Automobily
Škoda Fiat Torino
Vojenský veterán
Obrněné vozidlo vyrobila na podvozek nákladního vozu Fiat 18BL firma Škoda. V roce 1920 zhotovila pouze 11 kusů označených zprvu čísly 3–14, později NVII 753–764. Vnitřní prostor byl dostatečně velký pro dva kulomety MG.08 umístěné ve válcových věžích. V roce 1929 byly vyřazeny poslední čtyři vozy a dnes si je můžeme připomínat pouze na fotografiích.
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
1. Díly narýhujte podle rysek. Ryska s černým trojúhelníčkem značí rýhu na líci a ohyb směrem k rubu, u rysky s bílým trojúhelníčkem je to naopak. Červené úhlopříčky značí vystřižení plochy.
2. Značení je dvojího typu. Žlutě podbarvená čísla odkazují na díly modelu. Podchlopně jsou značeny modrým číslem, jehož protějšek, tedy oblast, kde z rubu danou podchlopeň přilepíte a rozstřižené místo po vytvarování slepíte, je vyznačen nůžtičkami a červeným číslem.
3. Budete potřebovat párátka o průměru 2 mm.
NÁVOD NA SLEPENÍ
1. Stavbu začněte z čela. Slepte díly zakrývající motor, díl 1 doplňte zepředu dílem 2 a z boků díly 3 (2x). Prostor pro řidiče slepíte z dílů 4 a z boků 5P, 5L. Oba díly tvarujte pečlivě a využijte podchlopní. Celek uzavřete dílem 6 a na určené místo přilepte díl 1. Doplňte blatníky 7P, 7L a celek odložte.
2. Pokračujte zbylou částí karoserie. Vytvarujte boky 8P a 8L, doplňte díly 9 (2x), zezadu spojte dílem 10 a z vrchu doplňte dílem 11.
3. Kulomety můžete vyrobit ve variantě statické nebo otáčející. Při otáčející použijete osičky z párátek O1, u statické slepíte všechny díly k sobě. Začneme výustím z karoserie: Slepte díly 12 (2x), 13 (13) a celky přilepte na svá místa ve správných směrech. Na díl 14 (2x) přilepte kolečko 15 (2x) a otvorem protáhněte osičku do poloviny délky, kterou v místě kolečka 15 zakápněte trochou lepidla a nechte zaschnout. Osa vám pak nevyskočí z otvoru. Díly 16, 17, 18 (vše 2x) slepte dohromady a opatrně nalepte na díl 14 (2x). Takto připravený celek vyčnívající částí osičky vsuňte do otvoru v díle 13 (2x). Věž dále doplňte dvojicí dílů 19 (2x) a samotným kulometem 20 (2x), na který můžete na místo vyznačené malým kolečkem přilepit 2–3 mm dlouhý drátek.
4. Podvozek vytvoříte slepením dílů 21 a 22, do kterého vsunete osu O2. Slepte čtyři kola z dílů 23, 24 a 26. Utvořte dvojice kol spojením dílem 25 a vsuňte na osu. Teprve teď přilepte podvozek 21 na chlopně dílů 8P, 8L a 9. Oba celky karoserie slepte k sobě. Dbejte, aby se vám zadní náprava neprohnula dovnitř, a nechte proschnout.
5. Stavbu zakončíte předními koly slepenými z dílů 23, 26 a 27 (vše 2x). Otvory dílů 3, 1 protáhněte osu O3 a nasuňte na ni připravená kola. Otvory v kolech zaslepte díly 28.
6. Troufnete-li si na drobný reflektor, opatrně slepte natupo, tedy bez chlopní jednotlivé části dílu 29 k sobě. Díl 30 z rubu začerněte, vytvarujte a na konečky „ručiček“ přilepte reflektor. Celek přilepte na díl 4 do vyznačeného místa mezi průzory.
Dioráma
Král Karel před Karlštejnem
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Celou vystřihovánku nejprve podlepte čtvrtkou, zatěžkejte a nechte dobře proschnout.
NÁVOD NA SLEPENÍ
1. Nejprve vystřihněte pozadí 1. Do dílu 2 vyřízněte červeně vyznačené otvory a slepte s dílem 1.
2. Postupně dioráma osazujte vystřiženými figurkami 3–8. Chlopně figurek prostrčíte otvorem v terénu a přilepíte z rubu. Při umísťování se orientujte podle návodné kresby nebo fotografie.