Retro v ABC
Silniční kamion Liaz 100.47
Další z řady retro vystřihovánek vydávaných u příležitosti 60 let ABC je silniční kamion s návěsem. Tento model je první společnou prací dvou dodnes tvořících autorů Michala Antonického a tehdy začínajícího Pavla Skokana. Kamion v měřítku 1 : 32 měl premiéru v roce 1991 v čísle 9, ročník 35. O rok později v roce 1992 vyšel ve 21. čísle znovu, ale zmenšený do měřítka 1 : 43. V následujícím čísle 22 ho doplnil návěs na převoz kontejnerů. Michalovou doménou jsou závodní vozy a to především F1, ale třeba i české autobusy. Pavla zase uchvátily letadla a osobní automobily. Jejich vystřihovánky si modeláři oblíbili pro jejich kvalitní zpracování a efektní výsledek. Michal Antonický byl navíc první na světě, kdo u formule zkonstruoval natáčecí přední nápravu. První, kdo tento model otiskl, bylo ABC. Návod k vystřihovánce kamionu s návěsem naleznete na www.abicko.cz. Více o tvorbě pánů Antonického a Skokana se dočtete na www.papirovaarcheologie.cz.
Návod na slepení
Silniční kamion LIAZ 100.47
V dnešní vystřihovánce vám přinášíme model kamiónu LIAZ 100.47, který jste dříve mohli běžně vidět na našich silnicích.
Vystřihovánka není složitá, ale řada drobných detailů vyžaduje přesnost a trpělivost. Model je zpracován v měřítku 1:43.
Jako vždy začnete přípravnými pracemi.
Již zde se můžete rozhodnout pro dvě varianty podvozku. U první si připravíte balzové prkénko o síle 6,5 mm, nalepíte na něj díl 1 a pečlivě vyříznete. Díly 2, 3, 4, 5 a 6 ( bez chlopní ) oblepíte vzniklý polotovar. U druhé varianty podlepíte díly podvozku 1 až 6 kladívkovou čtvrtkou ( nepodlepujte chlopně ! ) a slepíte.
Nyní k podlepení vlastních dílů. Čísla mají tři barvy, díly s červenými čísly podlepte čtvrtkou, s modrými kancelářským papírem a s černými nepodlepujte. Mimoto díl 124 podlepte kartonem o síle 1 mm. Černě z rubu zabarvěte díly 45 a 47. Z kuchyňské špejle o Ø 1,5 mm si připravíte osy 19, 20 (2x), 69 ( 2x), 84, 86, 95. Z drátu o Ø 1 mm si připravíte tyč pro otáčení kol 71, držák sedla 107 a také dva držáky zrcátek 108. Ze špendlíku si uštípnete šest spojek – díly 72 (2x) a 73 (4x). Všechny tyto díly najdete ve vystřihovánce. Způsob úpravy je dostatečně znám, tak jen tolik, že výřezy ploch z dílů jsou značeny červenou úhlopříčkou, prořezy pro zalepení kol černě. Nakonec doporučujeme model přestříknout bezbarvým lakem, jeho stavba se zpevní a barvy oživnou.
A nyní tedy do práce. Podvozek máte již hotov, a tak jej začnete upravovat. Na pravou i levou stranu nalepíte držáčky 7, na ně dvě nádrže – díly 8 a 9. Na levou stranu patří díl 10 a na něj pak tři válce – díly 11, 12, 13, a 14. Válce nalepíte v pořadí od podvozku: velký 11/12, malý 13/14 a zespodu velký 11/12. Na pravou stranu nalepíte díl 15 spolu s dílem 16, nad válce stupačku 17. Do podvozku nyní nalepíte díl 18 a také osy – nosiče zadních blatníků 19 a 2 x 20.
Pokračujete stavbou kabiny. Vytvarujete díl 21, na který nalepíte směrovky 22 a 23. Na sklo 24 nalepíte stěrače 25 a z rubu spojku 26 a celek vlepíte do dílu 21. Do něj také vlepíte spojku 27. Nyní přilepíte střechu 28 spolu s dílem 29. Zezadu přilepíte ke kabině díl 30, na který jste předem nalepili díly 31, 32, 33 a 34. Zespodu přilepíte díl 35 a kabinu uzavřete dílem 49.
Pokračujete ve zpracování obou blatníků, nejdříve levé strany. Vytvarujete díl 36 a spolu s dílem 37 vlepíte na kabinu. Nyní z dílů 38 a 39 zpracujete levou stupačku. Z dílů 45, 46 slepíte levou stranu, z dílů 47 a 48 pravou stranu a oba díly vlepíte do blatníků.
Pokračujete nárazníkem, který slepíte z dílů 50, 51, 52, SPZ 53 a dílu 54. Pod nárazník nalepíte spojler 55, na nárazník dva díly 56. Z dílů 57 a 58 slepíte malé stupačky, jedny nalepíte pod nárazník, stejně jako mlhová světla 60, a druhé na vlastní stupačky. Nyní z dílů 61, 62 a 63 zpracujete držák přední osy. Otočné díly slepíte z dílů 65 a 65 A, B, C. Brzdy slepíte z dílů 66, 67, 68 a nalepíte je na otočné díly 64. Těmi prostrčíte osu 69 spolu se zákolníkem 70 a přední nápravu sestavíte, a to pomocí spojek 73 a otočné tyče 71 se spojkou 72. Hotovou nápravu nalepíte na podvozek. Do podvozku nalepíte díl 74, na něj pak převodovku 75. Ze čtyř nosníků 76 a vlastních nosičů zadní osy – levá strana díly 77 a 78, pravá pak díly 79 a 80.
Zpracujete zadní nápravu. Z dílů 81 a 82 a také z dílu 83 slepíte diferenciál. Do nosičů nyní vsunete osu 84 spolu s diferenciálem (pozor, je na ose volně, nepřilepujte ho!) a ten spojíte s převodovkou pomocí kardanky – díl 86. Z dílů 88, 89 s 90 slepíte dva zadní blatníky a nalepíte na díl 1, stejně jako výfuk, díly 93, 94 a 95. Zadní světla slepíte z dílů 96, 97 a 98 spolu s SPZ 99 nalepíte podle návodné kresby na zadní blatníky a nosiče 20.
Pokračujete dokončením podvozku. Z dílů 100 a 101 slepíte čtyři vodiče a nalepíte je na podvozek, stejně jako dva díly nosiče sedla 102. Sedlo zpracujete a slepíte z dílů 103, 104, 105 a 106 a s nosičem 102 spojíte pomocí tyčky 107. Nyní z dílů 108 a 109 zpracujete zpětná zrcátka a vlepíte je do kabiny.
Pokračujete slepením rezervy, a to z dílů 110 a 111. Pomocí spojky 87 ji nalepíte na díl 16.
Zbylá kola, nejdříve přední. U vnitřního boku 114 zpracujete disk 115 a 116, vytvarujete plášť 113 a přilepíte oba boky 114 a 112. Nyní kolo nalepíte na osu 69 a zakápnete lepidlem. Takto zpracujete i druhé kolo.Zbývá vám slepit ozdobný disk, a to z dílů 117, 118 a 119.
Zadní kolo slepíte tak, že do boku 114 a 123 a také 123 a 125. Kola spojíte pomocí spojky 124, stejně zpracujete i druhý tuplák. Kola nasunete na osu spolu se zákolníkem 85 a napevno zalepíte. Zbývá nalepit vnitřek zadního disku – díly 126 a 127.
Kdo chce, může si model opatřit velkým spojlerem – díl 128, který připevní na střechu pomocí nosičů 129 a 130.
A nyní máte model kamionu LIAZ hotov.
Kontejnerový návěs NK 342824
Ještě než začnete model slepovat, přečtěte si pozorně tento návod a prostudujte návodnou kresbu. Můžete se rozhodnout, jakým způsobem zpracujete základní rám podvozku – díly 1-23. V prvním případě nalepíte díly 1, 8, 10 a 14 na balzové prkénko o síle 2 mm, pečlivě vyříznete a oblepíte zbývajícími díly. Místo balzy můžete použít i kartón o síle 1 mm, kde podlepíte vždy díly 1 a 3, 6 a 8, 10 a 13, 14 a 17 a díly slepíte k sobě. Nebo díly 1, 3, 6, 8, 10, 13, 14 a 17 podlepíte kancelářským papírem a přenesete na ně úsečky A-A, B-B, C-C a D-D. Rám nyní slepíte podle návodné kresby a vyztužíte špejlí 2x díl 5. Ze špejle vyrobíte i tři osy – díl 46 a trn 67. Špejle mají Ø 2 mm a rozměry najdete ve vystřihovánce. Dále si kartónem podlepíte díly 31 a 2 x 55. Z rubu si začerněte oba blatníky – díly 36 a 37.
A nyní již do práce. Dva kusy levého rámu slepíte k sobě a necháte zatížené schnout, stejně slepíte i dva kusy pravé strany a zatížíte. Mezitím slepíte výztuhy 2x24, 25, 26 a 27 a vlepíte je mezi obě poloviny rámu. Do něj pak vlepíte čtyři nosníky – díl 28. Pozor, sledujte, jak mají být nalepeny, abyste díly nenalepili obráceně ! Mezi nosníky 28 vlepíte výztuhy 29 a 2x 32 a také díl 30 spolu s dílem 31.
Nyní k rámu přilepíte zadní čelo 33 spolu s díly 2x34. Na spodek zádě, na nosníky 28, nalepíte díl 35. Na levou stranu nalepíte zpracovaný blatník 36, na pravou pak blatník 37. Zpracujete nosiče os – díly 38, 39 a 40, celky nalepíte na rám a zatížíte. K nim pak přilepíte kužele, slepené z dílů 41 a 42. Mezi nápravy vlepíte díly 43. Nyní zpracujete díl 44, do kterého opatrně vlepíte díl 45, a celek zalepíte do rámu. Zpracujete rezervu – díly 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 a 54 – a nalepíte ji do konstrukce na zádi.
Slepíte dva držáčky – díly 55 a 56 a přilepíte je k rámu, k nim pak nalepíte dvě skříňky na nářadí slepené z dílů 57 a 58.
Pokračujete držákem trnu. Slepíte jej z dílů 2x59, 60, 61 a 67 – a celek vlepíte do rámu, kam také nalepíte přední část – díl 62. Zespodu nyní nalepíte dva díly 65 – nohy podvozku. Jeho výsuvnou část – díly 63 a 64 – slepíte a nasunete do dílů 65. Konstrukci zpevníte výztuhou 66. Na záď nalepíte světla 2x79, odrazky 2x 76 a 2x 77, tabulku 80, SPZ 78 a podvozek návěsu máte hotov.
Zbývají kola. K disku 68 přilepíte díl 69 a celek vlepíte do vnějšího boku kola 70. Vytvarujete plášť 71, přilepíte boky 70 a 72 a necháte zaschnout. Takto zpracujete zbývajících pět kol., nasunete je na osy 3x46 a napevno zalepíte. Z dílů 6x 73, 74 a 75 slepíte náboje a nalepíte je do disku kol.
Podvozek máte hotov, zbývá jej osadit nástavbou. Z nedostatku místa vám nemůžeme vystřihovánku velké skříně připravit celou, ale při troše trpělivosti ji jistě zvládnete sami. Na kladívkovou čtvrtku si překreslíte díly 81, 82, 83 a 84. Kancelářským papírem navíc podlepíte díly 86, 87, 88 a 89.
Vytvarujete plášť 81, na který nalepíte dva díly 91 a z rubu přilepíte dveře 86. Nyní do dílu 81 vlepíte rovnoměrně od sebe dvě žebra 82 a také dva díly 84. Skříň uzavřete spodním dílem 83. Zadní čelo polepíte dílem 85 a na něj nalepíte díly 87, 88 a 89. Obdobně zpracujete i přední čelo – díly 90 a 2x91.
A tím máte model kontejnerového návěsu hotov. Pomocí trnu jej spojíte s tahačem a věříme, že se vám automobilová souprava líbí a že jste s výsledkem své práce spokojeni.
Kamion Liaz 100.47 a návěs NK 342824
SÉRIE: Kamiony, tahače
AUTOŘI: Michal Antonický, Pavel Skokan
NÁROČNOST: 3
Muzeum vystřihovánek
Betlém
Betlém pro letošní Vánoce jsme vybrali z archivu Muzea vystřihovánek a řadíme ho mezi tzv. reklamní. Jde o betlémy, ve kterých darovníci přinášejí Ježíškovi kromě obvyklých dárků i výrobky firmy, jež betlém vytiskla (na obr. vlevo detail betlému firmy Perola). Také díky těmto jesličkovým archům označujeme dobu ohraničenou 1. a 2. světovou válkou jako zlatou éru propagační vystřihovánky. V celosvětovém měřítku vydaných reklamních betlémů čeští výrobci zaujímají pomyslnou první příčku. Na své produkty prostřednictvím vystřihovánek poukazovaly převážně potravinářské firmy a podniky zabývající se výrobou čisticích prostředků (např. Franck-Perola, Kulík, Otta Rakovník nebo Kolínská cikorka). Používání reklamy na arších s betlémy končí na začátku 2. světové války. Výjimku tvoří betlém z roku 1947 firmy Albis, továrny na cukrovinky z Opatovic nad Labem. Zákazníci ho objevili nalepený na víku krabice čokoládové vánoční kolekce.
Návod na slepení
Vystřihovánku podlepte šedým nebo černým papírem a nechte dokonale proschnout pod zátěží, aby se vám list nezkroutil. Po vystříhání zamalujte hrany černým fixem. Hotové figurky přilepte na pevnou podložku. Betlém si můžete dozdobit větvičkou s jehličím nebo suchým mechem.
Betlém
SÉRIE: Dioráma
AUTOR: pravděpodobně Jeroným Peukert
NÁROČNOST: 1
Startovací rampa k raketám Saturn
Přípravné práce
Stavba modelu rampy není náročná, ale je třeba postupovat pečlivě. Připravte si bílé lepidlo na papír, ostré nůžky, pravítko nebo podložku na ohýbání dílů, tupý nožík na rýhování hran, nůž na vyřezávání otvorů a na závěrečnou úpravu vodovky nebo fixy.
Návod na slepení
Vyberte si, zda postavíte rampu pro Saturn V nebo pro Saturn IB.
STARTOVACÍ RAMPA PRO SATURN V
1. Stavbu zahájíme dílem 1, ve kterém nejprve vyřízneme otvor pro díl 2. Díl 1 poté vystřihneme a slepíme, zespodu do něj vlepíme díl 2 a necháme pečlivě zaschnout.
2. Mezitím sestavíme konstrukci věže, která se skládá z dílů 3, 4 a 5. Pokračujeme sestavením jeřábu na vrcholu věže. Slepíme díl 6. Na konstrukci jeřábu 7 přilepíme protizávaží 9 a díl 8. Celek následně nalepíme na díl 6. Po zaschnutí připevníme jeřáb na vrchol věže 5.
3. Na plošinu 1 přilepíme díly 10 (3×).
4. Pokračujeme přilepením jednotlivých ramen na plnění pohonných látek a na kontrolu systémů – díly 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 a 18. Následuje plošina pro nástup astronautů, která se skládá z dílů 19 a 20. Nakonec hotovou věž přilepíme na plošinu 1 a tím je rampa připravena pro Saturn V.
STARTOVACÍ RAMPA PRO SATURN IB
1. Tato varianta se liší v tom, že není třeba vyřezávat otvor pro díl 2. Stejně tak nevyužijeme díly 10, 11, 12, 13 a 14. Místo ramen přelepíme díly 21, 22, 23 a 24.
2. Postupujeme stejně jako v případě rampy pro Saturn V: Sestavíme konstrukci věže, na ni nalepíme jeřáb a následně obslužná ramena. Poté věž přilepíme na plošinu 1 a na ni podle NK „stoličku“ z ABC 24.