Superauta - Legendy se vracejí

Superauta - Legendy se vracejí
Sdílej
 
Podle technických zákonitostí by měly být už dávno ve šrotu, ale pořád se lesknou jako nová a uvnitř vypadají, jako by se v nich ještě nikdo nevezl. Řeč je o autech-veteránech.


Jednou za rok se vrchol Ještědu mění v interaktivní technické muzeum. Letos to bylo 12. července. Technicistní vysílač jako by přísně dohlíží na supící stará auta, která se líně sunou pod vrchol. Dobově oblečení řidiči a nalíčené spolujezdkyně nesoutěží o to, kdo bude pod vysílačem první. Dnes jde o to, aby vůbec dojeli. Nějak takhle vypadal sedmý ročník jízdy spolehlivosti automobilů starších padesáti let na Ještěd.

Mnoho malých srazů


Takhle vypadá jen jedna z nejznámějších akcí, na nichž máte možnost vidět veterány v akci. Možná se to nezdá, ale tenhle koníček má i v Česku hodně fandů. Vysvětluje to velké množství jejich srazů, které po naší republice každoročně probíhají. Své o tom vědí pořadatelé Vyšebrodského setkání, které probíhá v jižních Čechách. Není sice tak slavné jako výjezd na Ještěd, ale možná proto tu panuje ještě přátelštější atmosféra. Letos jsme se sem zajeli podívat i my.

Start v kempu


Krajinu a kempy kolem Vyššího Brodu jindy okupované vodáky si pro sebe už tradičně první květnový víkend vyhradilo několik desítek fandů starých automobilů a motocyklů. Ještě než vyjedou na vyhlídkovou jízdu povltavským okruhem, máme možnost prohlédnout si všechny stroje zblízka ve vyšebrodském kempu Pod Hrází.

Odsud několikakilometrový "závod" startují a zde také musí řidiči a řidičky předvést své dovednosti.

Brouci mezi chatkami


"Máme tu čtyři disciplíny, však se dívejte," volá na mě otevřeným okýnkem řidič nablýskaného "brouka". Nemusíte být zrovna odborníky nebo automechaniky, abyste věděli, že takhle se říká legendárnímu Volkswagenu Typ 1. V dlouhé frontě na asfaltce mezi chatkami čeká "v hadu" ostatních naleštěných veteránů, aby předvedl, co umí.

Jízda zručnosti


První zadání je na první pohled jasné - objet tři kužely postavené uprostřed úzké cesty. Pro větší auta docela složité zadání. Řidičovy ruce si odpočinou u druhého úkolu - pravou stranou auta musí projet po dlouhé fošně. Pokud z ní vozidlo sjede, úkol nesplnilo.

Největší zábava je však při třetím úkolu. Řidiči nejdřív musí ze stolu ve výšce okýnka zvednout dvoulitrovou láhev a s rukou vytaženou skrz okýnko s ní dojet k deset metrů vzdálenému bodu, kde PETku odloží.

Přecházím ke čtvrtému úkolu, kde nečekám větší komplikace a trochu se divím, proč tu vlastně je. Auto tu totiž musí zastavit pravým zadním kolem ve čtverci namalovaném na asfaltu. Nic obtížného, říkám si. Jenže většina starších vozidel má zpětné zrcátko jen na straně řidiče, uvědomuju si, když vidím, jak spolujezdci potichu radí řidičům, aby je neslyšel rozhodčí. "Ještě tak dvacet čísel, víc doprava," slyším ze staré škodovky.

Absolvováním těchto úkolů končí "jízda zručnosti" a auta se pomalým tempem vydávají směrem k Lipnu.

Letní exhibice


Takový sraz veteránů není ničím ojedinělým, na podobnou akci můžete v Česku narazit skoro každý jarní a letní víkend. Po zbytek roku si majitelé své staré vozy schovávají v garážích a udržují tak, aby mohli při první teplejší sobotě vyrazit na projížďku. A my ostatní je můžeme s úsměvem sledovat či fotit.

Pokud však nemáte štěstí a na staré automobily jste ještě v provozu nenarazili, nezbývá než vyrazit do některého z muzeí. Samozřejmě že nejznámější je kopřivnická výstavka automobilky Tatra. Tady můžete vidět jak nejslavnější nákladní a osobní modely automobilky, tak i několik "exotických" exponátů. Jako třeba prototyp zimních aerosaní vyvinutý pro německý wehrmacht Skútr - Vládce sjezdovek

Za starými motorkami či auty však můžete i do jesenického Rapotína nebo do České Vsi.

Koníček či kůň?


Mnoho těch, kdo se o nějakého veterána starají, vám potvrdí, že tohle je prostě jejich životní styl. Vyleštěnými světly a nablýskaným lakem jejich snaha nekončí, majitelé starých aut dbají i na dobové oblečení. Není to jen koníček, ale obrovský kůň, který sice žere hodně financí a času, ovšem odvděčí se nevšedními zážitky a obdivem ostatních. Podlehnout je hodně lehké.



Přezdívky starých aut


Brouk (Volkswagen Typ 1)
Trabi (Trabant)
Stovka (Škoda 100)
Embéčko (Škoda 1000 MB)
Bean (Austin Mini)