech svoji účast ve velké ceně zrušil. Vrátil se až v roce 2005, kdy odkoupil tým British American Racing. Od té doby je největším úspěchem stáje čtvrté místo v Poháru konstruktérů z roku 2006.

1. Jenson Button (Angličan)
Věk: 28 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 136 startů, 1 vítězství

2. Rubens Barrichello (Brazilec)
Věk: 35 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 250 startů, 9 vítězství


SUPER AGURI F1 TEAM
Japonský tým Super Aguri F1 je druhou stájí automobilky Honda. Na okruzích se poprvé objevil v roce 2006, ale dosud výrazněji nezabodoval.

1. Takuma Sato (Japonec)
Věk: 30 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 87 startů, nejlepší výsledek: třetí místo

2. Anthony Davidson (Angličan)
Věk: 28 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 20 startů, nejlepší výsledek: jedenácté místo


FORCE INDIA F1 TEAM
Indický tým Force India je nováčkem letošní sezony. Vznikl teprve vloni na podzim po odkoupení stáje Spyker.

1. Adrian Sutil (Němec)
Věk: 24 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 17 startů, nejlepší výsledek: osmé místo

2. Giancarlo Fisichella (Ital)
Věk: 35 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 196 startů, 3 vítězství


VODAFONE McLAREN MERCEDES
Britský tým McLaren jezdí formule 1 od roku 1963. Na kontě má osm Pohárů konstruktérů (poslední z roku 1999) a titul mistra světa získalo v jeho barvách celkem jedenáct pilotů (poslední byl Mika Häkkinen v roce 1999). Loňská sezona byla pro McLaren nešťastná. Kvůli špionáži u stáje Ferrari byl tým diskvalifikován v poháru konstruktérů.

1. Lewis Hamilton (Angličan)
Věk: 22
Kariéra v F1 do roku 2008: 17 startů, 4 vítězství

2. Heikki Kovalainen (Fin)
Věk: 26 let
Kariéra v F1 do roku 2008: 17 startů, nejlepší výsledek: druhé místo

Video F1: